voor Knof

Hallo Knof,

Jij hebt altijd goed adviezen en ik merk dat je veel ervaring met kinderen hebt.
Nu heb ik een zoon van 6 jaar (bijna 7 jaar) en sinds een tijdje slaat/schopt hij mij regelmatig als hij zijn zin niet krijgt.
Dit doet hij alleen bij mij (hij weet dat hij het bij zijn vader niet hoeft te proberen) en ik heb al van alles geprobeerd:
-waarschuwen en bij de tweede waarschuwing tijdje op de trap zetten
-negeren
-boos worden
-vragen hoe hij het zou vinden als ik hem sla of schop
-zelfs dreigen dat hij bijv. niet mag computeren/tv kijken  de volgende dag als hij mij schopt of slaat

Niets helpt, om moedeloos van te worden. Daarbij doet het soms ook weleens echt zeer natuurlijk! Dus hier ben ik niet echt blij mee.

Verder is het een heel aanhankelijk kind, die veel van knuffelen houdt en soms een beetje onzeker is op school, maar wel heel veel vriendjes heeft. Hij is normaal gesproken ook heel erg sociaal en lief.

Misschien is hij ook wel jaloers op zijn kleine zusje (van net 1 jaar) die ik veel draag en moet helpen natuurlijk. En hij heeft ook nog een grotere broer van 8 jaar waar hij tegenop moet boxen.

Heb jij misschien tips hoe ik met deze situatie om kan gaan?
Want deze situatie wil ik heel graag doorbreken.

Groetjes van Renata.
 
Hoi,

Ik werk veel met kinderen en heb daardoor veel ervaring maar ik weet het ook wel eens niet. Om de 7 jaar vindt er bij het kind naar volwassenheid een verandering plaats in inzicht, denken en handelen, dus bij 7,14,21,etc. Jou zoon is bijna 7 en gaat door zo'n periode heen. Hij is weer aan het kijken hoe de verhouding tussen jou en hem  liggen. Wat zijn jou grenzen? Ik zou het zeker niet negeren want hij verwacht van jou actie. Hoe reageer jij. Wat eenvoudig en vaak goed werkt is je grens aan te geven door duidelijk te zeggen: 'Ik sla en schop jou niet, dus jij slaat en schopt mij niet' met andere woorden 'ik ga niet zo met jou om dus jij gaat zo niet met mij om'. Als je dat echt van binnenuit voelt en zegt is het authentiek en komt de boodschap over.
 
Daarnaast (maar dat kan ik uit je mail niet opmaken) kun je ook kijken  hoe het op school gaat. Kan hij  meekomen. Hij zit waarschijnlijk in groep 3 een  hele overgang. Op welke manier leert hij? hoe slaat hij informatie op  (ordenen), begrijpt hij wat de leerkracht verteld, begrijpt hij  HOE hij het moet doen,WAT hij moet doen en WAAROM. Vaak ontstaan er frustraties als de informatie niet goed geordend wordt, de betekenis van opdrachten niet begrepen worden.  Succes, knof

 
 
Terug
Bovenaan