Voedsel tijdens zwangerschap

<p>Beste dames</p><p>Ik heb van mijn werk een kerstdiner gehad.</p><p>Als voorgerecht hadden ze allemaal soorten vleesjes , waaronder ook seranoham, ik heb dit nagevraagd en ze zeiden dat dit gewoon mocht dus heb ik het gegeten , nu begin ik te twijfelen?</p><p>De soep was een pittige soep met garnalen en taugé ( heb ik beide niet opgegeten) alleen een beetje nipjes van de soep gepakt</p><p>En hoofdgerecht was iets van gevogelte ( wel goed gaar)  ze vertelde me daar dat ik het mocht maar nu ik ga googelen staan er verschillende verhalen, nu maak ik me best zorgen , weet iemand of dit geen kwaad kan?</p><p>Dankjewel alvast voor de reactie"s </p>

Ik zou me er niet teveel zorgen om maken, heb ik aan het begin ook gedaan. Zodra je het gegeten hebt is er niet zoveel dat je kan doen.De stoffen die gevaarlijk zijn of kunnen zijn zoals listeria, is qua kans dat het er in zit zoooo klein. Elk jaar komt er wel een nieuw onderzoek, vorig jaar werd haring aangeraden van de visboer. Nu weer niet.  Eet bewust, de onderzoeken zijn er met een reden, maar wij zijn ook allemaal volwassen geworden.  Dingen zoals tonijn, filet weet je.   Garnalen en taugé rauw mag volgens mij niet, maar in soep zou het moeten kunnen. Gekookte garnalen mogen ook gewoon gegeten worden.Serano ham wordt in NL zo lang gedroogd dat het hier ook geen kwaad kan zij mijn VK, in Spanje zou ze het hebben afgeraden.gevogelte mag naar tot zover ik weet gewoon.geniet van je zwangerschap! Het lijkt lang, maar gaat zooo snel! Liefs! 

Hoi, ik weet niet hoe ver je in je zwangerschap bent ondertussen? Over het algemeen kun je inderdaad op internet heel veel vinden en er zijn ook genoeg websites die elkaar tegenspreken. Ik hanteer zelf eigenlijk altijd de richtlijn van het voedingscentrum...Over het algemeen mag je gewoon geen rauwe dingen eten (met name vlees, vis en rauwe kazen), maar bij de meeste fruit- en groentesoorten kan het geen kwaad. Met vlees geldt het volgende: gerookt, gebakken en gekookt mag wel, dus ook bijvoorbeeld kipfilet op brood (want dat is gerookt of gekookt en niet meer rauw), als het maar niet rauw meer is. Ik zou me niet te druk maken om het kerstdiner, als het in soep heeft gezeten dan zal het vast gaar genoeg zijn geweest.Ik denk dat je vooral moet doen wat goed voor jou voelt. Sommige vrouwen eten nog heel pittig in de zwangerschap, anderen kunnen dit niet meer vanwege het maagzuur. Die bacterie waar ze het elke keer over hebben, komt in Nederland amper voor, maar het is meer het zekere voor het onzekere nemen waardoor er allerlei richtlijnen bestaan. Gewoon lekker genieten, geen rauwe dingen eten (behalve fruit en zo) en vooral jezelf nog vanalles gunnen op voedingsgebied!

Joh eenmaal gegeten moet je er niet te moeilijk over doen hoor, plus: het zijn allemaal maar tips om de risico's laag te houden, maar de kans dat je ziek wordt is sowieso niet zo groot hoor. Ik zou me er niet te druk om maken. Overigens is serranoham een gedroogde rauwe ham, dus zou dat een volgende keer even overslaan.

Het gaat erom dat er in die producten de bacterie Listeria kan zitten. Deze bacterie is erg slecht voor je kindje vandaar dat ze zeggen dat je die producten beter kan vermijden. Maar als je die bacterie heb opgelopen had je 't wel gemerkt hoor dus ik zou me er geen zorgen over maken 

Terug
Bovenaan