volgende week 1 jaar en niet meer willen eten! Help!

Hallo allemaal,

Ons zoontje wordt volgende week (17 januari) alweer 1 jaar. Wat gaat dat snel, zeg!
Nu zitten wij met het volgende probleem. Ons mannetje wil 's avonds niet meer eten. Het maakt niet uit of ik hem zelfgekookt eten of iets uit een potje geef. Hij  krijgt bij de tweede hap al spuugneigingen. Ik blijf het zolang mogelijk proberen, maar ik ga hem niet dwingen. Dat loopt alleen maar op een huilbui uit namelijk. Vervolgens eet hij wel zijn pap helemaal op. Wat moeten we hier aan doen?
Ik geef hem 's middags geen tussendoortje, dus daar kan het niet aan liggen. 's Morgens om 11 uur geef ik hem altijd een stuk fruit.Tijdens de lunch eet hij altijd 1 broodje.
Hoeveel fruit geven jullie je kindje? (Ons zoontje lust het onbeperkt) Hoeveel opvolgmelk of dreumesmelk krijgt jullie kleintje en hoeveel vitamine D geef je er dan bij?
Nog een vraagje: wat en hoeveel geven jullie je kleintje verder nog te drinken op de dag?
Ik heb  veel vragen. Ik hoop dat iemand er een antwoord op heeft.  

Groeten van Gretl.  

Hoi gretl,

mijn zoontje is nu 9 maanden en eet nog alles, maar uit ervaring (werk  8 jaar in de kinderopvang bij een babygroep) kan ik je vertellen dat dit een fase is. ik zou me er niet al te druk om maken. Vooral geen strijd van maken! voor jou niet fijn, maar ook voor je kleintje niet. sochtends een papfles en sávonds nog wat melk en tussendoor sap en fruit is goed hoor. Ze hongeren zichzelf echt niet uit. de behoefte is nu gewoon minder om te eten.
bied het avond eten aan. maak het gezellig. samen eten doet vaak ook wonderen. als je probeert de strijd aan te gaan (negatieve aandacht is ook aandacht) blijft het, of word het  een leuk spelletje.

hopelijk duurt deze fase niet te lang.

groetjes cindy

Hoi hoi,

Heel herkenbaar het NIET willen eten. Lotte onze eerst (is nu bijna 3) deed dit ook de leeftijdsfase van 1 jaar en ik wond me er in het begin er vreselijk over op dat het avondeten niet echt meer gezellig was. Na een poosje heb ik het maar zo gelaten zo van NIET eten dan NIET hoor. En het eten werd weer gezellig alhoewel het wel begon te knagen dat ze niet warm at. Dus 2 keer in de week deed ik haar 's avonds een fles pap, want die ging net als bij jou altijd leeg. Maar ik dacht ja als ik steeds maar pap blijf aanbieden weet ze op gegeven moment dat ze toch nog wel wat kreeg. Na een hele tijd ging ze weer warm eten.
Overdag kreeg ze: ontbijt fles pap, 's morgens koekje en drinken (2x), 1 bh + 100 cc halfvolle melk, 's middags fruit en sap (2x), en dan het avonden (wel of niet).
Onze eerste zoon (nu 14 mnd) begint nu zo heel af en toe zijn eten over te slaan, maar ik ga het nu niet eens meer echt aandringen want ik weet dat dit een fase is. Ook krijgt het het eetschema overdag zoals ik ong. bij Lotte heb opgeschreven.
Onze kinderen zijn echte nathalzen en drinken veel, maar eten er in principe niet minder om.
Ik denk dat als onze 2de zoon ook die leeftijd heeft bereikt het ook zal presteren, maar ik weet nu al dat ik me er maar niet druk om ga maken. Hij is nu nog maar 3,5 week oud hoor (hihihi).
Ik weet als je het eerste kindje is je errug onzeker bent, maar wat je zelf al typte dat je er maar geen strijd van maakt, dat is al heel goed.
Ook ik werk op een kdv en maak de verhalen van de ouders dagelijks mee, maar echt het is een fase die echt weer over gaat.

Groetjes van Mieke mv Lotte, Jozua en Ruben

Goedenavond,

Toevallig las ik je berichtje over het avondeten. Suzanne wordt over een week 20 januari 1 jaar en je gelooft het of niet maar afgelopen week hoefde ze ook geen warm eten meer. Af en toe geeft ik haar maar een fles.

Hoi Gretl, nog van Harte Gefeliciteerd! Ons mannetje is 13 januari 1 jaar geworden en sindsdien zitten wij met hetzelfde probleem. Hij eet wel brood, al kan hij daar soms ook mee gaan gooien! Maar vooral het avondeten is een probleem, na 2 happen weigert hij verder te eten. Wel wil hij nog steeds een flesje vooral 's avonds anders gaat meneer niet slapen. Heb van alles geprobeerd maar kom er ook niet echt uit, dus ga er maar van uit dat het vanzelf weer overgaat. Waar ik wel ook mee zit is dat hij nu elke nacht weer rond 5 uur wakker wordt en dan natuurlijk honger heeft en niet meer gaat slapen voordat hij nog een flesje heeft gehad!?

Bij onze dochter van nu 2 ook zulke periodes wel gehad. We probeerden er nooit teveel aandacht aan te besteden, wel aan tafel komen. Echt niet eten en weg willen, dan maar van tafel. En het ging altijd vanzelf weer over. Nu heeft ze ook wel eens dat ze niet aan tafel wil, na een paar keer vragen beginnen wij gewoon met eten, negeren haar maken wel haar bordje klaar en gezellig kletsen samen en na een paar minuten schuift madame altijd gezellig aan alsof er niets aan de hand is.....betekent niet dat ze dan veel eet, vaak alleen het vlees, maar dat zij zo. We proberen zo dat ze er geen hekel aan krijgt en het leuk vindt en dat lijkt aardig te lukken want nu zit ze vaak als eerste aan tafel. Is geen grote eter van warme maaltijd, behalve als het pasta is.....
Ze is dus al 2 en krijgt ook nog 's ochtends en voor het naar bed gaan een fles warme pap, ongeacht hoeveel warm eten ze heeft gehad. Vindt ze heerlijk en is nog echt een ritueeltje. Wil er eigenlijk wel vanaf maar voorlopig nog maar even niet omdat ze net een klein zusje heeft en dan zijn deze rituelen wel belangrijk voor haar merken we.

Hier nog zo'n dwarsligger met warm eten. Hij is nu anderhalf, maar sinds hij ongev eer 10 maanden is, is hij begonnen met mieren met zijn eten.  

Hier lijkt een lichte voorkeur voor smurrie-eten te bestaan: stampotten, olvarit en risotto  etc gaat beter (maar niet geweldig|) dan ander eten.
Maar andere keren is het juist de truc om er geen prutje van te maken, maar alles slechts in kleine stukjes te snijden. dan pakt hij het met de handjes zelf en knaagt eraan: broccoli, af en toe aardappel enzo.

Wij laten hem nu maar zijn gang gaan, maar hij krijgt ook niets anders. Veelal eet hij tegenwoordig met zijn handen. Het wordt een enorme bende, maar hij eet vaak toch wel iets. Al is het veel minder dan ik had gewild. Meer dan een paar hapjes is het niet.
Hij eet vaak wel zacht vlees of vlees met een krokant korstje: vissticks, hamburgers gehakt. Ook vega burgers vindt hij lekker. Zo geef ik hem nu af en toe een vega groenteburger, zodat hij toch wat groens binnen krijgt.

En als je hem mee laat helpen met koken en zelf ondertussen wat "snoept" dan snabbelt hij nog wel eens mee. Zo eet hij kleine stukjes rauwe winterpeen en paprika. Ook de rauwe aardappel en champignons wil hij eten, maar dat is niet zo lekker.

Ten slotte is hij dol op kaas. soms verpakken we een hapje eten in kaas. Het zelfde trucje met de appelmoes heeft precies 2 weken gewerkt. toen had meneer door dat er gewoon eten onder de appelmoes zat en sindsdien werkt het niet meer.

Ondertussen is hij wel een lekkere fruit en broodeter. Hij is prima van gewicht en in fruit zitten ook veel vitaminen en vezels en dergelijke. Ik maak me dan ook geen zorgen. Al vind ik het wel heel irritant dat hij savonds zo slecht eet. En de troep die het geeft vind ik ook niet echt leuk.

greet

Terug
Bovenaan