Voor en nadelen 2e kindje in welke leeftijd....

Hoi ladies,

ik hoor het mezelf nog zo zeggen na de geboorte van onze dochter; voorlopig even niet!
Nu zijn we nog geen 5 maanden verder en we zijn een 2e in gedachte al aan het plannen. Nu nog niet hoor, begrijp me goed. Maar we zijn wel druk aan het nadenken over wanneer dan wel?
Eerst dacht ik dat als onze dochter 4 jaar zou zijn het wel een mooie leeftijd zou zijn voor een broertje of zusje.
Nu denk ik er anders over, nl dat 2 jaar ook wel een mooie leeftijd is omdat het verschil wat kleiner is...
Overal zitten voor en nadelen aan. Natuurlijk komt het 2e kindje pas als we er aan toe zijn en dat is voorlopig even niet. Maar hoe denken jullie daar nu over? Misschien zijn er dames met ervaring?

Groetjes

Hai gabrielle,
Toen ons zoontje werd geboren was onze oudste net 3 jaar. Onze ervaring is dat dit een heerlijk leeftijdsverschil is. Tijdens de zwangerschap was de grote nee-fase ner achter de rug, en was  hij ook net op een leeftijd dat hij enigzins bewust meemaakte dat hij een broertje of zusje kreeg. We konden er heel leuk met hem over praten en hem redelijk goed voor bereiden. Toen de kleine werd geboren was de oudste al enigzins zelfstandig, kon goed de aandacht delen en goed wachten als ik bv aan het geven ben. Hij vindt het leuk om te helpen met in badje doen, begrijpt dat Roef nog heel klein is en soms even voor gaat, attendeert me daar ook regelmatig op. Ben ik bv met hem aan het knuffelen als Roef begint te huilen, zegt hij heel lief: "mam, we moeten even stoppen, ga maar Roef troosten". Ook doet hij graag kleine klusjes voor me, even een slab of luier halen. Als de oudste s'morgens wakker wordt gaat hij vaak al zelf naar beneden, pakt zijn beker melk en zet de tv aan. Zo kan ik rustig wakker worden en in alle rust Roef een voeding geven. Het enige nadeel is dat de oudste zich wel vervelen kan thuis, dat was een jaar geleden nog niet zo. Hij gaat er graag even op uit en wordt allang niet meer warm bij het voeren van de eendjes. En ik vind het ook leuk om op stap te gaan op mijn vrije dagen, maar heb toch ook de rust en regelmaat voor Roef hoog in t vaandel. Dus daar kom ik nog wel eens mee in de knoei, zeker met dit prutweer van de afgelopen weken...
Ben ook benieuwd naar de andere ervaringen, groetjes Soela

Hoi,
Hier is de dame met ervaring, hihi. Ik ben het met de voorgaande schrijfster eens, een leeftijdsverschil van drie jaar vind ik ideaal. Tussen mijn oudste en tweede zat 2,5 jaar en dat was soms nog een beetje lastig mbt de peuterpuberteit. Tussen mijn tweede en derde zit 3,5 jaar en dat ging echt perfect. Mijn dochter was toen oud genoeg om veel zelf te doen, ik hoefde haar bijna nooit meer te tillen (erg fijn in de zwangerschap), daarnaast snapte ze wat er gaande was en voelde zich daardoor ook niet 'replaced' ofzo. Later heb ik nog een laatste kindje gekregen en toen was het leeftijdsverschil maar 1,5 jaar. En echt, ik weet dat heel veel vrouwen dat fijn vinden, hun kinderen qua leeftijd vlak bij elkaar, maar ik vond het echt loodzwaar. Zowel de zwangerschap als daarna. Zowel de baby als de 1,5 jarige hebben zoveel aandacht en verzorging nodig. Daarnaast snappen ze het ook absoluut niet dat de andere ook aandacht nodig heeft. Een voorbeeld: mijn zoontje begon elke keer heel vervelend te doen als ik de fles gaf. Hij wilde dan aandacht en na een tijdje wist hij ook dat ik dan gewoon niet zoveel kon doen.
Nog even een reactie op wat Soela schreef over dat haar oudste zich een beetje verveelt thuis. Volgens mij is dat zo en zo normaal als kinderen ongeveer drie zijn, dat ze er aan toe zijn om hun wereld uit te breiden. Ik heb het bij mijn beide dochters ook gezien. Die zaten allebei echt een jaar te wachten tot dat ze naar school mochten, dat wilden ze zo graag.
Groetjes,
Ivy

Hoi!

Mijn dochter was 2 jr en 1 mnd toen Finn werd geboren en ik vind dit een ideaal leeftijdsverschil. Nou moet ik wel zeggen dat zij een makkelijke peuter is. Af en toe een driftbui, maar dat kunnen ze met  3 jr ook nog hebben hoor. Ze is nog geen moment jaloers geweest, is enorm lief voor haar broertje en gaat verder ook gewoon lekker haar eigen gang. Onze buren hebben een leeftijdsverschil van 3,5 jr en dat heeft ook weer nadelen. Als ze de oudste uit school gaat halen, ligt de jongste bijv. net te slapen.

Maar hoe dan ook, ik denk dat het het belangrijkste is dat jullie aan een 2e toe zijn. Hoe groot of klein het leeftijdsverschil ook is, het zal allemaal wel loslopen. Je zult altijd wel een keer een moment hebben dat je je afvraagt hoe je het allemaal moet redden, maar de geluksmomenten overheersen absoluut. Ik geniet echt elke dag van mijn 2 kinderen!

groetjes,
Ikke mv 2

hoi hoi
zelf heb ik tussen de oudste twee 15maand zitten,en de vier jongsten schelen ook niet veel in leeftijd,ze zijn nu 5,3 ,1,5, en 4 maand.het is mij altijd wel goed bevallen omdat
als je zwanger bent de jongste toch nog even naar bed moet en jij ook even lekker kunt liggen.
en ze hebben inderdaad heel veel aan elkaar.
als ze wat ouder zijn zit je al met het naar school brengen en het geven van de fles,en bij mij was het elke keer dezelfde tijd.
mij is het dus goed bevallen zo kort achter elkaar.
succes met je besluit.
liefs sil

Hallo, bedankt voor jullie reacties, helemaal top

Eerst hadden wij in gedachten dat we zouden wachten met een 2e kindje als dochterlief 4 zou zijn omdat er adhd etc. bij ons in de fam. voorkomt en je dat pas vanaf het 4e jaar kunt constateren.
Maar het is tot nu toe zo'n gemakkelijk rustig en lief meisje dat we daar niet van uit gaan. Maar goed, in hoeverre je dat bij een baby van 5 maanden kunt vaststellen.
3 Jaar lijkt me een goede tussenweg. Dan gaat dochter lief naar de peuterspeelzaal en is ze toch al iets zelfredzamer. 2 Jaar lijkt me dan weer fijn omdat het leeftijdverschil niet zo heel groot is. Mijn broertje en ik schelen 3,5 jaar en ik moest altijd de oudste en wijste zijn, niets aan!
En helemaal precies plannen lukt toch nooit, dus ik denk dat de spiraal er over 1,5 jaar zo'n beetje uit gaat. Een zomerkindje zouden we heel fijn vinden. Dus het verschil zal uitkomen op 2,5 jaar. Als de 2e net zo vlot gaat als de 1e dan!
Ik ben nu druk aan het zoeken naar een leuke baan, manlief moet zijn deeltijd opleiding nog 1,5 doen en wil daarna toch misschien ook wel parttime gaan werken. Ook willen we eerste een groter huis en 2 kleine kinderen verhuizen is minder makkelijk dan 1.... Het is allemaal niet noodzakelijk maar dat zijn onze gedachtes. Nu ben ik 27 jaar en 3 maanden, graag zou ik voor mijn 30e voor een tweede keer zwanger zijn geweest. Dat is gewoon mijn gevoel, omdat ik dan 50 ben als de jongste 20 is. Beetje gek misschien en ik zeg niet dat wie dat niet doet, het niet goed doet, maar zo wil ik het graag. Mits we zo gezegend zijn als met de 1e natuurlijk! En ach, misschien loopt alles wel helemaal anders, wie zal het zeggen. Alleen voor het moment zou dit ideaal zijn. Verder sta ik wel open hoor voor alles wat er op mijn pad komt, het komt zoals het komt. Zoals we aan deze kant van NL zeggen; 't giet zoals 't giet! Bovendien wil ik heel stiekum wel 3 kindertjes..... en als manlief zich ooit bedenkt krijgen we die misschien wel, maar dan ben ik met de laatste 33 jaar. Jaja, daar gaat dan meteen weer mijn theorie over voor je 30e klaar te willen zijn met zwangeren, maar voor een 3e heb ik alles over!
Een dame van 3 jaar lijkt me in ieder geval makkelijker te sturen dan een peuter van 1,5 tot 2 jaar. Bovendien wil ik echt genieten van beide zwangerschappen en baby periodes zonder dat ik mijn aandacht te veel hoef te verdelen. En als het er maar bij 2 blijven, vind ik het een nare gedachte dat het na de 2e zwangerschap dan al echt voorbij is... Kortom, dan zou ik het liever nog even uistellen, onder het mom; wie wat bewaard die heeft wat, hihi!

Groetjes

Hoi,

Tussen mijn oudste en mijn jongste zit 14 maanden. Na de geboorte van mijn zoon wilde ik ook gauw weer een kindje, maar zo gauw had ik het niet verwacht! Toen mijn zoon 5 maanden was, werd ik zwanger van Elize! In eerste instantie schrok ik wel, maar daarna vond ik het geweldig!
Ik vind het niet zwaar om twee kindjes zo kort op elkaar te hebben, druk is het wel!
Het voordeel is wel dat ik 's middags vaak nog een uurtje voor mijzelf heb omdat ze dan allebei slapen. Ook is het voordeel echt dat ze iets aan elkaar hebben. Elize is nu nog maar 6 maanden en Hjerre is 20 maanden, maar ze hebben de interesses in dezelfde dingen en in elkaar! Met sommige dingen kunnen ze zelfs samen ' spelen'. Zoals in de box bijvoorbeeld.
Het nadeel op dit moment is wel dat Elizes ritme nu natuurlijk nog anders loopt dan die van Hjerre. Zij slaapt vaak op het moment dat hij wakker is. De enige momenten dat ze samen wakker zijn, is om 7 uur s' ochtends en half 5 s middags. Er wordt dus laat naar buiten gegaan door mij!
Omdat mijn laatste zwangerschap niet zo goed ging heb ik wel besloten nu langer te wachten. Ik wil mijn lichaam eerst goed laten herstellen voor een eventuele derde zwangeschap, maar verder, 14 maanden vind ik ideaal!

Groetjes Hanneke

Hoi hoi,

Je zegt dat je het misschien vreemd vind om te denken dat als je 50 bent dan de jongste 20 is. Zo hebben wij ook gedacht. Als wij 50 zijn dan is (op dit moment) de jongste 20.
Wij hebben krap 2 jaar tussen de kinderen. Maar inderdaad, als je eraan toe bent is de beste zet. Ik vond 2,5 leuk, dus een zomer kindje. "helaas"  werden het december kindjes!!! Soms is het druk, maar de oudste is heel lief enzo, dus goed te doen!

Groetjes Bertine

Terug
Bovenaan