Voor de mama's met meerdere kindjes...

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,

zoals jullie wel weten zijn wij over 7wk uitgerekend van ons 2e zoontje.
Nu vragen we onszelf af, of we Dylano al een beetje kunnen laten wennen aan wat minder aandacht.
De aandacht zal toch verdeeld moeten worden, en het is tuurlijk niet de bedoeling dat hij jaloers wordt op zijn kleine broertje.
Ik weet dat ik hem zoveel mogelijk moet betrekken bij dingen die de kleine aangaan. En heb ookal de tip gehad om de kleine soms eens voor een middagje naar oma te brengen zodat ik (en papa) en Dylano iets met ons 2tjes of 3tjes gaan doen.
Dus dan volop de aandacht voor hem zeg maar.
Maar het gaat mij meer om de verandering van het moment dat de kleine er nog niet is, naar het moment dat hij er wel is. Hoe zal hij gaan reageren, zal hij boos of verdrietig gaan worden. Of juist heel erg lief tegen zijn broertje??
Is er een manier om dit nu al een beetje te stimuleren? Of moet ik Dylano zn gang laten gaan, en nix proberen te forceren??
Pffff.... Wat een vragen alweer hé?!
Ik merk toch wel hoe dichter ik bij de bevalling kom, hoe meer ik ga twijfelen van hoe het zal gaan.

Ik hoop dat jullie me een beetje gerust kunnen stellen en eventuele tips geven.

PS: Dylano snapt echt nog niet dat er een baby in mama's buik zit. Daar is hij echt nog te jong voor denk ik...

Liefs Debby.

Lieve Debby

Meid ik snap je twijfel volledig hoor! Zeker omdat het aftellen nu toch wel begonnen is hé spannend hoor!
Mike was 2 jr en 8 mnd toen Brian werk geboren, dus daar zit wel een klein verschil in want Dylano is dan rond de 16 mnd (gok ik een beetje hoor  sorry)?
Wij zijn altijd heel open geweest tegenover Mike, ook geprobeerd uit te leggen dat er een baby-broertje zou komen, dat die nog niet gelijk zo'n grote jongen zou zijn als Mike (ego strelen) en dat de baby dan heel veel aandacht krijgt.  
Ook hebben wij  Mike actief betrokken bij het gereed maken van het  kamertje!
Laten helpen met inruimen en bedje opmaken. Onder ons gezegd heb ik het 's avonds toen Mike lag te slapen overgedaan, maar hij had het er nog dagen over, want hij had geholpen!  Op de dag dat Brian is geboren hadden wij het zo  "gespeeld" dat  Brian zo blij was met zijn grote broer Mike dat hij een kadootje had  meegenomen!
Ik moet zeggen dat hij dat allemaal wonderbaarlijk goed heeft opgepakt.
Aan het einde van mijn zwangerschap kwam ik bij een hormoon-schoonmaak-aanval een babypop tegen van mijzelf vroeger. Mike heeft die pop toen in beslag genomen en speelt daar tot de dag van vandaag nog steeds mee (sommige zijn daar bij jongens principieel op tegen, maar mijn zal dat worst wezen)  Onze kraamhulp heeft dat  toendertijd ook heel goed opgepakt, want ging zij Brian verschonen kreeg Mike ook een luiertje voor de pop. Miischien een tip waar je iets mee kan.

Een heel verhaal, maar het is ook wel een ding wat aandacht verdiend. Heel veel succes ermee.

liefs
Achnita

Hoi Debby,

die kleintjes begrijpen meer dan je denkt hoor. Je kan nu best vertellen dat je een baby krijgt. En als voorbereiding minder aandacht geven lijkt me niet nodig.
Wat je wel zou kunnen doen: een pop kopen, zodat Dylano straks ook hetzelfde kan doen als jou. En als de baby geboren is een kadootje geven aan Dylano, zodat hij de baby als iets positiefs ziet.
Dit zijn allemaal dingetjes die we een keer hebben besproken met andere as moeders een paar weken geleden alweer.
Hoop dat je er iets aan hebt.

groetjes Maris

ps Feline is stil! jippie

Hoi Debby,

Ik hoor eigenlijk niet bij dit forum, maar toen ik jouw topic las wilde ik toch even reageren.

Ik maakte me ook best druk om hoe het met mijn oudste zoon zou gaan (gedrag etc) als de  baby er zou zijn.
Ik heb de oudste de laatste weken van de zwangerschap veel kusjes op mijn buik laten geven. En verteld dat daar de baby in zit en dat hij in het bedje zou gaan slapen als hij uit mijn buik zou zijn. En vaak even in het nieuwe kamertje gaan kijken.
Verder niet want hij was ook nog erg jong.

De nacht nadat onze 2e zoon is geboren (thuis, terwijl de oudste gewoon bleef slapen!) werd hij zelf rond half 9 wakker.
Mijn man haalde hem uit bed en nam hem mee naar mij en de baby.
Nou, hij keek, aaide even over zijn bol en ging spelen.
Na een uurtje of   2 ging hij de  kraamhulp helpen met het badderen en het huis poetsen etc en het was alsof het altijd zo was geweest.

Ik wil niet zeggen dat het altijd zo gaat, maar ik wou dat ik het van te voren had geweten, dan had ik me minder druk hoeven maken.

Ik zou zeggen, probeer nog lekker te genieten van je zwangerschap, van je kind en van je man.

En dan nog 1 vraagje, als je misschien een kaartje over hebt straks, zou ik er dan 1 mogen hebben?
Ik wil er evt graag voor betalen of ruilen.

In elk geval veel succes nog.

Groetjes Manda

manda.vanbeek@yahoo.com

Hoi,

ik kreeg zowel bij de tweede als bij de derde de tip van de kraamverzorgster om de baby niet vast te houden als je hem of haar voor het eerst laat zien aan de grote broer(s). Anders is het net of de baby het plekje heeft ingenomen van je oudste en dat ervaren sommige kinderen als bedreigend. Leg de baby naast je neer en geef eerst je oudste wat aandacht en kijk dan samen naar de baby.

Groetjes van Marloes

Hoi,
Ik zou idd ook de situatie een beetje afwachten, en het nu idd wel benoemen, dat de baby er aan komt..Misschien ook zijn eigen baby foto's nog eens kijken samen?
Breng het als iets positiefs..en een cadeautje is ook mijn tip..
Hier vond alleen de oudste het niet leuk dat er een broertje kwam, ze wilde een zusje!
Dat was moeilijk, en duurde ook lang..
Nu is dat zusje er ook nog bijgekomen...alles goed deze keer..haha
Als ze ouder zijn zoals bij ons, is het makkelijker.
Wees er open over, en maak het niet te zwaar..
Veel succes, met die heerlijke laatste weken..Geniet nog maar even van 1 kindje, haha
Gr Rina

Hoi! Ik zou me er nog niet al te druk om maken nu hoor.. Geniet lekker van de laatste weken dat je je ventje alleen hebt, en natuurlijk ook nog vand de zwangerschap.. Toen ik zwanger was van Jesse was Tim 2 (was uitgerekend als Tim 2,5 was), en heb hem wel gezegd dat er een baby'tje bij kwam, maar verder maar aan hem overgelaten..We hebben hem wel betrokken bij het kamertje aankleden enzo..
Toen Jesse er eenmaal was vond ie het geweldig!!!! We hadden na een paar dagen een kadootje bij Jesse in zijn bedje gelegd, en tegen Tim gezegd dat ie maar moest kijken of Jesse wakker was (was natuurlijk ook zo want we hadden net het kadootje erin gelegd ),... Toen zag Tim dat kadootje en zei Jesse heeft voor mij een kadootje meegenomen! Hij heeft de auto nog steeds en telkens nog zegt hij VAn Jesse gekregen hé mama?
Verder was en is Tim heel makkelijk en past zich heel snel aan, en dat heeft ie ook gedaan toen Jesse net kwam. Alleen toen Jesse de eerste week bij ons op de kamer sliep vond ie het niet leuk en was ie 's nachts aan het dreinen want ja hij wou natuurlijk ook bij ons.. We hebben toen Jesse in zijn eigen bedje gelegd, en het was over!!
Ze zijn nu ook echt de dikste vrienden hoor!! Is zo leuk om te zien...
Geniet nog van de laatste weekjes!!!

Dwing Dylano vooral niet om zijn broertje of zusje te knuffelen in het begin.
Maik vond het helemaal geweldig dat hij een broetje gekregen had, maar zijn nichtje wilde niets weten van het broertje dat zij 4 maanden later kreeg.
Probeer toch duidelijk te gaan maken dat er een baby groeit in mama's buik, geef Dylano evt. een babypop (ook jongens vinden dit leuk). Betrek hem straks ook in de dagelijks dingen die je doet met de baby, bijv. een spuugdoek aangeven oid.
Kinderen vinden het meestal leuk om te kunnen helpen, hoe klein ze ook zijn.

Veel succes met je laatset weken zwangerschap.

liefs Saskia

Terug
Bovenaan