Hoi Moi,
Bedankt voor je berichtje. We zijn echt opgelucht en hopen nu binnen en paar maanden op een natuurlijke zwangerschap.
Spannend hoor, dat je ma. na de gyn moet voor eerste afspraak. Bij mij kreeg ik inderdaad direct een inwendig onderzoek. Eerst een inwendige echo waarbij foto's werden gemaakt van de eileiders en baarmoeder een er werd wat weefsel weggehaald dat werd onderzocht op cystes, soa etc.
Ik denk niet dat het zin heeft dat je de avond ervoor gaat klussen. De test die ik vandaag heb gehad moet precies plaatsvinden als je je eisprong hebt, of in ieder geval in je vruchtbare periode zit, bijv. als je eitje op springen staat. Dan is het zgn. cervixslijm ook van dusdanige kwaliteit dat zaadcellen kunnen overleven. Als jij bijv. op dag 9 of op dag 27 van je cyclus zit kunnen zaadcellen zowiezo niet overleven, daarvoor moet het cervixslijm nl. doorgankelijk zijn en dat ik het pas een paar dagen.
Zeker omdat jij een onregelmatige cyclus hebt is het heel moeilijk om deze test uit te voeren. Ik ben daarvoor ook eerder nog niet in aanmerking gekomen omdat ik geen goede eisprong had. Pas na 6 maanden hormonen geslikt te hebben is mijn cyclus dus weer vanzelf op gang gekomen en daarom kon deze test nu worden uitgevoerd.
Ik zou als ik jou was gewoon even rustig afwachten wat de gyn je allemaal vertelt en je kunt natuurlijk wel vragen stellen over allelei testen enzo. Maar wat ik er van hoor is dat je man/vriend eerst getest wordt (hij moet dan een potje met "spul" inleveren), dat jij tijdens het eerste gesprek bijv. al die inwendige echo etc. krijgt en daarna wordt er hoogst waarschijnlijk een afspraak gemaakt voor een baarmoederfoto. Ook zul je misschien omdat je een onregelmatige cyclus hebt een paar keer bloed moeten laten prikken zodat ze de diverse hormonen in je bloed kunnen meten.
Nou, hoop dat je er zo effe genoeg over gelezen hebt. Maak je niet te druk hoor, het valt allemaal reuze mee en gewoon vragen hoor als je iets niet snapt of leuk vind. Daar zijn de gyn. voor!
Laat je nog effe weten hoe het allemaal is gegaan?
Liefs,
Joan