Voor mama uit Kreta

Hallo mama uit Kreta,

Te lezen aan jouw inlognaam woon je op Kreta.
Wij gaan hier over een paar maandjes naar toe en ik had eigenlijk nog wel wat vragen.
Wie weet wil/ kun jij me daar mee helpen.

Wat zijn dingen die je wel/ niet mag eten (bijv. feta of andere producten)?
En hoe zeg in het Grieks dat je zwanger bent en dat je goed doorbakken vlees wilt eten?

Als je me hier antwoord op kunt geven zou ik dit erg fijn vinden.

Liefs, Twinkel3 (10 weken zwanger van 1e kindje)

Hoi Twinkel!

M'n gynacoloog zegt dat ik groente en fruit heeeeel goed moet wassen en inderdaad vlees goed doorbakken en... ik moet uit de buurt blijven v. honden/katten(poep).
Dit om toxoplasmose te vermijden. (wij hebben een grote hond in huis hoor)
Ik lust eigenlijk alleen maar goed gaar vlees. Ik probeer nu salades buiten de deur te weerstaan wat erg lastig voor me is....
Ik ben zwanger = ieme engkios   Zelfgemaakte kazen laat ik staan,( van m'n schoonmoeder) maar feta eet ik gewoon als t uit de fabriek/supermarkt komt, dat is allemaal gewoon van gepasteuriseerd (?) melk. M'n gyn. zegt ook dat 'rauwe kaas' hier niet bestaat....
Ze zijn hier heel voorzichtig en lief met zwangeren (en kids). Zodra die buik zichtbaar is hoef je ineens niet meer te wachten in lange rijen, staan mensen in de bus meteen op, maar ook, kappers weigeren je haar te verven!
Je mag nix zwaars tillen etc.
Waar ga je heen? Ik woon in Gouves, tussen Heraklion en Hersonissos.
groetjes, Priscilla mama v. Ioannis (16-2-2005) Billy(28-11-2006) en ???? ca21sept 08

Hallo mama uit kreta leuk dat ik niet de enige ben die in het buitenland woont, is alles een beetje goed geregeld daar voor zwangeren?
Ik heb het geluk dat ze op curacao gewoon nederlands spreken dat maakt het allemaal een stuk gemakkelijker want zelfs na anderhalf jaar is het met mijn papiaments zeer slecht gesteld.
De ziekenhuizen zijn hier alleen niet zoals wij dat gewend zijn enig comfort is er niet en alleen als je heel goed verzekerd bent heb je een airco op de kamer wat wel zo prettig is als je met 35 graden moet liggen puffen.
verder heb ik eigenlijk niet te klagen omdat alles best oke is hier ja het is anders maar ja het is dan ook 9000km weg.

Groetjes van bo uit het zonnige curacao

Hallo Priscilla,

Bedankt voor de antwoorden die jij me kon geven.
Wij gaan 2 mei naar Kreta, naar de plaats Rethymnon.
Volgens mij is dat net aan de andere kant van Heraklion in vergelijking met waar jij woont.

Mijn buikje begint nu voorzichtig aan wat meer vorm aan te nemen, dus wanneer ik naar Kreta ga zal het al wel flink te zien zijn.
Jij eet de salades buiten de deur dus niet?
Je weet ook idd niet of het wel of niet goed gewassen is.
Best jammer, want die vind ik altijd zo lekker.

De pot multivitaminen voor zwangeren neem ik dus zeker maar mee op vakantie en verder kan ik dus heerlijk genieten van de Griekse keuken en het Griekse klimaat.

Liefs, Twinkel3

Hallo!

Twinkel, ik eet inderdaad geen salades meer buiten de deur... Maar ik was zelf heel goed de groentes en eet m'n eigen salades....
Rethymnon en omgeving is mooi, minder toeristisch aangetast dan Hersonissos.

Bo, je woont dus op Curacao? Ik ben hier erg ingeburgerd gelukkig en met de taal gaat het gelukkig ook goed.   3Jaar geleden toem Ioannis werd geboren heb ik woorden bijgeleerd als borstvoeding, woordjes die ik niet kende omdat ik het nooit gebruikte. M'n beide kids zijn in een geboortekliniek geboren, duur, maar ik ben goed verzekerd.
Je bent   sowieso onder behandeling v.e. gynacoloog, thuisbevallen is not done hier (zou ik ook niet durven). Vitamine preparaten die de gyn. voorschrijft zijn gratis, de mijne verplicht me zowat... 2x p dag foliumzuur met een ampul ijzer met bosbessensmaak, zoooooooo vies zoet. 3x p. dag magnesium tabletten, smaakloos. Daar komt straks kalk bij en in mijn geval straks ook weeenremmers.
Ioannis is met een keizersnee geboren, hij kon niet indalen, de navelstreng zat verdraaid. Billy is 14,5maand geleden ook met een keizersnee geboren met 35wk en een zware zwangerschap vanaf ca. 5mnd. Ik had met beide een ruggeprik en het was in een mum van tijd gebeurd. Weinig napijn en een steepje onder de bikinilijn.
Zwanger van de derde is zwaarder, ik ben niet in zo'n topconditie als 4 jaar geleden. En ik heb 2 boefjes rondlopen.....
Ik ben in ieder geval blij dat ik (hier) zwanger ben hoor! M'n gynacoloog is een hele goeie en ik mag m dag/nacht bellen. (bij m'n vorige zwangerschap heb ik/m'n man  m 3x uit bed gebeld om s nachts naar de kliniek te komen.
Ik hoop dat dat nu niet nodig zal zijn en dat alles nu probleemloos verloopt...

groetjes uit een eiland waar t nu kei en keihard regent!!!!!
Priscilla

Terug
Bovenaan