Voedingsschema 8/9 maanden

<p>hoihoi</p><p>Ik ben nieuw hier ? maar heb eens een vraagje over het voedingsschema. Ons mannetje is 8,5 maand en ik lees en hoor zo veel verschillende dingen over het voedingsschema. </p><p>Vanaf 12 maanden mag je stoppen met de flesvoeding en overstappen op gewone koemelk. Maar je hoort en leest overal dat ze met 12 maanden nog zeker 2 flessen krijgen, maar naar mijn idee kan je niet van de een op de andere stoppen met die 2 voedingen ?</p><p>ons schema is nu:</p><p>08.00 flesvoeding 180+6 scheppen </p><p>10.00 half fruitpotje + drinken</p><p>12.00 twee boterhammen(zonder korst) + flesvoeding 120+4 scheppen (deze wil ik graag gaan afbouwen) </p><p>16.00 half fruitpotje + koekje en drinken</p><p>18.00 avond eten ( potje of met de pot mee eten) </p><p>20.00 fles 180+6 scheppen </p><p>hij krijgt heel de dag door gewoon drinken als hij wil. </p><p>Maar ik snap dus niet op welke manier ik die fles mag/kan gaan afbouwen. Flesvoeding om 12.00 vind hij niet extreem interessant. </p><p>Maar ik wil niks doen wat hem kwaad kan doen omdat je om je heen overal hoort hoe belangrijk die fles is. </p><p>Sorry voor het extreem lange verhaal! </p><p> </p><p>Kiki </p>
 
Bij ons ging het eigenlijk vanzelf. Rond de 11 maanden hebben we de fles van 12uur laten vervallen en meer brood gegeven met een bekertje melk. Mijn zoontje is nu bijna 15 maanden en krijgt elke avond nog een flesje van 120/4. Hij heeft daar nog echt behoefte aan voor het naar bed gaan en het cb geeft ook aan dat veel kindjes nog tot 2 jaar een flesje krijgen voor het naar bed gaan. Dit mag ook gewone melk zijn die je een beetje opwarmt. 
Ons schema is al enkele maanden:
7.00 1 of 2 boterhammen (de ene dag eet hij alles en de andere dag maar een beetje) met melk
9.00/9.30 2 stuks fruit
12.00/12.30 2 boterhammen met melk
15.00 bakje fruit of yoghurt of net waar we zijn
18.15 eet met de pot mee
19.00 flesje 
gedurende de dag drinkt hij ongeveer 3 a 4 flesjes water (of diksap)
 
 
Onze zoon in 9 maand, hij heeft steeds minder interesse in de melkvoedingen, alleen het flesje voor het slapen gaan drinkt hij goed en altijd leeg. De fles van 07:00 drinkt hij nu net ook nog maar voor de helft en smiddags wil hij er amper wat van weten. Dus hier gaat er langzaamaan vanzelf. Wel vindt ik het lastig om hem overdag dan genoeg andere dingen te laten eten omdat hij brood nog steeds niet goed weg krijgt maar ik geef groenten/fruit/yoghurt/water.
 
Mijn ervaring is dat het vanzelf gaat naarmate ze meer gewoon eten gaan eten en meer ander drinken gaan drinken.
Ze mogen vanaf 12 maanden koemelk, maar dreumesmelk is ook prima. En je mag natuurlijk gewoon de koemelk in een fles doen en oefenen met bekers enzo. Mijn zoontje is nu 4 en krijgt nog steeds een combinatie van gewone melk (bij het middageten) en peutermelk (bij het ontbijt naast zijn boterham). Niet meer uit een fles uiteraard. Mijn dochtertje van 14 maanden idem. Pap obv dreumesmelk als ontbijt, klein beetje koemelk in een rietjesbeker of 360 beker en als toetje een beetje yoghurt.  hoeBij Jeelkaar zo rond de 300-350 ml. Je hoeft dus niet van de ene op de andere dag over. 
Ik heb altijd borstvoeding gegeven icm flessen, dus weet niet zo goed hoe je bij enkel flessen afbouwt, maar de makkelijkste voeding om te laten vallen vond ik die voor het slapen. Dat werd gewone yoghurt. 
De behoefte aan een grote fles wordt ook minder als ie brood gaat krijgen of pap. Dat wordt dan vast een klein flesje.
Ik hield vanaf 10 maanden ongeveer 500 ml zuivel aan, waaronder 1 schaaltje yoghurt. En vanaf 12 maanden 300 ml zuivel, incl 1 schaaltje yoghurt. Vaak zitten ze er iets boven, maar niet heel veel. 
 
 
 
 
Terug
Bovenaan