voor het eerst naar de peuterspeelzaal

Vanaf begin augustus zal onze, dan bijna  3 jaar oude zoontje voor het eerst naar de peuterspeelzaal gaan. We gaan er nu zo af en toe al eens op bezoek  en dan vind hij het na enige tijd wel leuk. Maar ik heb al eens geprobeert om op het moment dat hij lief zat te spelen er tussen uit te knijpen. Maar nog geen  2 minuten later stond de leidster al met mijn zoontje huilend op haar arm....  
Nu is het hier de regel dat je er de eerste 3 dagen bij blijft en daarna moet hij het dus zelf oplossen (zeg maar).
Nu weet ik wel dat bijna alle kindjes het spannend vinden  om voor de eerste keer zonder mama deze nieuwe wereld in te stappen (daarbij niet te vergeten dat het ook enorm spannend is voor  de mama's).  
Maar zijn er moeders met ervaringen  of goede tips  dat mijn zoontje een prettige start zal hebben op de peuterspeelzaal??  

Alvast bedankt,
Annette
 
Het enige wat gaat werken is het afscheid kort houden! En ook echt weggaan, dan maar huilen....hoe moeilijk dat ook is voor jou. Dit kan een paar weken duren, maar op een gegeven moment is dat over. Iets anders kun je niet doen! Dus houd het kort dat afscheid!
Ik begrijp dat je zoontje nooit naar een creche/kdv is geweest? Dan is het vaak een stuk makkelijker.
Mijn zoontje gaat 3 dagen naar een kleinschalig KDV (6 tot 8 kinderen), ik kan het niet combineren met een peuterspeelzaal ivm met werk en het kdv. maar alleen een kdv is ook goed, hoewel ik liever had gezien dat hij toch naar de peuterspeelzaal kon, altijd een wat betere voorbereiding op de 'kleuterschool''.
 
In elk geval moet je er niet tussen uit knijpen, je moet duidelijk een moment van afscheid nemen hebben. Als je ineens weg bent is hij zijn vertrouwen in je kwijt.
Ik lees dat hij al haast 3 is. In de boekhandel kun je boekjes kopen over de peuterspeelzaal, hele goede voorbereiding! Ons zoontje van 2jr en 8 mnd heeft altijd moeite met afscheid nemen op het kdv. het helpt als ik hem in de auto elke keer opnieuw duidelijk vertel wat hij kan verwachten: "mama blijft even spelen, dan geeft mama een dikke kus en dan gaat mama weg.  Vanmiddag komt papa je weer halen."
Als je eenmaal zegt dat je gaat, moet je ook gaan. Zoals de bovenbuurvrouw zegt: kort houden. Ik begrijp dat het een hele stap is, maar blijf naar hem toe heel positief over de psz, ook al heb je het er zelf soms heel moeilijk mee.
Gelukkig nog wat weken zomervakantie!
Groetjes Soela
 
Hoi,

Gaat je zoontje wel af en toe zelf spelen bij opa en oma, of neefjes of nichtjes? Misschien kan je hem daarmee laten wennen. Je gaat weg maar komt weer terug. Dan kan je het eerst bijv. maar een uurtje doen en later wat langer.

Groetjes
 
Hoi allemaal,
bedankt voor jullie reactie's !!! En ik begrijp dat het kort en simpel (maar vooral duidelijk) houden de enige oplossing is. En tranen zijn niet te voorkomen. Mmm... lastig. Maar effe doorbijten.
Aan Sjana: ik noem het de peuterspeelzaal, aangezien ik Noorwegen woon en geen ervaring heb met het opvangwezen in NL. Misschien is het wel meer een KDV of een creche. Ik heb geen idee wat het verschil is. Hier heb je geen keus dan je kind naar de barnehage (letterlijk vertaald: kindertuin) te brengen. Ze kunnen hier terrecht tot ze naar de 1e klas gaan en dat is met 6 jaar.

Aan Reisa: Tja... Opa & Oma, helaas wonen die in NL en is er dus geen mogelijkheid hem daar éven onder te brengen. Uiteraard hebben we de oma's wel een middagje of een avondje opgepast wanneer we in NL zijn en dat ging eigenlijk altijd heel goed. Ook hier in NO heb ik hem wel eens bij iemand gebracht voor een paar uurtjes en ook zonder problemen. Ik denk dat wanneer het maar vertrouwd  is,  het goed is.

NOu, ik zie er best een beetje tegenop, maar zal er alles aan doen, dit mijn kleine man niet te laten merken en het vooral heel positief te benaderen.  
Wens me succes !!!!

Groetjes, Annette
 
hoi,

onze jongste dochter (nu 2jr en 6 mnd) ging al met anderhalf naar de dreumesgroep van de psz. Zijzelf vindt het prachtig en ik stond af en toe buiten met tranen....
Er is een periode geweest toen ze ongeveer 2 was dat ze wat meer moeite had. Ik heb toen iedere keer dat ze ging samen een puzzel gedaan en daarna afscheid genomen en haar aan de juf gegeven. Na een stuk of 4 keer was het over en nu doen we standaard samen een puzzel en dan weet ze niet hoe snel ze me een kus moet geven om maar weg te kunnen naar haar vriendjes.

Het verdriet van je kind doet pijn, maar vaak is het over zodra je de deur uit bent. Bij de meeste leidsters is het ook geen probleem als je na ongeveer een half uurtje even belt hoe het gaat. Voor jezelf een heel prettig gevoel om te horen dat het dan goed gaat en als het niet goed gaat kan je toch besluiten het langzaam op te bouwen en hem telkens iets langer te laten spelen..
Sterkte

groetjes ciska
 
hey hallo,
mijn dochter word in augustus 2 en gaat die zelfde week ook voor het eerst naar de peuterspeelzaal.
nu zou ik ook de eerste dag mogen blijven, maar ik ga dit bewust niet doen omdat ik dan bang ben dat ze denkt dat dit normaal is en ik de volgende dag ook ga blijven.
ik hoop dat dit ook een tip is voor diegene die er nog voor staan.
is toch weer een hele stap vooruit als je kleine pruts naar schooltje moet!!
groetjes maartje
 
Terug
Bovenaan