voedingsschema (bijna) 6 maanden ---> herkenbaar ??

Mijn zoontje wordt 25 juli 6 maanden. We zaten tot gister op een schema van 1 bord pap en   3 flessen van ongevere 180 en daarnaast ook groente en fruit. Omdat hij zn flessen niet helemaal leegdronk en zn fruit en groente heerlijk vindt, had ik het idee om het aleemaal iets minder dicht op elkaar te geven en dan een fles te laten vallen en de overige flessen iets groter te maken. Sinds vandaag hanteer ik het volgende voedingsschema 9flessen iets groter, iets later, fles van 16.00 vervalt, groente iets eerder). Is dit herkenbaar voor jullie?

7.30: bordje pap van 200 cc en 7 scheppen voeding + 7 scheppen Nutrix

10.00: potje fruit met evt. flesje water

12.00: fles van 220 cc met 7 scheppen voeding

14.30: flesje diksap + lange vinger

17.00: potje groente

19.00: fles van 220 cc met 7 scheppen voeding

Herkenbaar ? Ik vind het erg leuk om te lezen hoe jullie sxchema's zijn zo tegen de 6 maanden. En ik twijfel een beetje of hij nu voldoende flesvoeding binnen krijgt, volgens mij is het ruim voldoende, maar toch.....Mijn zoontje is oeverigens 66 cm en ruim 8 kilo.

Groetjes Agnita
(mv Jesper 25-01-2005)
 
Hallo,

Volgens mij doe je het prima zo hoor! Het belangrijkste is dat je kindje vrolijk is en zijn gewicht is toch prima. Daarnaast moet je zorgen dat je kindje minimaal 500 cc zuivel binnenkrijgt (Fles en yoghurt).   Yoghurt wordt pas bij 7 mnd geadviseerd bij mijn cb.
Ons schema was bij 6,5 mnd en nu nog steeds (ruim 7 mnd)
7 uur: fles 200 cc (toen met nutrix nu met niets ik wilde haar bambix geven maar dat lust ze niet)
8:30 thee met halve liga
11:15 1 boterham en daarna een fles van 140 cc
13:30 fruit en diksap
16 uur: fles 200 cc
17 uur diksap
18 uur: warme prak (150-200 cc) (aardappel/rijst/pasta met groente en tomaat)
18:45 yoghurt 100cc met beetje diksap erin
19:30 naar bed

Je ziet dus dat als je een boterham gaat geven die fles al minder wordt en Emily dronk de laatste fles van 19 uur niet meer, dus ben ik haar yoghurt gaan geven en daar doet ze het dus prima op.
Gr Helen
 
Hoi,

Ik vind het leuk om eens te lezen hoe anderen het doen, wij binden het namelijk best lastig! Björn is van 26 januari, dus nu ook 6 maanden. Het lastige is dat hij om ongeveer 9u nog altijd slaapt, tot een uur of 11.En dan  om 14.00u weer tot 15.00 of soms 15.30  Wij hebben het volgende schema:

- 7u pap van 200 cc melk
- 9u fruithap
- 11.30 1 boterham + fles 120 cc (met 4 scheppen maakt ongeveer 140/150 cc)
- tussendoor wat diksap
- 15.00/15.30 fles 210 cc (met 7 scheppen maakt ongeveer 240 cc)
- tussendoor wat diksap
- 17.30/18.00 groente met vlees en pasta / rijst / aardappels gepureerd
- 20.00 fles 210 cc (met 7 scheppen maakt ongeveer 240 cc)

Vanavond had hij nog geen honger om 20.00 maar voorheen wel steeds, nu hebben we de laatste fles dan om 21.00u gegeven.

Maar hij krijgt dus best veel melk als ik he zo vergelijk, misschien moeten we daar maar eens op minderen dan. Ben alleen bang dat hij dan 's nachts honger krijgt. Hij is sinds we met bijvoeden echt zijn begonnen toch vaak wakker 's nachts omdat hij dan last heeft van krampjes volgens mij. Hebben jullie daar ook ervaring mee?

groetjes
Monique, mama van Björn

 
Hallo,
Ik vind het ook best lastig om 'n goed voedingsschema te bepalen. Anouk is nu 6,5 maand en slaapt overdag nog heel veel. Ik maak haar niet wakker als het etenstijd is, ze gaat op den duur toch minder slapen overdag en dan krijg ik vanzelf vaste voedingstijden denk ik zo.

- Wordt rond 7.30 wakker.
- 7.30 ontbijt = papfles (200ml)
- slaapt vervolgens van ong 9 tot ong 11.30
- 11.30 lunch = 200 ml melk + fruithapje
- slaapt vervolgens van ong 13.30 tot ong  15.30
- 15.30 200 ml fles
- slaapt vervolgens van ong 17.30 tot 18.30
- 19.00 diner = warme hap (aardappeltje/rijst/groente/vlees oid) + flesje water
- Na de warme hap fles van 200 ml
- Rond 20.30 slapen tot ong 7.30 (ze slaapt dus nog zo'n 16,5 uur per 24 uur)

Dit is meestal het dagpatroon. Natuurlijk slaapt ze ook wel eens korter. Of ze slaapt langer waardoor e.e.a. verschuift.
Soms krijgt ze nog 'n liga of broodkorst tussendoor, ligt eraan of ze wakker is. Verder krijgt ze tussendoor af en toe 'n slokje water.
Wat is jullie mening over dit voedingsschema? En slapen jullie kindjes ook nog zoveel?

Liefs, Femke
 
Hallo Femke,

Ook mijn kindje van 6,5 maand slaapt heel veel! Hij heeft ongeveer het zelfde slaapritme als jouw kindje. Ik merk echt aan hem dat hij het nodig heeft. Hij begint een beetje te jammeren en in zijn ogen te wrijven.... Ik merk wel dat als ik met hem op 'stap' ben dat hij het veel langer volhoudt. Later haalt hij dat dan wel weer in.....

Mijn voedingsschema is dus ook ongeveer hetzelfde. Omdat mijn zoon niet echt dol is op de warme groente happen krijgt hij voordat hij naar bed gaat nog een papfles. Wat me wel verbaasd dat de meeste van jullie kinderen al broodkorstjes en lange vingers e.d. krijgen. Volgens mij zeiden ze op het CB dat dit pas vanaf 7 maanden mag. Dat is dan overal blijkbaar weer anders.

Ik heb nog een andere vraag! Rutger heeft sinds kort last van moeilijke ontlasting (dat is zacht uitgedrukt). Hij loopt bijna paars aan om een keuteltje uit te poepen. Ik doe nu 1x per dag een druppeltje olijfolie in zijn flesje en doe in de ander twee flessen extra water. Hebben jullie daar ook ervaring mee en misschien nog een tip?

Groetjes Mama van Rutger
 
Hoi Femke en mama van Rutger,

Björn wordt om half 7 wakker en slaapt van 9 tot 11 en van 2 tot 3/half 4. En soms van 6 tot 7 nog een keer. Dat is dan 3,5 á 4   uur overdag. 's nachts slaapt hij meestal van 8 tot half 7 de volgende ochtend. dat is 10,5 uur. Dus ietsje minder dan jullie kindjes maar het scheelt niet zo veel.

mama van Rutger, plast hij wel goed/veel genoeg? Als hij ook weinig plast is het inderdaad goed om hem extra vocht te geven. Verder heb ik eigenlijk geen tips, helaas.

groetjes
Monique, mama van Björn
 
Terug
Bovenaan