Voor alle onzekere mama's over flessen

hoi hoi,

Ik lees van best veel van jullie dat jullie worstelen met flessen die er af moeten...en ik wou even duidelijk maken dat die flessen er af mogen rond een bepaalde leeeftijd maar nog niet moeten...het verschilt gewoon heel erg per kind, hoe zwaar je kind is, hoeveel vast voedsel die eet....
Ze zeggen bijvoorbeeld dat een kind rond de 6,5 kilo vaak minder zin krijgt in de laatste fles en dat je die dan kan laten vallen, maar is je kind 6,5 kilo en drinkt die hem nog met smaak dan geef je die toch nog gewoon!
Zo lees ik ook van veel dat ze met 6 maanden over "moeten"op 3 flessen...geloof me ik werk op een kdv en alle kinderen van 6 maanden krijgen nog 4 flessen....vaak als ze een broodje krijgen(rond de 7 of 8 maanden)  en een rijstewafeltje ofzo 's middags gaat de middagfles er pas af....
Kijk als je kind echt veel te zwaar is, kan het zijn dat er om die reden eerder een fles echt af moet, ik ben natuurlijk geen deskundige op dat gebied, maar kijk naar je kind...We hebben bijvoorbeeld ook 2 kinderen van 9 maanden die nog niet zo goed een broodje kunnen eten, die krijgen 's middags nog gewoon een fles (dus 4 flessen)
Ik heb ook genoeg onzekerheden hoor, ik vroeg me bijvoorbeeld af of een kind echt rijstebloem nodig heeft, of dat het meer is om een gevuld maagje te krijgen en als mijn zoontje een tijdje slecht drinkt word ik dar ook onzeker van, al weet ik nu uit ervaring dat hij het na een tijdje zelf weer inhaalt.
En ik vraag me af hoe je de fruit en groente op bouwt...en eigenlijk zou ik dan ook meer naar hem moeten kijken, maar dan is het idd handig om te kijken wat anderen doen.

Dit wou ik even kwijt haha, omdat ik overal tegen kom dat er een fles af moet en ze niet weten hoe....Mijn zoontje is 5 maanden en een week maar nog maar 6,3 kilo dus krijgt nog 5 flessen...die lang niet allemaal op gaan...ik doe wel de laatste om 22 uur en niet later en ik merk vanzelf wel wanneer hij die niet meer wil....

Succes allemaal!

liefs leetje 1981

Hee Leetje.

Bedankt voor goede raad.
Ik weet nu gewoon dat ik Joëlla met 6 maanden nog 4 flessen mag geven, dat dat niet raar is.
Ze is nu eenmaal nog niet zo'n goede fruit en groente eetster.
Dus vind ik het een lekker idee dat ik weet dat ze gewoon straks nog 4 flessen mag, als ze wilt natuurlijk.

Maar ik gebruik omneo, dan kan ik toch over stappen op omneo 2??

Groetjes Sabina Mama van Joëlla.

hoi hoi,

In principe kan je gewoon met 6 maanden over stappen op omneo 2, als je kind echt gevoelige darmpjes heeft wordt het wel eens eerst half om half gedaan...dus 90 cc met 3 schepjes 1 en 90 cc met 3 schepjes 2 en dat samen in 1 fles, zo kunnen de darmpjes er vast wat aan wennen.
Ik weet natuurlijk niet of jij door moet gaan met omneo geven of overkan op gewone nutrilon, maar zo gebeurd het op mijn werk

groetjes!

p.s ik voel me nu net zo'n voedingsadviseur haha

Hahahaha, waar we hebben wel veel aan je.
Je weet er best veel van.

Ik gebruik omneo, omdat Joëlla best veel terug gaf.
Ik gebruikte het niet voor haar darmpjes, de krampjes.
Maar kan ik dan even goed nog op omneo 2 overstappen, of nu niet meer??

Groetjes Sabina Mama van Joëlla.

Ik vond het ook al zo pittig maar ja, ik weet het ook niet. Ben blij te lezen dat jij goede raad geeft: Hoe zit dat met die fles voor de nacht?
Stijn krijgt 5 x 200ml waarvan de laatste om 22.00 uur maar nu zei iemand mij dat ik die kan weglaten nu hij 5,5 mnd is? Ben alleen zo dom geweest niet te vragen waarom, haha.
Met 6 maanden ga ik voorzichtig aan met Nitrix beginnen en dan met groente of fruit.
Ik kan toch niet zomaar een hele fles weglaten?

Liefs S. mamma van Stijn 7-9-6

hoi hoi,

Haha hier de voedingsdeskundige ahum...ik vertel alleen wat ik zie vanuit mijn werk he, dus bij twijfels altijd het cb ofzo om raad vragen.
Normaal gesproken is het zo dat je bij 6 maanden over kan stappen op nummer 2, of dat nou nutrilon of omneo is, je zou altijd een weekje ofzo even half om half kunnen geven om zo de overgang wat soepel te laten verlopen. Als je twijfelt vraag het dan maar even op het cb

Over die late avond fles,dat hangt heel erg van je kind af, ik begreep dat het vaak  zo is dat je kind op den duur zelf een beetje aangeeft minder zin te hebben in de fles of nauwelijks meer wakker te krijgen is  voor die fles, dan zou je het eens kunnen proberen en dan de 4e fles bijvoorbeeld om 20:30 (als het lukt zo lang te rekken overdag)en dan daar nutrix doorheen (en dan de 5e fles dus laten vervallen), het is altijd een beetje uitproberen, elk kind is uniek.Je zou anders ook elke keer die fles wat minder kunnen geven, dus eerst bijvoorbeeld 150 cc met 5 schepjes en zo afbouwen en kijken hoe hij reageerd.
En als het nog niet lukt kan je wachten tot hij hapjes krijgt en als hij die goed eet elke keer een beetje afbouwen met 1 fles, zodat je de andere flessen een beetje opschuift snap je?Ik geef bijvoorbeeld om 16:00 vaak wat hapjes vast eten (fruit of groente)en daar dan een hele fles achteraan, omdat hij nog maar weinig eet. Als hij een half potje ofzo gaat eten kan ik daar een halve fles van maken en op den duur kan je alles opschuiven zodat je bijvoorbeeld om 8-12-16-20 uur flesje geeft en dan rond 10 uur een fruithapje en rond 18 warm hapje, snap je?En dan op den duur zal de laatste (4e)  fles een keer op 19 uur uitkomen denk ik...Het is een beetje uitproberen...Het hangt vaak ook heeel erg samen met het gewicht van je kind, als je een kleintje hebt zal die misschien langer die 5 flessen nodig hebben...
Bij mij op mijn werk zijn ook al veel kinderen die met 5 maanden al enorme fruithappen eten, maar mijn zoontje heeft nog aan een paar hapjes genoeg...het is een kwestie van een beetje uitproberen en het blijft lastig!

succes

groetjes leetje 1981

oh trouwens Toulouse ik zie dat Stijn en mijn zoontje 1 dag schelen,hij is van 8 september en Stijn was toch ook wat te vroeg?Of haal ik je met iemand door de war?Julian (mijn zoontje)is officieel niet te vroeg, ik was net 37 weken zwanger, maar hij was maar 2500 gram, dus op de grens van prematuur/dismatuur

Terug
Bovenaan