voedingsschema vanaf 4 maanden?

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik heb een zoontje van 10 weken oud en met 4 maanden wil ik een start maken met vaste voeding/rijstebloem etc (als hij er aan toe is natuurlijk). Ik wil nu al voor mezelf een beetje kijken hoe ik dat ga doen. Hoe zijn jullie overgestapt? Hadden jullie stapjes waar elke keer iets bijkwam? Is er een handige schema om te starten? Ik geef op dit moment volledig borstvoeding, hij komt nog ongeveer om de 3 uur. ‘s nachts gaat al wat beter sinds kort slaat hij dan de nachtvoeding van 03.00 uur over. Ik wil de fruithapjes etc graag zelf gaan maken! Wat is jullie mening trouwens?  Al starten vanaf 4 maanden als een baby er aan toe is of tot 6 maanden volledige borstvoeding?</p><p> </p><p>Bedankt!</p>

Ik geef ook volledig borstvoeding en daarnaast een paar hapjes fruit sochtends en groente eind van de middag.  Ik maak alles zelf. Koken en pureren en dan alles wat over is als ijsblokjes invriezen. In het begin is 1 blokje genoeg,  later kun je steeds iets meer geven.  Maar het blijft eigenlijk meer proeven voor je baby. Het vervangt nog geen melkvoeding. Dat is pas vanaf een maandje of 7-8. 
Kijk of je baby eraan toe is. Als hij nog niet wil of geen interesse heeft probeer het dan een paar dagen later nog eens. Totdat hij wel wil. 
Op de site van het voedingscentrum staat veel informatie over hoe te beginnen en waarmee. 

Het is inderdaad net wat Annee zegt; het zijn oefen hapjes. Je geeft maar 3 lepeltjes max 2x per dag. Het is meer om smaken te leren en andere structuren in de mond te hebben, dan dat het een voeding is. Dat komt pas vanaf 6 maanden. Dus tot die tijd volledige borst of flesvoeding. 

Eefje is nu een week of 2 aan de hapjes.. rijstebloempap was niks, ze sliep er niet langer op maar kreeg wel mega kramp. Verder geef ik als t lukt 1x groente en 1x fruit op n dag. Dan ongeveer 3x hetzelfde en dan weer wat nieuws. Ik maak het zelf, ook als ijsblokjes, want ze proeven vooral maar eten amper. Zonde van die driekwart pot die anders weg moet. En het is idd makkelijk, gewoon zelf even een beetje apart koken en pureren (bijv 4 plakjes courgette of 2 wortels) en dan kan je steeds 1 of 2 blokjes pakken. En fruit is ook makkelijk, wat je zelf eet en dan een beetje apart prakken of even de staafmixer erop. Maar echt, in eerste instantie gaat er meer uit dan erin en gaat het echt om het proeven. Het is wel heel leuk!

Op de site van Olvarit kun je een schema zien voor het aanbieden van groenten/fruit. Ik heb dit losjes toegepast. Ik maak de hapjes ook zelf. En inderdaad tussen 4 en 6 maanden oefenhapjes (dus 1-2 ijsblokjes, ik vries de zelfgemaakte puree in).
En dan had ik de 1e 2 weken pompoen/bloemkool/broccoli steeds gegeven (1 smaak per dag). Na die 2 weken nog erwtjes en wortel erbij. Dit was steeds 1 keer per dag een groentehapje.
Vanaf 5 maanden ook fruit. Begonnen met banaan/peer/mango. Dus wisselde ik groente en fruit af (nog steeds 1 groente- of fruithapje per dag). Na 2 weken ook fruit, ben ik overgegaan op een fruithapje in de late ochtend en groentehapje in de late middag.
En nu is ze 6 maanden en doe ik bij het groentehapje ook een klein beetje aardappel/couscous/pasta/rijst. Een papfles krijgt ze nog niet, raakt ze erg van verstopt. 
Ons meisje heeft KMA, dus uit voorzorg hebben we ook al vroeg ei en pinda aangeboden. Als je dat ook wilt, kun je bij het Consultatiebureau vragen naar info.

Ik geef het trouwens tussen voedingen door, maar daarover verschillen de meningen. Na de fles lijkt me minder logisch want als ze vol zit eet ze niks meer en als ze honger heeft is weer te laat want echt vullen doen die hapjes niet en ik wil haar niet overstuur hebben van de honger. Maargoed gewoon ff kijken wat voor jullie werkt! 

Wij zijn twee weken geleden ook gestart met oefenhapjes. Ik geef nu steeds 1 smaak per dag en geef die smaak dan 3-4 dagen. Ik ben begonnen met potjes. Als we het een beetje op de rit hebben, wil ik zelf gaan koken. Ik geef de ene paar dagen fruit, dan weer een paar dagen groente. 
Wij geven de hapjes eigenlijk net hoe het uitkomt. Vaak komen we uit op eind van de ochtend een keer en eind van de middag, tussen de flessen in. 
Het CB raadde mij aan om gewoon onze zoon te volgen in de hoeveelheid die je geeft. Zolang hij geen (delen van) flessen laat staan, is het goed. Worteltjes vond hij bijvoorbeeld erg lekker, dus daar at hij best wat van. 

Terug
Bovenaan