Volledig op verzoek of proberen jullie ook een bepaald ritme aan te houden?

Hallo allemaal,

Ik geef mijn dochter Linde borstvoeding. Ze is 5-7 geboren, geboortegewicht 3630, na vier weken 4620, komt dus goed aan. Linde wil nu ongeveer om de  4 uur drinken. Zit dus op zes voedingen per dag.
Nu vraag ik me af hoe jullie het doen met het voeden. Volledig op verzoek of proberen jullie ook een bepaald ritme aan te houden, dus ongeveer om de 3-4 uur of misschien echt op vaste tijden?
Op dit moment probeer ik er overdag niet meer dan  4 uur tussen te laten zitten. Dus ik voed haar  niet iedere dag op dezelfde tijd maar overdag maximaal 4 uur tussen de voeding. Dit betekend dat ik haar soms echt wakker moet maken voor een voeding. Dit is meestal tegen 24.00 uur het geval, de laatste van de dag.  De nacht laat ik dan vrij in de hoop dat ze een keer doorslaapt. Gemiddeld slaapt ze dan 5.5 uur. Nu had ze gisterenavond nog om 21.00 uur een voeding gehad. Ik vond het te vroeg om haar om 24.00 uur wakker te maken dus heb haar laten liggen. Linde sliep toen tot 3.30 uur! Dus bijna zeven uur. Dus ze kan wel lang slapen alleen doet ze dit nog niet 's nachts. Helaas
Ik heb tot nu toe niet op vaste tijden gevoed maar moet ik hier nu iets meer in gaan sturen zodat ze toch nog gaat doorslapen 's nachts.
Hoe pakken jullie dit aan?

Groetjes Joy

Hai Joy,

Ik voed op verzoek, soms op mijn verzoek (als ik boodschappen moet doen of ergens heen moet). Wakker maken voor de late avondvoeding heb ik nooit gedaan omdat heel veel baby's de eerste lange slaap maken aan het begin van de nacht. Dit verschuift dan langzaam steeds verder naar achteren.

Het wakker maken voor de avondvoeding kan goed werken, maar kan ook nadelen hebben, je maakt ze immers wakker terwijl hun ritme zegt: ik slaap... daarmee kan je dus je kinds ritme door elkaar gooien waardoor ze daarna onrustiger zijn. Maarja, dit is per kind verschillend... dus een kwestie van uitproberen.

Ik laat liever mijn uk het tempo bepalen... ben later wel wat gaan sturen, aangezien ik meiden heb die graag van een troostslokje voorzien worden. Zat dus vaker met uk aan de borst dan mij op een gegeven moment lief was, toen was ze al ruim een jaar oud was en nam voldoende andere voedingsmiddelen tot zich.

Als ik het gevoel had dat het puur "speen" geruststelling was, probeerde ik haar met alleen afleiding en knuffels gerust te stellen. Wilde ze echt drinken, mocht dat natuurlijk wel (drinkt liever borstvoeding dan andere dingen)

Als Linde haar luiers vol genoeg zijn en haar groei goed is, kan je gewoon eens kijken wat ze doet als je het puur aan haar over laat. Best kans dat ze het zelf allemaal prima kan regelen en daarmee ook meer in een ritme komt.

Op verzoek voeden is zeker de eerste maanden heel belangrijk, dit omdat je anders veel heftigere regeldagen zult hebben. Als ze puur op verzoek mag drinken, zal je zien dat ze de productie beter op haar behoefte afregelt... Heeft ze extra dorst, drinkt ze vaker, heeft ze minder behoefte, komt ze ook wat minder.

Pfft, ik schrijf dit nu een beetje warrig geloof ik... ben behoorlijk duf. Als je meer wilt weten, hoor ik het graag.

Groetjes Nynke

Hoi,
Wat groeit je kindje super!!! Leuk he?
Ik heb mijn zoontje volledig op verzoek gevoed, en inderdaad heel af en toe ook wel eens iets eerder omdat ik een afspraak had of zo. Kwam dan even wat beter uit.
Ik ben heel erg voor voeden op verzoek, dan hoef je ook je kind niet wakker te maken voor een voeding of zo. Zeker als je kind zo goed groeit is dit (volgens mij, ik ben geen deskundige natuurlijk) niet nodig.
Vertrouw op het vermogen van je kindje om zelf aan te geven wanneer het voeding nodig heeft, dit neemt veel stress weg. Ik vond het heerlijk!
Zeker als je kindje goed groeit en goed eet mag je hier echt op vertrouwen.
Succes, geniet van het borstvoeden.
Groetjes, Noortje mv Skip

Oh ja, bij mij was het ook zo dat Skip 's nachts steeds meer tijd tussen de voedingen liet, na 3 maanden sliep hij door. Al weet ik ook dat dit zeker niet bij iedereen zo is, dus pin je hier niet op vast.

Hoi Joy,

Mijn dochter is net 7 weken en ik voed nog volledig op verzoek (bv). Ze zit over het algemeen nog op 7 voedingen (soms 6) en tussen de voedingen overdag varieert de tijd van 2,5 tot 4 uur. Na de avondvoeding (meestal tussen 19.00 uur en 21.00 uur) slaapt ze 6 uur achter elkaar door.
Omdat ik over 5,5 week weer aan het werk ga, wil ik deze week proberen of we toch iets van een ritme kunnen vinden. Is handig voor zowel de kinderopvang als voor mij (om het afkolven een beetje te kunnen regelen of eventueel 1 voeding af te kunnen bouwen, omdat ik niet 3x op een dag wil/kan kolven op het werk). Maar of het gaat lukken om een ritme op te bouwen... geen idee.

Jouw kindje doet het super met al 4 uur tussen de voedingen (ik hoop stiekem dat het bij ons ook snel gaat gebeuren). En ik heb me laten vertellen dat het 's nachts doorslapen vanzelf komt. Maar moet dat dus ook zelf nog gaan ervaren.

Groetjes,

Renate

Terug
Bovenaan