Voedingsschema consultatieburo

Hallo,
Wie van jullie heet er een schema waarop staat hoeveel voedingen een baby krijgt per dag en hoeveel cc. Ik had een heel mooi schema gekregen van het CB maar die ben ik uiteraard kwijtgeraakt. Ik weet dat het tot 4 weken 7 voedingen a 100 cc zijn maar daarna ben ik het spoor bijster.
Ik wil gaan kolven dus dan is het wel handig om te weten hoeveel cc ik in het potje moet doen.
Groetjes Rene, mama van Isabel (morgen 6 weken)

hoi Rene,

ik heb toevallig het formulier bij de hand wat ik wij van het buro gekregen hebben daar staat het volgende:
leeftijd 0-2 maanden:         borstvoeding 6-8keer of flesvoeding;

6x 85-130 ml
                                                                                   7x 75-110 ml
                                                                                  8x 60-100 ml
verder staat er nog bij dat een kind per 24 uur ongeveer 150 ml voeding nodig heeft per kilogram lichaamsgewicht.

succes ermee,hopleijk kun je hier wat mee.

groetjes  Corien

Hoi hoi!

Laat bij borstvoeding de schemaatjes lekker voor wat ze zijn! Ga de hoeveelheden voeding die je kolft niet vergelijken met de hoeveelheden die aan kunstvoeding in de fles zou moeten doen!
Borstvoeding is nou eenmaal niet te vergelijken met kunstvoeding. Je moet dus ook zeker niet de hoeveelheden aanhouen die voor kunstvoeding worden geadviseerd!

Er is wel een rekenformule waarmee je ongeveer uit kunt rekenen hoeveel je in de fles zou moeten doen.
De formule is: 115 x het aantal  kilo dat je kind weegt, gedeeld door het aantal voedingen op een dag.

Dus stel.. je kind weegt 6,5 kilo, en je geeft 7 voedingen op een dag, dan is het sommetje 115 x 6,5 = 747,5 : 7 = 106.7 ml  
Dus: ongeveer 110 ml zou voldoende moeten zijn per flesje voor dit kind.

Op deze manier kun je voor jouw kindje uitrekenen hoeveel ze ongeveer zou moeten hebben. Als je de hoeveelheden aan zou houden die het CB voor kunstvoeding adviseert, raak je waarschijnlijk ontzettend gefrustreed, want dat krijg je misschien helemaal niet bij elkaar gekolft!
Begin gewoon met het geven van de hoeveelheid die uit dit rekensommetje komt.  Dan  merk je vanzelf of je kindje misschien toch behoefte heeft aan wat meer of minder. Blijf gewoon goed naar je kind kijken!
(overigens.. zou je heel veel meer kolven dan de hoeveelheid die uit het sommetje komt, dan is het aannemelijk dat je kindje dus meer drinkt dan het sommetje, en kun je gewoon de hoeveelheid die je kolft in de fles doen.)

Heel veel succes!!

Groetjes, Martine
mama van Lucas (8 mnd) en CB-verpleegkundige.

Voor het uitwisselen van ervaringen over borstvoeding kun je terecht op www.borstvoeden.net

Schema's, schema's, schema's!!! Gek word je ervan!! De een zegt dit, de ander zegt dat. Pfff, zo vermoeiend allemaal. Mijn dochter zou "volgens schema" 180cc moeten drinken. Hahaha.... dat dacht ik ff niet. Bij geboorte was  ze een één borstenkindje. Ze zit vrij snel vol, dus een klein maagje. Nu bied ik haar bij elke fles 165cc aan en dan mag ik hopen dat ze hem leeg drink, maar meestal komt ze niet verder dan 135cc.
En toch groeit ze hartstikke goed, circa 200 gram in de week. Qua gewicht zit ze net iets onder het gemiddeld, maar daarom noemen ze het toch ook een gemiddelde of niet soms??
Wat ik wil zeggen, probeer je niet teveel te focussen op schema's. Je kindje geeft zelf wel aan of het genoeg heeft.

Groetjes
Sanra (mv Daphne 20wk)

Terug
Bovenaan