Voedingsschema met teveel Roosvicee?

A

Anoniem

Guest
Onze kleine is nu 8 maanden en heeft het volgende voedingsschema:

6:00 BV
9:00 2 boterhammen smeerkaas
12:00 boterham  smeerkaas, yoghurt
15:00 fruithapje 200ml
17:00 BV
18:00 warm eten
21:00  en rond 23:00 BV

Tussendoor krijgt hij vaak een flesje water gemengd met wat Roosvicee. Op zo'n dag kan hij wel 3-4 hele flessen op en zeker met dit warme weer. Maar nu merkte mijn man op dat we hem eigenlijk alleen water zouden moeten geven, omdat Roosvicee toch wel suiker bevat en dat leek hem niet goed. Wij zijn begonnen met het toevoegen van Roosvicee omdat hij liever een smaakje te drinken krijgt. Enneh... pap? Dat eet ie liever niet, dat gaat zo moeizaam. Hij heeft daar gewoon geen zin in, we hebben ook smaakjes geprobeerd, maar hij eet liever zelfgemaakte rijstpap!

En ik vraag me af of hij niet te weinig melk krijgt? Soms krijgt hij het wel al eerder op de dag ipv 17:00 en hij wordt toch soms nog wakker in de nacht en dan krijgt hij weer BV.

Hebben jullie suggesties of aanvullingen? Misschien maak ik me wel druk, omdat ik zo gewend was om BV te geven maar dat wordt steeds minder - logisch! Hij eet eigenlijk al 3 maaltijden per dag, BV is eigenlijk bijvoeding geworden (tussendoor, toetje en als troost). En het kolven wordt ook minder en dat vind ik zo jammer!

Hoi supermami,

3 a 4 flessen roosvicee lijkt me wel rijkelijk veel ja (maar zeker weten doe ik het niet hoor). Kun je niet toch weer wat vaker bv geven (zeker als je dat nog zo fijn vindt)?
Mijn kleine is nu bijna 7 maanden. Ze krijgt 4x bv en tussendoor 1x fruit en 1x groente. Wanneer ben jij met boterhammen begonnen? En wanneer heb je een bv laten vallen? (je ziet: ik maak meteen even gebruik van de situatie om aan een ervaringsdeskundige mijn vragen te stellen, hoop dat je dit niet erg vindt).

groet
Mandarijn

Hai Mandarijn, dank voor je reactie!

De reden dat we hem water geven is juist om direct na de maaltijd te drinken te kunnen geven. Want als ik hem gelijk BV zou geven, dan wordt het teveel en gaat hij spugen. En tegen de tijd dat het eten is gezakt wordt hij al redelijk moe. Komt er ook nog bij dat hij heel druk en actief wordt net voordat hij gaat slapen, en als ik hem dan BV geef is hij niet rustig en kan hij zich er ook niet op concentreren.

En doordat hij zo actief is zijn we al redelijk vroeg (lees: volgens consultatiebureau richtlijnen) begonnen met bijvoeding, omdat ik op een gegeven moment weer terug ging naar om het uur BV!  Hij at z'n eerste boterham zo rond de 6,5 maand en hij eet eigenlijk alles en wil alles proeven (dus maken we daar ook gebruik van!). Misschien voor de beeldvorming: hij is wel bovengemiddeld in de grafiek, maar hij is niet dik. Wel lekkere spekbeentjes maar geen bolle toet en rond van vorm, zoals je weleens bij "flessen"baby's ziet.

De enige BV die ik eigenlijk heb laten vallen is 's nachts 1x en die van laat op de middag. Dus eigenlijk wordt de BV van 17:00 in het schema verplaatst naar tussendoor in de middag. Anders is ie vol van de BV en heeft ie geen trek meer om te eten. Daarmee zit ik dan nog wel op 5 x BV op een dag, met soms één/twee keer meer.

Misschien moet ik toch maar gewoon water geven en 1x een drinkfruit of zo (bevat nl. geen suiker).

Hoi hoi,

Misschien is het een idee om in plaats van Roosvicee eens diksap te geven? Wij geven onze dochter (8 maanden) diksap van Olvarit (Nutricia) en daar zit geen suiker in. Dan is het misschien wat minder erg als je eens een flesje extra geeft.
Onze Isabel vindt het in ieder geval heerlijk!

Groetjes,
Leonie

Hoi,

onze zoon krijgt ook diksap, Roosvicee, water  of verdund vruchtensap (bijv. Wicky met wat extra water). Overigens zit er in diksap wel degelijk suiker! Alleen zijn dit vruchtensuikers en geen geraffineerde suikers zoals in Roosvicee. Vruchtensuikers kunnen door het lichaam gemakkelijker omgezet worden in energie, maar ook deze zijn slecht voor de tanden.
Bij de drogist in ons dorp en bij het Kruidvat verkopen ze ook flessen diksap.

Groetjes, Marijon

Terug
Bovenaan