Voor Jinny

A

Anoniem

Guest
Hoi Jinny,

hoe gaat het met de twins? Gaat het drinken moeilijk omdat ze te vroeg geboren zijn?
Of hebben ze er de kracht niet voor?
Groeien ze al een beetje? Al enig idee wanneer ze naar huis mogen?

Ik sprak gisteren de vrouw die   bij mij op zaal lag en ook een tweeling verwachte. Deze zijn gehaald met 35w+6d en mochten misschien vandaag naar huis. Het is wel een heel gereis elke dag op en neer zei ze. Pendel zij ook nog steeds op en neer. Dat lijkt me een heel gedoe ook met Ruben. Maarja je doet het want het zijn je kinderen.

Mijn gevoel is idd heel dubbel. Aan de ene kant wil je graag bevallen omdat je nieuwsgierig bent. Zijn ze gezond, lijken ze op elkaar, gaat de bevalling wel goed,etc.
Maar ik weet ook hoe langer ze zitten hoe beter het voor ze is. De gyn zei vorige week, de beste couveuse is de baarmoeder. En voor je kinderen doe je alles,dus neem je alle ongemakken voor "lief".

Heel veel succes met je kids en misschien tot later.

Groetjes Miranda

Hoi Miranda,

Het drinken gaat idd moeilijk omdat ze er de kracht niet voor hebben en dat hangt samen met het lage gewicht. Ze zijn nu vandaag 36 weken en  6 dagen officieel en dan zie je wel vaker dat ze er moeite mee hebben. Ook omdat het een tweeling is wogen ze bij geboorte wat minder dan één. De eenlingen bij hen op  zaal waren allemaal zwaarder bij de zelfde termijn. Maar voor een tweeling weer goed op gewicht.

De ademhalingsproblemen van Simon waren ook niet te voorspellen. Qua termijn had hij het net als zijn zus moeten kunnen redden. Je weet het gewoon nooit en het is per kind verschillend. Sommige van dezelfde leeftijd hebben nergens problemen mee en kunnen vlot naar huis.

Inmiddels kunnen ze zichzelf goed warm houden en is Tirza al weer ruim over haar geboortegewicht. Simon is gewoon goed ziek geweest en heeft even wat in te halen maar hoeft in principe alleen nog maar goed te gaan drinken. Dat kost alleen energie en die heeft hij er nog niet voor. Tirza kan al goed drinken maar vraag niet wat voor speen. De spenen zijn van Dodie en je giet het met standje 1 er zo in. Aan de borst kan ze nog niet, ze krijgt er gewoon niets uit terwijl het er toch ruim voldoende in zit.
We rijden nu iedere dag allebei naar Harderwijk, ik overdag en mijn man ´s avonds. Zo hebben we niet steeds oppas voor Ruben nodig want die werd steeds lastiger en nam een loopje met al die oppassen. Wij hadden echt moeite om de regels strak er weer in te krijgen en gelukkig luistert hij nu weer een beetje.

Misschien dat Tirza in of na het weekend naar huis mag, Simon heeft nog een achterstandje. Laat je kids maar lekker even bij je, al ben je nog zo nieuwsgierig en is het nog zo zwaar. Ik had ze achteraf graag nog even bij me gehouden, al had ik last van mijn hele lijf en kon ik bijna niets meer.

groet,
Jinny

Hoi Jinny,

wat fijn dat het weer wat beter gaat met je kinderen. En al duurt het even, ze komen vanzelf thuis in hun eigen bedjes.

Luuk wordt ook een beetje simpel van opa en oma. Vorige week zei hij Moet ik nou weeeeer naar opa en oma. Hij snapt er dan niks van. Ik ben thuis en hij moet weg. Maar als ik hem de hele dag thuis heb, vraagt hij zoveel aandacht dat ik nog niet rust. Nu gaat hij halve dagen naar opa en oma. Zijn neefjes uit Groningen zijn over ivm herfstvakantie, dus is het voor hem nu feest.

Blijven je kinderen aan de fles of wil je straks toch weer over op borstvoeding. Of kolf je nu af? Is dat niet moeilijk voor ze, overschakelen?

Hopelijk zijn je kinderen weer snel thuis.

Groetjes Miranda

Hallo Miranda,

Het probleem met drinken is dat ze hun tong niet op de goede plek houden. Dit veroorzaakt problemen bij zowel de fles als borst. Dit is een typisch prematurenprobleempje en ze gaan het gewoon vanzelf leren. Alleen tot die tijd blijven ze in het zh. Vandaag de kinderarts gesproken en die zei het zelfde. Met alles gaat het goed, alleen drinken nog niet.

Ik kolf nu idd de voedingen af. We hebben een dubbele kolf gehuurd. De kinderen krijgen dit in een flesje als ik er niet ben, ben ik er wel dan oefenen we aan de borst. Gister had Tirza het ineens door en heeft ze 20 cc aan de borst gedronken. Ik hoop ze uiteindelijk thuis ook aan de borst te krijgen. Lukt me dat niet in een week of 2, ga ik over op fles want ik heb geen tijd om én te kolven én twee kinderen te voeden. Dan ben ik met niets anders bezig dan eten geven en dat word me te gek.

Veel succes met Luuk en het rusten!!

groet,
Jinny
mv Ruben (30-07-2005), Tirza en Simon (03-10-2007)

Terug
Bovenaan