voor ieloon

Hoi,

Ik ben eigenlijk een zomer 2007mama (mijn jongste zoontje is 15 mei geboren)
maar lees af en toe ook mee op andere forums

Ik las iets over van en aan boord en vroeg me zomaar eens af of jij ook een schippersvrouw bent of was?
of ben ik nu erg nieuwsgierig ..

Ikzelf vaar nu op het moment  nog mee met mijn man maar over een paar weekjes ga ik naar de wal .
Mijn oudste van 4 gaat naar school en omdat ik aan boord mijn draai niet echt kon vinden ga ik dus lekker naar de wal met mijn kids.

groetjes Lin

Hoi,

Ja ik ben schippersvrouw en vaar sinds twee weken niet meer mee. We hebben een tanker en varen volcontinue, dus het werd wel erg eenzaam aan boord. Ik had gewoon helemaal niemand om tegenaan te praten en dat ging dus fout. Nu ben ik aan de wal en het bevalt me prima. Wat voor schip hebben jullie en gaat je man nu systeemvaart varen? De mijne komt af en toe een weekend thuis. Wel leuk trouwens, een lotgenote, kom je uit een schippersfamilie, of ben je er net zoals ik ingerold?

Groetjes Ilona

Hai,

dan heb ik toch goed gegokt haha

Net als jij ben ik er ingerold trouwens.
Wij zijn in 2002 getrouwd en sindsdien vaar ik mee.
Wij varen trouwens op een motorbeunschip.
Eerst voeren we vooral veel op Belgie en ook Duitsland en sinds een poosje houden we ons in alleen Nederland aan het werk.(dat kan nu de markt zo goed is)
Omdat we sinds een paar maandjes een huis hebben en veel te klussen hebben proberen we zoveel mogelijk in de buurt te varen.

Ook mij nekte het gebrek aan sociale contacten.
Het is toch niet hetzelfde via internet en telefoon.
Verder vond ik het vooral erg moeilijk om elke keer te moeten logeren enzo als ik eens wat had, bijv, de gyn of het cb ofzo
en natuurlijk kwamen de afspraken noooit uit met het vaarschema

Nou ja en een internaat, voor sommige mensen prima maar ikke eh nee moet er niet aan denken

Mijn man vaart trouwens over het algemeen 5 dagen in de week (is nog een luxe vergeleken met continuevaart he ) en dan komt ie ieder weekend naar huis normaal gesproken.

Het leeft trouwens wel in het schipperwereldje, iedereen heeft er een mening over over naar de wal gaan of je kinderen naar een internaat laten gaan  
Ikzelf had ook nog voor kleuter aan boord kunnen kiezen maar ondat ik het zelf ook niet meer naar mijn zin had hebben we besloten voor een huis te gaan.

En jij?
Hoelang heb je meegevaren?

groetjes Linda (moeder van 3 inmiddels)

Hoi Linda,

voor ons ligt de markt compleet op z'n gat (hoge olieprijzen, omdat die *Bush Irak binnen moest vallen)  en dus is het varen, varen, varen en nog eens varen. Een goede tweede kapitein is moeilijk te vinden, tenzij je een tsjech in dienst neemt, maar die krijgen hun patent volgens mij bij een pakje boter, dus das ook niet echt een rustgevend idee om twee weken weg te gaan. De bedoeling is trouwens wel dat mijn man twee weken op twee weken af gaat varen. Door motorpech aan het begin van het jaar was onze complete buffer weg (44 dagen al stilgelegen tot nu toe) en nu zitten we continue op de strek Bottrop-Basel. De Sanne is trouwens van ons. Wel de oude Sanne van 110-9 en niet die kleine stookolieschuit of die nieuwe 81 meter tanker. Ik zit nu bij mijn ouders na 3,5 jaar varen, heb het dus iets minder lang vol gehouden, sinds januari 2004. Eerst voer mijn man nog in dienst op een andere tanker.

Mijn kleine meid komt dus ook nooit op een internaat, ik vind dat totaal niet nodig, zit zelf aan boord ook maar uit mijn neus te eten. Ook omdat ik na 3,5 jaar nóg niet kan varen. In de tankvaart is het trouwens iets minder gebruikelijk dat vrouwen meevaren tegenwoordig, dus ik kreeg eigenlijk alleen maar te horen dat het verstandig was dat ik van boord ging met een baby. Tijdens het laden en lossen mogen wij natuurlijk ook helemaal niets, niet eens een stukje lopen aan de wal (is trouwens ook niets aan op een raffinaderij).

groetjes Ilona

Hoi mama van Marielle,

Kleuter aan boord is zelf aan boord lesgeven aan je kleuter.
Dus inderdaad knippen en plakken enzo.
Je krijgt met 3,5 jaar een lespakket en verder wordt je ook begeleidt via email en post enzo door een gediplomeerd kleuterjuf.
Ook kun je je kind als je in bepaalde plaatsen ligt te laden of lossen een dagje naar de kleuterklas laten gaan op een (gast) school die aangesloten is bij de organisatie.

Normaal hebben kinderen met 5 jaar leerplicht maar schipperskindjes mogen met kleuter aan boord eventueel een jaartje later naar school, dus met 6 jaar.
Dan is het aan de ouders of ze naar de wal gaan of kiezen voor een internaat.

Ilona,

Denk niet dat ik jullie schip ken, hebben jullie ook wel eens op Brussel gevaren toevallig?
Ons schip heet de Nov.are
Die olieprijzen weet er alles van  toen wij op belgie voeren was het ook zo'n drama!
dan ben je echt bijna alleen voor de olie aan het varen lijkt het wel.
We hebben nu werk waarin weinig olie erdoorheen gaat dat scheelt al een berg!

Wat beroerd zeg van jullie motorpech.
44 dagen stil is in de scheepvaart financieel  echt een aderlating!
En dan de reparatiekosten nog..
Hebben jullie in nederland op een werf gelegen?

Hebben jullie inmiddels al een 2e schipper?
Wij hebben hier af en toe al moeite geschikte matrozen te vinden, laat staan een 2e schipper.
Je moet er toch niet aan denken dattie je schip in puin vaart

heb jij je grootvaarbewijs?
Ik zou alleen nog navigatie 1 en 2 moeten doen en dan zou ik schipper zijn.
Of ik dan ook echt overal kan varen in de praktijk is een tweede natuurlijk haha.
Voorlopig staat dat trouwens onderaan mijn prioteitenlijstje omdat ik toch naar de wal ga.

groetjes Linda

Terug
Bovenaan