Volgens pz te weinig praten

<p>Hoi allemaal, </p><p>Mijn dochter is van juli 2 jaar. Ze gaat sinds 21/8 naar de peuterspeelzaal. Hier geven ze aan dat ze weinig woorden uitspreekt. Ze maakt een heleboel duidelijk met gebaren. Aan het gehoor ligt het volgens mij niet, want ze reageerd bijv. op het langs rijden van een bus terwijl deze nog niet in het zichtveld is en ik deze nog niet gehoord heb. Ik benoem al alles wat ik doe met haar, lees voor, bekijk plaatjes van Dick Bruna en laat haar zeggen wat ze ziet. </p><p>Woordjes die ze goed uitspreekt zijn: papa, mama, bal, opa, omam (ipv oma), balon, uien. </p><p>Ik denk dat het gemakzucht is van haar kant. Is er iemand die me nog tips kan geven om woordjes te oefenen op een manier zodat het leuk blijft en zoja welke woordjes. </p><p>Alvast bedankt. </p><p>Evelien</p>
 
Hi Evelien, 
Liedjes zingen klinkt heel gek. Ik werkte voorheen de opvang en wij hadden vaak kindjes die geen drie woord zinnen konden maar wel een heel liedje mee konden zingen.
Er zijn ook spelletjes die je kunt spelen of boekjes voorlezen maar wel met interactie door vragen te stellen tijdens het lezen.
Ik weet niet of je er een voorstander van bent maar geef haar af en toe de ipad. En laat haar fimpjes kijken van peppa big of jokie en jet. Mijn neefje is sinds hij filmpjes kijkt echt heel goed gaan praten.
 
 
Hi Evelien, 
Liedjes zingen klinkt heel gek. Ik werkte voorheen de opvang en wij hadden vaak kindjes die geen drie woord zinnen konden maar wel een heel liedje mee konden zingen.
Er zijn ook spelletjes die je kunt spelen of boekjes voorlezen maar wel met interactie door vragen te stellen tijdens het lezen.
Ik weet niet of je er een voorstander van bent maar geef haar af en toe de ipad. En laat haar fimpjes kijken van peppa big of jokie en jet. Mijn neefje is sinds hij filmpjes kijkt echt heel goed gaan praten.
 
 
Dank je wel voor de tips. Ik zal ze zeker uitproberen. Ik vind het zelf ook wel erg vroeg dat ze hierover begonnen. Hadden het zelfs al over logopedie. Dit terwijl ze pas 5 keer daar is geweest of zo. Ze heeft misschien nog wat meer tijd nodig?
 
Ik zie vaak dat peuters in een keer grote sprongen maken. Ze zal vast ook wel veel leren de van kinderen om haar heen. De een is beter in taal dan de ander.
5 x een halve dagje en dan zo een uitspraak doen is wel bijzonder van de juf. Voor zover ik weet mag een juf dit ook niet zomaar zeggen zonder enig overleg
 
Niet te druk om maken.
Elk kind ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo.
De jonste hier is in augustus 2 geworden. Hij zei ook niet heel veel... maar zo in eens komen er korte zinnetjes uit.
 
Je kan eventueel samen boekjes lezen.  En samen woordenboekje doen.
En gezellig babbelen samen.
 
 
Terug
Bovenaan