Volle maan, bakkerspraat? Waar komt het vandaan?

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,

Even een vraag morgen 17 April is het volle maan.
Wie kent de bakkerspraat dat er met volle maan veel babys worden geboren??
En zou dit echt zo zijn (bewezen? )
En waar komt deze bakkerspraat vandaan?

Ik hoop eigelijk dat onze zoon zich eerder aankondigt

Liefs,
Marieke
Zwanger 40week,2dag
Mara vandaag 20 maanden oud!

Hoi Marieke,

Ik heb me er ooit eens in verdiept, maar het was te ver weggezakt. Ik heb even op Wikipedia gezocht. Hier komt het:

Rond nieuwe en volle maan worden de getijdenbewegingen versterkt omdat de maan en de zon op één lijn staan. Dit verschijnsel wordt springtij genoemd.

Bijgeloof en folklore
Het beeld van wolven die huilen naar de volle maan is bekend. De daarvan afgeleide huishonden reageren op volle maan en zijn soms onrustiger dan anders. Ook kinderen kunnen een dag voor en tijdens volle maan erg druk/onrustig zijn, net zoals vlak voor een storm. Dit zijn subjectieve observaties die niet door iedereen worden onderschreven (niet-ouders?).

Verder kan de weersgesteldheid specifiek na een volle maan omslaan. Een droge periode gaat over in een van frequente regenval.

Voor nog meer info zou ik even verder kijken op www.wikipedia.nl. Ik heb wel eens gehoord in ziekenhuizen dat er meer kinderen geboren zouden worden onder invloed van de zwaartekracht (zie springtij). Of het ook echt wetenschappelijk bewezen is weet ik niet.

Groetjes, Marisa

Hallo Marieke,

Ook ik hoop dat het geen bakerspraatjes zijn. Ik heb het aan mijn verloskundige gevraagd en die zei dat  ze het rond volle maan wat drukker hadden als normaal...  

Laten we het hopen.  Ik loop al vanaf gisteravond met wat buikkrampen (beetje ongi gevoel) nu maar hopen dat het "wat" is.

Vandaag ben ik 40 wkn en 1 dag.  

Grtjs

hoi

Ik weet ook niet of dit echt waar is maar mijn dochtertje is toen der tijd wel met volle maan geboren een dag voor uitgrekende datum dus wie weet,gr wendy 7 wk en4dg zwanger van tweede

Terug
Bovenaan