Vol, halfvol of mager? (Sas95, kunnen we even verder praten over dit onderwerp)

A

Anoniem

Guest
Hoi Saskia en andere moeders,

In de topic van het 10-maandenschema kwamen we dus op de vraag of Optimel wel mocht, omdat dat mager is.... Omdat dat weer een ander onderwerp is, heb ik er maar even een nieuwe topic van gemaakt.

Dat van die vetten zit eigenlijk wel wat in. Daniel zit qua lengte-gewicht verhouding op de onderste lijn. Dus hij zou het best kunnen gebruiken. Maar als ik bijvoorbeeld een volle yoghurtdrank zou aanbieden, dan zitten daar ook vaak weer suikers in en die wil ik liever zo min mogelijk geven. Hoe doen jullie dat? of hoe zouden jullie dat doen?

Groetjes, Yvette

Hi Yvette,

Goed idee, nieuwe topic!
Ik geef Kyan eigenlijk gewoon volle yoghurt wat ik af en toe  op smaak  varieer met dixap of vers fruit (als hij overdag wat heeft overgelaten doe ik dat er vaak doorheen)
Yoghurtdrank krijgt hij hier eigenlijk nooit omdat hij  nog steeds een fles opvolgmelk krijgt bij de boterham (men).
Jij hebt ook dat Opperdepop kookboek als ik me goed herinner of niet? Daar staat op blz 132 (10-12 maanden) een snelle aarbeienshake die ook met perzik te maken is;
50 gram aardbeien (of 1 perzik dan)
150 ml yoghurt
150 ml moedermelk of opvolgmelk
1 el diksap appel (eventueel)
Fruit wassen, pureren samen met de yoghurt en melk met de staafmixer.
Schenk eventueel door een zeef als het te dik is
Zoeten met diksap  indien nodig...

Misschien kun je hier wat mee?? Volgens het boek kun je he ook ingevroren 2 mnd bewaren dus kun je ook kleinere porties maken wellicht?

Groetjes Saskia

Hoi Saskia,

Sorry, ben een tijdje erg druk geweest vandaar dat ik nog niet weer op het forum ben geweest. Maar hier ben ik weer :)

Die yoghurtshake uit opperdepop is inderdaad een goed idee. Krijgt hij gelijk wat meer fruit binnen. Ben inmiddels gestopt met BV bij de middagboterham, al 2 dagen :) HIj heeft nu dus 2 x alleen optimel gehad(eerder gaf ik hem toch nog BV erbij) en dat gaat prima, hij drinkt het uit een tuitbeker, waarvan de tuit zacht is. Ik ga volgende week zeker de yohurtshake gebruiken. Ik heb ook kunstvoeding in huis, omdat ik gastkinderen heb die dat drinken, dus dan ga ik dat gebruiken.

Ik ben een beetje vergeetachtig enzo hoor, maar hoe oud is jouw kleine? En heb je er meer?

Groetjes, Yvette

Hoi Mama,

Optimel?

Daar zitten heel veel zoetstoffen in wat ook niet goed is, en geen vet. Baby hebben ook vetten nodig.
Van roosvice heb je siroop voor in de melk.
Waarom vraag je geen afspraak bij de dietiste, die kan je helpen met berekenen of er voldoende binnenkomt bij je kleintje, Ook heeft ze tips
Het wil niet altijd zo zijn dat ze meer aankomen als je andere dingen gaat geven.
Mijn dochter nu drie, loopt al jaren bij een dietiste, geboren veel problemen , nu nog met groeien.
Alles geprobeerd van fantomalt tot duocaal. preperaten, bijvoeding, [sondevoeding dit was omdat ze niet at] volledig alles geprobeerdm maar nu drie jaar verder wggt ze nog maar 11 kilo. Ze volgt gewoon haar eigen lijn en meer niet.
Isa heeft nu Fortini van Nutricia. Dit is een drinkvoeding bij ernstige ondervoeding en gewichtachterstand. die drinkt ze ipv ranja en deze gaan mee naar school. lekker is het niet.maar deze flesjes geven haar extra 300 kcal.
Je kan het altijd vragen, maar het is aleen te doen via de verzekering. ze kosten al gauw 3,5 euro per stuk

Succes
Monique

hi Yvette,

Geeft niet hoor! Ik heb één kindje; een zoontje van 14-11-07 => Kyan
Ruim 10 maanden dus nu! Errug leuke leeftijd dit, vind alle leeftijden wat hebben maar die herkenning en reactie op kiekeboe enzo, héél bijzonder!
Hey maar om even terug te komen op deze topic; jouw zoontje is toch niet zwaar onder de maat? Gezien de reactie over de diëtiste  ??
Kyan woog met de geboorte 2800 gram en was 49 cm. Met 9 maand was hij 8425 gram en 70.6 cm..
Zat trouwens eens op de pakjes yogelientjes en weet ik al niet meer  o.a.  van Nestlé te kijken, maar ook daar zit allemaal suiker in!!
Ook het pak (volle) vruchtenyoghurt van de Liddle bevat toegevoegde suikers....
Ik denk dat ik het toch maar bij de volle zure yoghurt hou (vind Kyan ook eigenlijk het lekkerst) en dan zal ik de 22ste op het CB nog eens vragen hoe het nou  zit met halfvol en vol. Heb gisteren nog wel op voedingscentrum.nl zitten speuren, daar kwam ik dit nog tegen:Als je wilt, kun je van bijvoorbeeld frisdrank, siroop, yoghurtdrank of chocolademelk varianten geven waaraan minder of geen suiker is toegevoegd. Voor de zoete smaak zitten er dan zoetstoffen in, zoals cyclamaat. Van cyclamaat krijgen jonge kinderen al gauw te veel. Voor kinderen van 1 tot 4 jaar ligt de limiet op 0,4 liter per dag (ca. twee glazen). Voor kinderen van  4 tot  8 jaar is de veilige grens voor dranken met cyclamaat 0,7 liter per dag (drie glazen). Voor kinderen van  8 tot en met 12 jaar is dit 0,8-1,4 liter (drie tot zes glazen). Voor producten die gezoet zijn met aspartaam of andere zoetstoffen gelden hogere grenzen.  Kijk op het etiket welke zoetstof is toegevoegd.

Als je op deze link klikt:
http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid
Kun je de aanvullende info lezen onder het kopje toevoegingen...
Misschien heb je (of iemand anders) er wat aan
Groetjes Saskia

Hoi Dames,
Ik bedoel niks met de dietiste,
Maar ze kan je advies geven over dingen waar je over piekerd.
Daar is ze voor
Niet alleen maar voor te dik zijn of te dun.
Maar mischien krijg je een beetje rust daardoor.
Ieder kind groeit zijn eigen curve.
de ene te dik de andere te dun,
Baby mogen gerust een beetje meer hebben, gaat welover als ze gaan lopen.

succes
Monique

Het is niet zo dat ik ongerust ben of pieker over het gewicht van
Daniel of zijn voedingspatroon. Het onderwerp volle of magere
melkprodukten kwam ter sprake in een andere topic. Om te zorgen dat het
topic niet in eens over iets anders zou gaan, heb ik deze geopend.
Vandaar....

Het ging er dus over dat er meestal volle zuivelprodukten worden
geadviseerd. Inderdaad vanwege de vetten en omdat Daniel na 2 weken
geen vast voedsel te hebbe gegeten op de -2 lijn zat, schreef ik dus
dat Daniel de vetten op zich wel goed kan gebruiken. Maar na 1,5 week
goed eten, was hij ruim 300 gram aangekomen en zit hij weer op zijn
eigen lijn(tussen de -1 en -2). Het is geen hollandse glorie baby, maar
meer een echte indo qua bouw.

Ik maak me hier dus geen zorgen over. Een dietist adviseren is goed
bedoeld, zeker gezien jouw(monique) ervaringen, maar voor Daniel zeker
niet nodig.

Saskia, bedankt voor de info over de zoetstoffen. Ik blijf ruim binnen
de marges, aangezien Daniel maar 1 beker optimel per dag krijgt. In
zijn toetje zit wel gewone suiker. Het liefst geef ik zo min mogelijk
suiker en/of zoetstoffen. Gewoon vanwege het feit, dat het lichaam
eraan went. Daniel weegt nu 8015 gram en is 72 cm. Bij de geboorte woog hij 3750 en was hij 52 cm lang.

Ben benieuwd wat ze bij jou op het buro zeggen over dit onderwerp. Heb er zelf vergeten naar te vragen.

Groetjes, Yvette

Terug
Bovenaan