voor het eerst ivf vol met vragen

Hallo dames...

Even mezelf voorstellen...
Annemarie en ik zit hier sinds vandaag voor het eerst op dit forum nadat ik het nieuws vandaag gekregen heb dat ik met ivf zal gaan starten binnenkort..

Aangezien dit voor mij compleet nieuw is heb ik wat vragen die ik via google niet echt beantwoord krijg ;)

Sowiezo die vergoeding daarvan...is het echt 3 keer en dan houdt het op??
Of zijn er verzekeringsmaatschappijen die nog wel meerder keren vergoeden?
En wat is jullie ervaring met de kans op een zwangerschap met ivf?
Is dit vaak een 1e of 2e poging al raak of zijn er genoeg die na een 3e keer nog steeds niet zwanger zijn?

Ik heb gelukkig een dochtertje van 4 maar dat neemt niet weg dat ik graag nog een broertje of zusje voor haar zou willen...
Ik weet dat ik pcos heb en momenteel zitten mijn eileiders dicht,maar is dan ivf echt de enige oplossing pfff zovel vragen mijn hoofd loopt ervan over...
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groetjes annemarie

Hoi Annemarie,

Allereerst welkom op dit forum! Ik heb zelf (nog) geen ervaring met IVF, dus jouw vragen vanuit ervaringen beantwoorden kan ik niet.
Een collega van mij heeft een aantal jaar terug ivf gehad wat voor hen toch niet de juiste merhode bleek. Zij zijn daarom na 1x IVF met ICSI door gegaan. (Bij 3e keer zwanger) Als het goed is, kijkt ook jouw arts goed of IVF voor jullie de juiste manier is of dat ICSI beter is.

Voor zover ik weet is het idd 3x en dan voorbij. Maar 3x wil niet zeggen 3 terugplaatsingen. Je kan vanuit 1x IVF meerdere terugplaatsingen krijgen. Als ik het goed heb...
Misschien dat iemand dit kan bevestigen of misschien verbeteren??

Ook al heb je al een mooie dochter van 4, als je een wens hebt voor (nog) een kindje moet je ervoor gaan!

Succes!

Liefs Daisy

Ook geen ervaring met IVF hier. Maar kunnen ze die eileiders niet open spoelen of hebben ze dit al geprobeerd. Ik heb zelf ook pcos maar wel open eileiders. Over de vergoeding zou ik toch je zorgverzekeraar bellen.

Succes

Hey meid,

balen dat je hier komt (vanwege de reden), maarre welkom!

Ik start over 3 weken met onze 2e ICSI poging. Is hetzelfde als IVF, maar de labprocedure is anders, bij IVF leggen ze ei en zaad bij elkaar en laten ze bevruchting over aan de natuur, bij ICSI prikt de laborant 1 zaadcel in 1 eicel..Aangezien de zaadhoeveelheid bij mijn man verschilt, hebben wij de eerste keer ICSI gehad.

In deze poging hebben wij 4 embryo's gmaakt en uiteindelijk 3 terugplaatsingen gehad, 2 keer zwanger, maar vroege miskraam, laatste keer niet zwanger.

Nu dus nieuwe verse poging zoals ze dat noemen en vanaf deze poging 2 embryo's die teruggeplaatst worden (mochten we weer zover komen!).

Meid, neem stapje voor stapje, elke echo is weer een stapje, dan de punctie (vond ik reuze meevallen, pijn achteraf vond ik erger) en duimen op bevruchting en een terugplaatsing..al die stapjes met je doorlopen voordat je in die verschrikkelijke wachtweken komt...killing zijn ze!

Maar goed, we gaan er gewoon weer voor. Vanavond gaat mijn eerste pil er weer in en 22 sept de laatste en als ik dan ga vloeien gaat de eerste spuit er weer in!

Wanneer ga je beginnen en waar doe je de behandeling?

Enne, als je vragen hebt, bel de poli van je behandelend arts, bij ons hebben ze liever dat je een keer teveel belt dan dat je met vragen blijft rondlopen. Oh ja op dit moment zit 3 keer IVF/ICSI nog vergoed in het basispakket....

hopelijk heb ik je iets verder kunnen helpen...

succes,

gr Yosha

Hallo meiden:)

Bedankt voor de toch nog enigzins handige informatie!!

Ik ben ook wel blij dat er een forum bestaat om even je ie kwijt te kunnen ;)

@ supertje: Ze had het eerst idd erover gehad dat ze mijn eileiders open zouden maken maar de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is dan te groot met alle gevolgen van dien...

@ daisy thanxs voor je heerlijke positieve benadering!!

@ Yosha: Je hebt me zeker iets verder kunnen helpen en ik heb ook nu zoeits van ik ga ervoor meer kan ik niet doen en ik kom er wel doorheen..wat ik me ook nog afvroeg als je bezig bent met deze behandelingen dan moet je erg veel op controles he...ik werk vier dagen per week hoe in godsnaam combineer je dat daarmee??Ik wi lnou ook weer niet dat mijn baas het weet want ik werk er al 11 jaar en ik heb nog nooit begrip gehad voor iets dus laat staan voor dit...
Ik heb nu provera gehad ( vandaag 2e dag) Dan wacht ik op mijn menstruatie en dan gaan we beginnen na wat bloedtesten in breda het amphia zit ik:)

Ik hoorde ook iets oer een gynaecoloog in rotterdam die schijnbaar iedereen zwanger krijgt dus ik weet het ff niet..
Ik hoor het wel thanxs iedereen!!!

Vandaag al een stuk positiever ondanks dat ik mijn auto vandaag een greppel in had gereden en een boer mij moest komen helpen zo van me apro po hahaha...

Liefs annemarie

Hoi,

ja op mijn werk weten ze wel dat wij weer starten met poging 2...dus ik kan gewoon om de dag naar t ziekenhuis voor een echo en bloedprikken...Maar dat is aan jou hoe je hiermee om wenst te gaan, dit is geen vrijwillige keuze vind ik, het overkomt je..

Succes! Ik zit nu aan de pil, ben alweer aan t aftellen om ermee te stoppen, haha

gr Yosha

Hoi Annemarie,

Misschien kan ik wat antwoorden geven op je vragen?! Ben zelf ook met IVF bezig (geweest), en heb dus dezelfde vragen gehad als die jij stelt.
IVF wordt in principe 3x vergoed, maarrrrr.. Het is namelijk zo dat een punctie, 1e poging inhoudt. Dus niet de terugplaatsing van het embryo!
Daarna is het zo dat als je meer eitjes hebt geproduceerd, en deze zijn er ook uit gehaald en daarna bevrucht geraakt. Kies je er bijvoorbeeld voor om 1 of 2 embryo's te laten terugplaatsen, dan worden de overgebleven bevruchte embryos ingevroren. Als poging 1 (terugplaatsing en daarna zwanger) bijvoorbeeld mislukt is (wat ik niet hoop voor je!), dan is het zo dat al die bevruchte eitjes die je nog hebt, gebruikt mogen worden binnen de 1e IVF poging. Die kun je dan laten terugplaatsen binnen de 1e IVF. Dus dat is dan nog steeds 1 IVF poging! Dit omdat ze dan geen nieuwe medicijnen hoeven te geven om nieuwe eitjes bij je te produceren om zo nog een punctie te doen.... Weet niet of dit duidelijk genoeg uitgelegd is??
O ja, en sommige verzekeringsmaatschappijen vergoeden 4x IVF! Weet alleen niet welke dat nu was.

En nu is je volgende vraag hoeveel pogingen er nodig zijn.. Ik heb zelf maar 1 punctie nodig gehad! En ben nu 13 weken zwanger! Dus dat is denk ik wel positief om te horen dat het na 1 poging kan lukken. Had het zelf ook niet durven dromen na 5 iui behandelingen. Zucht...

Bij mij was de reden in eerste instantie onvindbaar waarom het niet gewoon lukte.. Maar bij de IVF zijn ze erachter gekomen dat mijn ene eileider geen eitjes gaf. Daarnaast partner langzaam zwemmend zaad, en mijn leeftijd van 37 jaar oud. Heb bij de eerste IVF geeneens een punctie gekregen, had maar 1 goed eitje.. (Vandaar dat ik weet hoe het met de vergoeding zit!)
Bij poging 2 wel een punctie, maar 4 goede eitjes. Waarvan 1 werd bevrucht. En voilà, raak!
Heb overigens ook weleens gehoord dat het voor IVF of ICSI beter is om een reden te vinden waarom het zwanger worden niet lukt, dan kunnen ze daar gerichter medicatie voor geven of behandeling voor opstarten.

Wil je veel sterkte en succes wensen.. Ga voor je duimen dat je snel resultaat gaat hebben!!

Groetjes Daphne

Terug
Bovenaan