Hoi Belske,
Blijkbaar wordt het schema in Nederland ook niet door elk consultatiebureau gegeven, want op dit forum staan altijd veel voedingsvragen die door dit schema ook beantwoord worden. Het is voor mij in ieder geval een houvast.
Ik heb nog een aanvulling op het schema.
Monique, ik heb trouwens altijd begrepen dat de aangegeven mls niet het water maar de flesvoeding waren. Dachten we er uit te zijn...
Vanaf 4 maanden:
Eventueel 1x bijvoeding:
2 eetl. fijngemaakt fruit of vruchtenspa en/of 2 eetl. fijngemaakte groente
Vanaf 5 maanden:
1x bijvoeding: 2 eetl. fijngemaakt fruit of vruchtensap en/of 2 eetl. fijngemaakte groente
Vanaf 6 maanden:
*2-3 x bv of 200 ml opvolgmelk
*200 ml opvolgmelk met 2 eetl. bloem of 4a6 afgestreken eetl. instantbloem (rijst, tarwe of mais) = papvoeding
*3 eetl. fijngemaakt fruit of vruchtensap
*3 eetl. fijngemaakte groente
1 a 2 eetl. fijngemaakte aardappel of rijst
indien gewenst 1 eetl. gemalen (mager) vlees, kip, vis (let op graatjes) of vleesvervanger
Van 7 tot 9 maanden:
*1 x bv of 200 ml opvolgmelk
*200 ml, papvoeding (zie hierboven)
*Fruithapje
*1 sneetje bruinbrood (geen volkoren) besmeerd met (dieet)margarine belegd met bijv. jonge kaas, smeerkaas, leverpastei, boterhamworst, appelstroop, jam
1 bekertje opvolgmelk/thee zonder suiker/ongezoet vruchtensap
eventueel kan de broodmaaltijd vervangen worden door pap
* 1 eetl. gemalen (mager) vlees, kip, vis of vleesvervanger
3 eetl. fijngesneden groente
1 a 1,5 eetl. fijngemaakte aardappel, rijst, pasta
1 toetje in de vorm van pap van opvolgmelk, volle yoghurt, vla of fruit
* eventueel tussendoor, maar wel ruim voor de volgende maaltijd: 1 a 2 bekertjes vocht, zoals water, thee, vruchtensap
Van 10-12 maanden:
*1x bv of 200 ml opvolgmelk
*papvoeding of broodmaaltijd
*fruithapje
*broodmaaltijd
*warme maaltijd
* tussendoor, maar wel ruim voor de volgende maaltijd:
zeker 2 bekertjes vocht, zoals water, thee en vruchtensap
een beschuitje, biscuitje, toost, soepstengel, broodkorst of rijstewafel (zonder honing!)
Bouw de hoeveelheid (opvolg)melkproduct af van ca. 500 ml naar 300 ml per dag op de leeftijd van 1 jaar.
Bij minder dan 300 ml per dag volledige zuigelingenvoeding: vitamine D aanvulling
Bij minder dan 200 ml per dag opvolgmelk: vitamine D aanvulling
Natuurlijk is dit schema niet alles zeggend. Het ene kind zal aan minder genoeg hebben en het ander zal meer nodig hebben. Maar bij twijfel zou ik anders toch even contact met het consultatiebureau opnemen. Ik heb daar in ieder geval goede ervaring mee. (belde ze bij mijn eerste kindjes zo'n beetje om de twee weken met een voedingsvraag. Ze dachten vast: daar heb je haar weer! hihihi)
Succes en vragen staat natuurlijk altijd vrij!
Groetjes,
Marianne