Voedingsschema in de war (of meer moeder in de war ;-))

<p>Onze kleine meid wordt groot. Het gaat zo hard. Inmiddels 11 weken.</p><p>(8 als je vanuit de drie weken te vroeg telt), een dikke 5 kg en gisteren maatje 56 uitgezwaaid. Ze doet het zo ontzettend goed. Ondertussen zitten we ook in sprong 2 en het lijkt, net als de eerste keer, best mee te vallen. Ik voel mij zo gezegend met dit kind (ondanks dat het fysiek voor mij nog steeds een grote uitdaging blijft. Van de week groot ijzer te kort geconstateerd. Geen wonder dat ik zo moe bleef...).</p><p>Renee heeft lang op 90 ml flesvoeding gezeten. Sinds we het indikken (omdat ze best veel bleef uitspugen) begon ze ineens 150 te drinken en is het spugen een heel stuk minder. Ze dronk omgeveer twee flessen per dag ook 180, want dat mag ze officieel hebben. Nu schommelt ze weer tussen de 100-180 en drinkt vooral haar flessen niet leeg. Nu weet ik dat ze prima zelf aangeeft hoeveel ze eigenlijk nodig heeft. Ze groeit goed, heeft prima luiers en is een alerte baby. Wij maken ons geen zorgen. Dit deed ze een aantal weken geleden ook, maar dan met die 90.</p><p>Ze gaat wel langer slapen. Normaal gesproken krijgt ze om 20u de fles. Met grote regelmaat komt ze nu al tussen 18u en 19u en slaapt ze daarna tot 24u (de volgende fles) en soms nog langer als we haar laten slapen. De nachtvoeding laten we haar zelf regelen. Ze haalt de zes uur doorslapen net niet. </p><p>We waren erg voor vaste voedingstijden overdag (met een uur rondom speling) en ‘s nachts zelf regelen. Ze kwam dan tussen 4/5 uur en daarmee was de volgende fles gewoon weer rond 8u. </p><p>Nu sliep ze zo diep de laatste tijd dat als we haar wakker maakten ze de fles nauwelijks leeg dronk. Vannacht hebben we haar gelaten om 24u. Ze kwam pas om 2u en de volgende fles werd 6.30. Ons hele schema ligt nu overhoop. Mijn vriend vindt de drie R zowieso erg lastig (ook bij zichzelf ?) en aangezien ik geen plannen heb, laten we haar vandaag het zelf maar even regelen. Onze ervaring is namelijk dat als we haar wakker moeten maken ze veel minder drinkt dan dat ze zelf komt. En overdag slaapt ze iedere dag anders. Soms direct na de fles en is ze eerder wakker. Soms eerst even wakker en daarna slapen. Of nauwelijks slapen en pas vlak voor de fles besluiten dat het tijd ervoor. En dan moeten we haar weer wakker maken. Ook als we haar een extra half uurtje geven. Dat laatste komt vooral veel voor.</p><p>Ons schema was: 08.00/12.00/16.00/20.00/24.00. Dit zijn ongeveer tijden. Half uurtje eerder of later is niet erg. Die 08.00 staat eigenlijk wel vast. In de nacht lieten wij haar zelf bepalen. Meestal tussen 4/5. </p><p>Nu ze langer slaapt en soms dus eerder haar fles in de avond wilt was het afgelopen week: 08.30/12.30/15.30 (kwam ze zelf steeds)/tussen 18u-20u/24.00 en ‘s nachts tussen 4/6.</p><p>Ons dilemma is hoe nu verder? Hoe we ons schema ook verschuiven, we komen ‘s ochtends nog steeds in de knel met de nachtvoeding en de eerste fles. We hebben net zelf een paar schema’s gemaakt om te kijken wat fijn is. Het zou ideaal zijn als we om 22u de laatste fles kunnen geven. Dan wordt het schema: 10u, 14u, 18u, 22u, nachtvoeding (waarschijnlijk rond 03u), dan tussen 7/8 uur (ze slaapt de tweede keer altijd wat korter) en dan? Om 10 uur staat de volgende weer. Als ze pas om 8 u de fles krijgt, dan is dit te dicht op de 10 uur. Het maakt niet uit hoe we het schema ook maken en als we hier rondom soepel blijven. Twee flessen blijven botsen.</p><p>Het zou fijn zijn als ze gewoon wat langer doorsliep ? Wij begrijpen dat de tijd daarvoor nog net niet rijp is. Wij vragen ons af hoe andere dit doen. Ik hoef zelf nog niet te gaan werken, er zijn toch ook ouders die een vaste tijd ‘s ochtends moeten hanteren vanwege werk?</p><p>Is de enige oplossing in deze fase dat we de regelmaat gewoon door haarzelf laten regelen en haar op vraag de fles gaan geven? Of kunnen we er zelf nog enige structuur in aanbrengen, zodat wij zelf overdag nog wat houdvast hebben (en daardoor ook gemakkelijk afspraken in kunnen plannen rondom die voedingen). Een kleine helup! </p>
 
Toen ik weer ging werken of s ochtends al vroeg weg moest, gaf ik gewoon voordat ik de deur uitging nog een fles en dan keek ik wel hoeveel ze dronk. Of dat dan 90cc of 180cc was, maakt niet uit. Dan zag ik wel weer hoe laat ze kwam voor de volgende voeding. 
Ik gaf ook wel eens s nachts een kleinere voeding, iets van 90cc. Dan kon ze s ochtends om 7.00 wel weer 150-180cc op en dan zit je weer terug in je 'ritme'
Maar een kleine tip, je moet je ook niet té vast knijpen op vaste tijden voeden. Ik deed dat in het begin ook heel erg, maar mijn ervaring leerde dat het zichzelf aan het eind van de dag meestal wel weer rechttrok. Je maakt jezelf het alleen maar moeilijk als je perse wilt dat ze op vaste tijden drinkt. Je zal zien dat er nog heeeeeel veel dagen/sprongetjes komen waardoor het ritme steeds blijft veranderen. Pin je niet teveel vast op tijden, zeker niet de eerste 6 maanden!
 
 
Vastpinnen op de tijd, deden wij al niet echt. We deden al 'rondom'. Er mocht alleen nooit langer dan vier uur tussen zitten. Nu ze ouder is durven wij die regel wel los te laten ☺
We hebben nu twee dagen de fles op vraag gegeven en daaruit blijkt dat ze redelijk het ritme aanhoudt dat we al hadden. 's ochtends vroeg (de nachtfles), minder geven, is geen optie. Ze drinkt toch nog zo'n 110 dan. We passen nu gewoon ons aan haar aan. Die luxe hebben wij. En als de tijd wat onhandig wordt ivm afspraak/reizen of zullen we het vast met een tussendoortje (mindere fles) kunnen regelen.
Deze mama gaat de uitdaging aan om de controle los te laten.
 
 
Terug
Bovenaan