Voogden benoemen in testament

Hoi allemaal :)

Ik ben 25 weken zwanger en ben met mijn partner bezig met ons testament.

Nu wil ik 2 voogden benoemen. Mijn moeder en de vader van mijn partner. Mijn schoonmoeder is een goed mens, maar heeft haar bijzonderheden. Vandaar dat ik mijn moeder en schoonvader wil. Mijn moeder is heel erg goed met emoties en mijn schoonvader met stabiliteit, weerbaarheid en oplossingsgerichtheid. Vandaar dat ik ze allebei als voogd wil.

Ik weet wat de gevolgen op fincancieel gebied zijn. Maar ik ben meer benieuwd naar wie ook zo'n constructie heeft en wat jullie voor- en nadelen vinden.

Of misschien dat jullie niet zo'n constructie hebben, maar met mij mee kunnen denken wat de voor- en nadelen zijn van 2 voogden.

Dankje! Groetjes!
 
Oh nog een toevoeging:  mijn moeder en schoonvader wonen op 20 min afstand van elkaar met de fiets. Dus dat zit al prima. 
Ik ben benieuwd naar jullie reacties 
 
 
Ik denk dat daar heel veel ellende van gaat komen.. dat wordt dus een soort co ouderschap tussen 2 totaal verschillende mensen?

Ik heb ook geen duidelijk beeld van wat je wil, je wil je moeder en je schoonvader. Woont je schoonmoeder nog samen met jouw schoonvader? En hetzelfde voor jouw vader, is die nog in beeld?

Ik zou het bij 1 houden, die zorgt er wel voor dat de familie van de ander er ook bij betrokken raakt. Maar samen voor een kind verzorgen is niet te doen en zou je hun ook eeeecht niet aan moeten doen
 
Ik deel de mening van hierboven. Weet niet helemaal hoe je deze constructie voor je ziet? Lijkt me voor het kind, mocht het treurig in deze situatie komen, enorm verwarrend en vermoeiend om tussen twee grootouders 'heen en weer' te gaan. En indd, wat is de rol van jouw vader en schoonmoeder?
 
Hey,
Wij hebben er ook voor gekozen twee voogden aan te stellen. Ons is verteld dat omdat dit niet om twee mensen gaat die in een relatie zijn  met elkaar (twee goede vriendinnen van ons) dat zij niet automatisch de zorgende worden maar wel gezamenlijk het besluit maken over bij wie ons zoontje komt te wonen mocht ons iets gebeuren. Daarmee vervalt dus het hele 'hoe gaan ze dat samen doen?', want dat is dus niet automatisch de uitkomst. Wij hebben dit gekozen omdat we onze familie daarin willen beschermen en ons zoontje. Soms wil je heel veel maar is het niet de meest gezonde oplossing om maar zo te zeggen. De beide voogden kennen mij of mijn man al jaren en snappen daardoor ook hoe de families werken en hoe wij erin staan. Daardoor weet ik 100% zeker dat ze tot een goede beslissing komen samen. 
Voogden uitkiezen is gewoon iets waarbij je van mensen vraagt in een extreme situatie nog heldere beslissingen te maken voor je kind(eren). Omdat dit niet niks is hebben wij juist gekozen voor een constructie waarbij die verantwoordelijk gedeeld is zodat het niet enkel op een paar schouders belandt.
 
Wij hebben twee voogden aangewezen. Een vriendin en m'n schoonbroer, deze staan zowel in het testament als bij de rechtspraak aangemeld. Ze hebben altijd de keuze om de voogdij op zich te nemen. Ze kunnen er ook voor kiezen om een goede plek voor onze kinderen te zoeken. Ook krijgen ze financieel de verantwoordelijkheid over het geld dat wij achterlaten.
 
Mijn ouders hadden met 3 stellen verschillende ooms en tantes afspraken gemaakt. Een tante zou ons eerst alle drie opvangen en dan zou na enige tijd gekeken worden of we bij elkaar zouden blijven of dat we ieder elders opgevangen zouden worden. Dit zou ook dan afhankelijk zijn geweest van onze leeftijden en onze eigen keuzes op dat moment. Scheelt natuurlijk ook nogal of je kindje bij wijze van 5 is of 15 en of het 1 kindje betreft of meerdere. Het is nogal wat om de kinderen van een ander op te moeten vangen/voeden en ook van de voogd weet je niet hoe de situatie dan is. Dus ik snap wel dat je voor verschillende personen kiest. Belangrijkste is om het vooral met de personen in kwestie te bespreken en te bepalen waar je je prettig bij voelt. 
 
 
Terug
Bovenaan