Voor eerste keer zwanger.

<p>Hallo mama's of aanstaande mama's. Ik ben nu 7weken & 5 Dagen zwanger. Maar heb nergens opzich last van.. Zo heel af en toe .. Meer van jullie die dit hebben?  En zijn er mama's die me advies zouden kunnen geven wat ik wel en niet mag Eten? Kan op internet niet echt super veel vinden.  Liefs Jessica </p>
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Op de site van het voedingscentrum staat een hele lijst met wat wel en niet mag tijdens de zwangerschap. 
 
Had ik ook hoor, wees maar blij! En eten.. volgens mij zijn er lijsten in overvloed, maar de grote lijn is geen rauw vlees/ vis (ook niet alleen gerookt) en rauwmelkse kaas, lever liever ook niet, en geen roofvis (liever ook geen tonijn, maar ik eet wel tonijn uit blik..). Maar ga er vooral relaxt mee om zou ik zeggen. Je hoeft niet te stressen als je een keer een plakje salami hebt gegeten (verwarmd sowieso geen punt), maar gewoon even vermijden waar het kan. Geniet van je zwangerschap en als je klachtenvrij blijft: lucky you!
 
Ik heb ook vrijwel nergens last van, soms wat beangstigend, omdat je toch naar handvatten zoekt als 'bewijs' van je zwangerschap. Maar ik denk dat we alleen maar blij mogen zijn...
Als je goed zoekt vind je juist super veel op internet over eten tijdens zwangerschap. Maar heel pagina's maken hethet allemaal wel heel erg streng. Het voedingcentrum heeft een pagina voor zwangere vrouwen, met een lijst met wat wel en niet mag. Ook producten die je wel mag, maar met mate, staan er beschreven.
Succes!
 
Betreft de kwaaltjes, dat kan echt nog komen. Zo niet, handen dichtknijpen want dan je geluk.
Als je twijfelt of je iets mag eten typ het dan op Google. Bijvoorbeeld: kroket zwanger, banaan zwanger.... Ik ben inmiddels ruim 34 weken zwanger en doe dat nog regelmatig. Maar ik ga er vanuit dat je de algemene regels van alcohol en rauw vlees wel kent? Want die lijsten zijn er genoeg.. 
 
Ben je al bij de verloskundige geweest? Ik heb tegelijkertijd de verloskundigr gebeld en de dokter op de hoogte gesteld van mijn zwangerschap. Bij de dokter kon ik toen een pakketje met zwangerschapsinfo ophalen en van de verloskundige kreeg ik dat ook. Daar It ook info in over wat wel en niet te eten. 
Her belangrijkste is gewoon dat je probeert gezond te eten, als het kan vers, geen rauwe producten ( over sushi zijn meningen verdeeld ala dit vers gemaakt wordt, ik ben van mening niet doen, je neemt misschien toch een risico). Ook zijn sommige kruiden/etenswaren teveel niet goed. Niet teveel kaneel bijvoorbeeld, niet meer dan 3 dropjes per dag, wees matig met cafeine, en eet geen lever producten, hier zit teveel vitamine a in.  Het wordt zo alsnog een hele waslijst want ik heb nog niet alles genoemd, maar ala je dagelijks eet valt het allrmaal reuze mee hoor. Ik heb gewoon mijn basis gemaakt en eet soms best iets extra's. 
Vooral de eerste weken heb ik me bijvoorbeeld heleemaal suf gegeten aan de chips, dat was ongeveer het enige wat ik nog binnenhield... 
 
Mocht je misselijk worden, overgeven en dergelijke.. gembercapsules kunnen hiertegen helpen, en je kan via de dokter eventueel ook pilletjes krijgen om de scherpe randjes van het misselijk zijn af te halen. Heeft mij erg geholpen. 
 
 
Terug
Bovenaan