Voedingsschema

<p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; hyphens: none; font-size: 17px; color: rgba(0, 0, 0, 0.9); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; background-color: #f7f8fa;">Hallo moeders!</p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; hyphens: none; font-size: 17px; color: rgba(0, 0, 0, 0.9); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; background-color: #f7f8fa;">Mijn dochter is nu 7,5 maand oud. En ik weet niet zo goed hoe ik het schema van de voeding in moet delen. Ze krijgt nu dit:<br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" /><br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" />7.00 fles 180+6<br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" />9.00 fruithapje <br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" />11.00 fles 180+6<br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" />13.00 fruithapje <br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" />15.00 fles 90+3<br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" />17.00 groente<br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" />19.00 fles 180+6<br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" /><br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" />De fles van 3 uur ben ik steeds aan het afbouwen want mijn dochter laat niks staan. Brood vind ik nog heel erg eng om te geven want ze lijkt vaak nog niet goed te sabbelen en gelijk door te slikken en dan lijkt het net alsof ze erin stikt. Toch heb ik het idee dat ik iets moet gaan aanpassen.<br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" /><br style="box-sizing: inherit; outline: 0px;" />Hoe is jullie voedingsschema? En wat veranderd er dan weer bij 8 maanden?</p>
 
Hoi ik zouw niet 2 keer fruit aanbieden maar alvast oefenen met boterham eten. Mijn zoon oefende ook vanaf 7 maanden dit zijn maar echt klein beetjes brood miss niet eens een halve brood. Ik gaf het zelf met mijn handen en had het brood zo klein mogelijk gemaakt en vanaf 8-9 maanden eet hij zelf zijn boterham in grotere stukken. Fruit van 13:00 kan je vervangen naar boterham.
 
Ik vond de overgang naar 3 voedingen pas goed gaan toen ze ook maar 2 keer ging slapen. Anders kwam ik hopeloos in de knoop met tijden en slapen. 
Brood leren ze vanzelf eten als ze, je raad het al, kunnen oefenen... Je kan beginnen met een half broodje zonder korst, in kleine blokjes, evt geweekt in wat melk als je dat een veiliger idee vindt. Dat laatste hoeft niet. Wat margarine erop voor de broodnodige vetten. Ik zou dat als lunch doen ipv fruit. Vanaf een maand of 8-10 kun je ook ontbijt toevoegen en de overstap naar 3 flessen maken.
 
Oh en bij het groenten mag vanaf nu ook wat rijst of pasta of aardappel. Zelfs wat vlees als jullie vlees eten en anders bonen, linzen, erwten enzo. Vergeet niet langzaam wat ei en pindakaas toe te voegen aan het dieet om de kans op allergieen zo klein mogelijk te maken. Dat is het beste tussen 4-8 maanden.
 
7.00 fles
9.00 fruit
Slapen
11.30 brood
13.00 fles
Slapen
15.30 koek of cracotte
17.00 groente
19.30 fles.

Dat deden wij vanaf 7.5 maand zodra ze over gingen op 2 slaapjes. Dus na het ochtenddutje brood geven en de fles pas later. Dan eten ze beter brood, omdat ze hongeriger zijn! En zo heb je 3 flessen netjes over de dag verdeeld met steeds zo'n 6 uur ertussen. Als ze om 16.30 bijvoorbeeld dan al erf hongerig waren gaf ik alvast het avondeten!
 
Brood moeten ze toch echt oefenen. Elke dag oefenen en met 8 maanden gaat dat vaak ineens goed. Dat ze kokhalzen is heel normaal, is gewoon een reflex. Echt stikken in brood is onmogelijk. Ik werk al ruim 10 jaar in de kinderopvang, er wordt heel wat gekokhalst met brood op die leeftijd, maar zo leren ze het. Er is nog nooit een kind dood gegaan door een stukje brood om het even heel cru te zeggen. Je moet het toch echt aanbieden om het te leren.. met 6.5 maanden begon ik er altijd langzaam mee en dan ging het met 8 maanden echt goed, dan aten ze 1 boterham zonder korst.
 
Terug
Bovenaan