Voedingsvraagjes: 6 maanden start bijvoeding

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Christian is nu bijna 6 maanden en wij zijn voorzichtig begonnen met bijvoeding te geven. En natuurlijk loop ik meteen tegen praktische dingen op, ik zou graag willen weten hoe jullie dat doen!

Bij voorkeur moet een groente/fruit hapje tussen 2 flessen in vallen, maar wat als het mupke dan slaapt? Ik ga hem toch niet wakker maken?
Het probleem bij ons is dat Christian op wisselende tijden eet en slaapt en de duur van zijn slaapje is ook altijd een verrassing. Geen enkele dag is hetzelfde.
Hij eet met 2-6 uur tussen de flessen, het vaakst 3 uur. Dit betekent onder andere dat het tijdstip van iedere fles ongeveer 2 uur speling heeft. De 1e tussen 6:00-8:00 uur, de 2e tussen 10:00-12:00 uur etc, etc...
En dan het slapen (totaal is het netjes 5-6 uur overdag), dat varieert van 30 minuten tot 3,5 uur op erg wisselende tijden.

Dus schema's zoals ik ze bij jullie lees, zoals rond 9:30 dit, rond 15:00 uur dit, dat vind ik hier heel moeilijk! Neem gisteren: 14:30 fles, meteen daarna slapen tot 17:15. Toen groentehapje, maar meteen daarna krijsende honger dus om 17:30 meteen de fles er achter aan... En hij had die ochtend al van 9:00 tot 11:30 geslapen en wilde toen ook meteen weer fles.(wanneer had ik een fruithapje moeten geven?? Een uur na de 1e fles van 7:15??)

Is het echt erg als fles en hapje (erg) dicht op elkaar zitten?

En hoeveel kan ik hem geven? Ik heb nu de 4-maanden potjes en hij hapt het uitstekend weg. Ik stop nu op de helft, maar ik denk dat hij makkelijk meer op kan. Zelfs als hij de smaak voor het eerst krijgt.

En ben ik de enige die nog aan 5 flessen vastzit??

Goh, wat een vragen

Groetjes, Karin

Haha vind jij het ook zo lastig? Dan ben ik blij dat ik niet de enige ben, wij zijn ook pas begonnen en ik vind het nogal lastig. Twee uur na de voeding is Emma veels te moe om goed te eten en daarom heb ik dat vanmiddag gevraagd...ik heb het vandaag eerder gegeven hoor, ongeveer een uurtje na de fles. Niet dat dat een succes was maar goed. Ik geef alleen nog maar groente, fruit wacht ik nog maar even mee. Maar hoe ik dat in het schema gepast krijg? Nou heeft Emma een redelijk vast ritme op de dag dus dat scheelt wel iets. Ik kan je dus niet echt tips geven...sorry. Ik heb vanmiddag begrepen dat het niet goed zou zijn om fruit/groente meteen na de fles te geven ivm gisting. Maar na een uurtje kan wel geloof ik. Succes

Groetjes Monique

ik vond dat ook lastig. precies tussendoor lukt hier ook niet. Dus wij hebben, voor de zoveelste keer, de schema's maar weer eens gelaten voor wat ze zijn en maar zelf wat uitgeprobeerd.

De laatste tijd had Berend na zijn ochtendslaapje niet direct zin in de fles. Dus dat is voor ons het beste moment om een vaste hap te geven. De fles geven we daarna en we laten er dan zoveel mogelijk tijd tussen zitten (is meestal maar een kwartiertje later).   en dat werkt hier wel goed.

Inmiddels lukt het ons ook om tegen 18.00 een vast hapje te geven, net voor de fles.

Hij vindt het vaste voedsel erg lekker en eet er veel van dus de fles daarna drinkt hij meestal maar half leeg.

Volgens mijn moeder, ervaringsdeskundige vindt ze zelf, kun je de vaste hap beter geven voor de fles, want dan hebben ze honger en zijn ze dus meer gemotiveerd om die vaste hap naar binnen te werken. tja...

ik hoop dat je hier wat aan hebt?

hoi

toevallig vorige week cb geweest
jens is nu 6 mnd en een ruime week
advies van cb hier is dit, moet zeggen het werkt goed

ontbijt pap of fles 200cc
10 uur fruit
12/12.30 fles 200cc
16uur/16.30 groente en als toetje melk 150 cc(later word dit yoghurt)
19.30 fles 200cc

ze adviseren ongeveer 3.5 fles, ongeveer 700 cc
, jens krijgt 3/4 potje van 6 mnden vers fruit

slapen doet hij 3x overdag
na elke fles 1 tot 2 uur varieerd weleens

mischien heb je er wat aan

groetjes

Hier nog iemand die het even niet weet nu er bijvoeding bij komt. Had net zo'n mooi schema.  en zit nu te puzzelen met slaaptijden en tijden voor de bijvoeding.

Riana, hoe doe jij dat met dat fruithapje om 10 uur en het ochtendslaapje? Slaapt jouw kindje dan voor die tijd nog? Of erna? 10 uur valt voor Esther nl. precies in haar ochtendslaapje. Op de creche willen ze ook dat ze om 9.30 uur fruit gaat eten, maar dan is ze diep in slaap... ze ontbijt nl. om 7.00 à 7.30 en dan om half 9 à 9.00 uur is ze moe en wil slapen, meestal tot een uur of 11. Wat zou dan beter zijn, om half 9 vlak voor het slapengaan een fruithap, of meteen na het wakker worden en dan de 11 uur fles doorschuiven naar 12 uur of zo? Wat een gepuzzel!

groetjes,
anna

O jee ik heb helemaal geen schema....ja fruit ergens tussen tien en elf, oefenen met brood vóór de voeding daarna (ergens tussen twaalf en twee) en groente als wij het ook eten, dus rond zes uur.

Tussen voedingen door....daar had ik pas van gehoord op dit forum. Ik was wel nog even bang voor een gistingsreactie (onze dochter wil na de fruithap nog gewoon wat drinken) maar gelukkig heeft ze daar geen last van (misschien gist bv niet zo hard? ik weet 't niet).

Ik zou echt niet weten hoe het moet precies tussen twee voedingen, bij ons wordt er als we geluk hebben dan nog een uurtje geslapen door ons meisje.........

Succes
Gr Irene

HoiHoi..

Hier ook geen schema hoor..
Natas word wakker om 6 uur dan krijgt hij zijn fles..
daarna word hij tussen 8 en 9 ongeveer ergens wakker en krijgt hij zijn fruithapje.
om 3 uur krijgt hij dan nog een fles en dan tussen 4 en 6 zijn groentenhapje daarna rond 7 uur nog een fles en dan de nacht in..
natas zit al op 3 flessen.

groetjes sylvia

hallo,
hier geen schema joany krijgt bv op verzoek ook daar zit niet echt een ritme in. maar meestal tussen 10.00 en 11.00 krijgt ze fruit dan nog de borst gaat ze lekker slapen.
en 's avonds tussen 16.30 en 17.30uur krijgt ze groente en dan de borst en na bed soms ligt ze al tegen 18.00uur te slapen.
ik vindt het ook een gepuzzel en soms vergeet ik het te geven  omdat ze dan bijvoorbeeld net de borst heeft gehad.

groetjes,
marike

Terug
Bovenaan