Voedingsschema verandert steeds

Mijn zoontje van 15 weken krijgt nog een nachtvoeding. Zijn laatste voeding krijgt hij rond 22:30 en daarna is het een verrassing wanneer hij komt. Eerst was dat steeds rond 2:30/3:00 en dan kwam ik op de dag mooi uit vanaf 7:00. Nu wisselt dit regelmatig en komt hij pas om 5:00 en daarna slaapt hij nog een uurtje (heel fijn voor onze nachtrust natuurlijk), maar dan geef ik hem niet om 7:00 als hij wakker is weer een fles, maar pas rond 9:00 en heeft hij daarvoor nog een slaapje gedaan. Op andere dagen is het ineens weer 2:30/3:00 of soms al om 2:00. Dit resulteert in steeds veranderende schema’s overdag, waardoor het lastig is om een ritme te creëren. Hij is al een zeer slechte slaper overdag (allemaal korte slaapjes), dus vind het lastig hoe hiermee om te gaan. Ik probeer het wel zo in te delen dat hij in ieder geval om 18:00 de fles krijgt en dan tussen 18:30/19:00 naar bed en dat gaat wel heel goed. Overdag zit er meestal zo’n 4 uur tussen zijn flessen. Hij mag voor zijn gewicht 5x180+6, maar hij drinkt ze niet allemaal leeg en kom dus ook regelmatig op 6 kleinere voedingen. In totaal drinkt hij rond 950-1000 ml, dus dat gaat op zich wel goed. Soms door de wisselingen komt hij dan ineens de hoeveelheid van 1 fles “tekort” zeg maar.
Kan dit al de slaapregressie zijn en moet ik het maar laten gaan? Ik ben wel een voorstander van mijn eigen kindje volgen, maar ook van ritme en structuur haha… dus eigenlijk weet ik het even niet zo goed ??‍♀️ Iemand ervaring mee of tips?

Je kindje is nog jong, dus ritme is dan nog lastig. Dat komt vanzelf meer. 

Toen mijn dochter iets ouder was, zo rond 4,5 maand, ging ze naar het 3 slaapjesritme, uit zichzelf. 45 min, 1,5 uur en 45 min. met een fruithapje en groentehapje kon ik toen al veel beter de flessentijden sturen en ontstond er een fijn ritme. 
En toen ze nog wat ouder was, zijn we snachts een kleine voeding gaan geven. Dus zo klein mogelijk waarmee ze wel goed verder slaapt. Eerst was dat een paar maandjes 90+3 en daarna 60+2. En dan dus wel bij wakker worden de eerste fles, ipv om de zoveel uur voeden. Dan is de ochtend een goede reset van het ritme. 

Overigens kon mijn dochter pas langere tijden tussen flessen aan toen vaste voeding toenam. 4 uur tussen voedingen lukt me nu met 17 maanden nog niet :) Ze kreeg dan ook tot een maand of 7 (incl late avond en kleine nacht) een fles of 7. Zij kreeg die grote joekels ook nooit weg. Vanaf 9 maanden wel in de ochtend, maar de rest van de dag niet meer. Ik heb me aangepast aan mijn kindje daarin. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet een beetje kunt bijsturen zodat je zelf weet waar je ongeveer aan toe bent. Maar op vaste tijden voeden lukt gewoon beter als ze iets groter zijn, is mijn ervaring dus. 

Hoi Mootje! 
Wat je doet is in mijn ogen perfect! Je volgt je kindje en als ik het zo lees doe je er ook nog eens alles aan om iets van een ritme te creeeren, maar dat kan inderdaad nog lastig zijn met een kleintje van 15 weken. 
Ik gaf volledig borstvoeding en deed dat volledig op verzoek, daardoor dronk mijn dochter ook nooit op vaste tijden. Hoeveel ze dronk wist ik natuurlijk ook niet. Ik heb dat vrij snel los gelaten en gewoon gegeven als ze honger had. Ik maak uit je verhaal op dat jouw zoontje liever vaker kleinere hoeveelheden drinkt en dat is helemaal prima!
Wat je zou kunnen doen om langzaam naar een (slaap)ritme te gaan werken en om 's ochtends altijd op dezelfde tijd de dag te starten en dat ook heel duidelijk te doen: gordijnen open, licht aan, kind wakker maken en een vast ochtendritueel. 7 uur is daar een mooie tijd voor, dat moet je dan heel consequent elke dag doen. Ook als hij pas net weer slaapt.. Het boek 'De tevreden baby' volgt dit principe en het zou je kunnen helpen bij het creeren van een ritme. 
Maar als dit goed gaat en je hebt er zelf geen problemen mee, zou ik persoonlijk niet zoveel veranderen. 
Succes!

Het is superfrustrerend, maar helemaal niet raar. Onze kleine had pas vanaf ongeveer 7/8 maanden echt een schema waar we op konden 'bouwen'. Tot die tijd leek elke week (soms wel elke dag) anders :)

Het is alsof ik mijn/ons eigen “ritme” lees! ? hier gaat het precies hetzelfde…dochtertje is net zo oud en we vieren mee op haar ritme. Ik heb me er bij neergelegd. Ze is super vrolijk, slaapt goed en groeit goed dus we gaan zo maar door. Ik hoop dat jij dat ook kan doen en zoals je zelf al zegt, lekker je kindje volgen.

Bedankt allemaal voor de reacties, ik laat het dan maar lekker gaan zoals het gaat. Ik dacht dat ik misschien wat verkeerd deed, maar als ik het zo lees gaat het best goed zo ?

Terug
Bovenaan