volkskrant 1-4-04

In de Volkskrant stond vanmorgen een klein stukje over de relatief hoge babysterfte.
Ik citeer: "Utrecht - De relatief hoge leeftijd waarop vrouwen zwanger worden is een van de redenen waarom Nederland de hoogste babysterfte in de EU heeft. Ook worden er minder zwangerschappen afgebroken in verband met aangeboren afwijkingen. Dat zegt de Stichting Perinatale Registratie in Nederland."

De oude moeders hebben we uiteraard ook elders in Europa. Zelf vermoed ik dat de belangrijkste reden toch ligt in het veelal ontbreken van goede prenatale controles, zoals in mijn verloskundigenpraktijk, waar je als vrouw geeneens een echo krijgt, als er geen nadrukkelijke medische reden is. Zo kun je dus een zwangerschap uitdragen, terwijl er pas na de bevalling wordt gemerkt dat het kind niet levensvatbaar is. Nederland als ontwikkelingsland ten top.
 
Hoi,
Ik heb het ook gehoord. Ikzelf werd er niet echt vrolijk van. Ik ben toch al wat onzeker over het leven van mijn kind en dan krijg je zoiets te horen.
Nu weet ik wel dat alles goed gaat met de baby, maar toch...
Je hoort zoveel over wiegendood en ik ken ook twee stellen waarbij het kindje na de geboorte binnen een uur is overleden. Dan helpt zo ´n bericht ook niet echt.

Maar om die redenen gaan mijn vriend en ik wel een pretecho laten doen over ±3weken. Dan zijn we op de helft. Ook kan ik er wel over praten met de verloskundigen en met mijn zus.

Maar ik ben het wel met je eens dat je eigenlijk standaard 3 of meer echo ´s zou moeten krijgen. Misschien is dat iets om wat meer voor te pleiten.

Groetjes Paula10
 
in ons land heet een foetus sneller baby dan in die andere landen, daar noemen ze het met 27 weken nog abortus, maar hier al baby, dat scheelt ook een hoop, verder was er nog een reden waardoor het NIET zo is, maar lijkt ik weet hem alleen niet meer, het is dus niet zo dat dat hier aan de hand is, maar het lijkt wel...
groetjes
 
Ben ik met je eens. Gisteren bij zwangerschapsgym hoorde ik ook een hoop gemopper dat er zo weinig echo's gemaakt worden. Ikzelf heb er 2 gehad, maar ik moest wel aandringen. Eén bij 7 weken en één bij 10 weken. Ik had bloedverlies en wilde perse weten of het wel goed zat. (dit naar aanleiding van 2 eerdere miskramen) ben nu 28 weken en alles gaat goed. Toch vind ik het raar dat ze bij de VK geen echo apparaat hebben (moest voor mijn echo naar de gynaecoloog in het ziekenhuis) ik woon in een redelijk grote gemeente met +- 40.000 inwoners en er is maar één verloskundigepraktijk, dus hebben ze het ook nog eens razend druk.

Groetjes Nicole
 
Ik denk echt niet dat er meer echo's gemaakt zouden moeten worden. Als er wat mis is met je kindje is hier vaak toch weinig aan te doen.
Dat de hoge babysterfte door meer echo's etc zou kunnen worden verkomen is niet echt waar. Want wat zou er gebeuren, er komen meer abortussen en deze tellen dan niet mee met de babysterte, maar in zekere zin komt het hier toch wel op neer.
En mensen jullie weten ook wel dat Nederland gemiddeld de oudste moeders heeft (29,2 jaar geloof ik bij het eerste kind). Dit geeft echt wel een verhoogd risico.
 
In belgie wordt er standaard 1 echo per maand gemaakt. Maar daar heb je ook geen verloskundigen.
Een echoapparaat is overigens voor een normale praktijk volgens mij nauwelijks te betalen .
 
Er werd op de radio gezegd, dat dat waarschijnlijk komt omdat de leeftijd waarop een nederlandse vrouw kinderen krijgt gemiddeld veel hoger ligt als in andere landen.
 
Beste Paula (en anderen),

Je schrijft dat je een pretecho wilt laten maken. Moet je vooral doen, want dat is ontzettend leuk en vooral ook een leuke herinnering als je de echo op video of cd-rom laat opnemen, maar verwacht niet dat zij je uitsluitsel zullen geven of jullie uk een afwijking heeft of niet. Daar kijken zij in principe niet naar (mogen ze ook niet omdat het niet medisch geindiceerd is) Hooguit zullen ze bij afwijkingen contact leggen met je VK, maar ze zullen niet zeggen wat ze zien, omdat het geen medische echo is. Verder ben ik het wel met Neeltje eens dat een echo niet kan voorkomen dat je kind een afwijking zal hebben. Het geeft natuurlijk wel meer geruststelling, maar geen garantie dat er dan niks met je uk gebeurt (ook na de bevalling).

Ik denk dat het belangrijker is om in Nederland meer onderzoeken aan te bieden tijdens de zwangerschap, d.w.z. tripletests, vruchtwaterpuncties, nekplooimetingen enz. En dan onder andere de leeftijd van de moeder naar beneden brengen. Nu is de grens gesteld op 36 jaar. Persoonlijk zou ik graag zien dat iedere vrouw vanaf 30 jaar (of wellicht nog jonger) standaard enkele testen (vrijwillig) kan ondergaan. Nu wordt die mogelijkheid niet eens aangeboden en moet je er zelf naar vragen.

We zullen zien wat de overheid gaat doen met de informatie en commotie die er momenteel heerst rond de hoge babysterfte.
 
Terug
Bovenaan