Voor Marcia mv Puck

A

Anoniem

Guest
Hoi Marcia,

Lees net dat jij gestopt bent met borstvoeding. Wat ontzettend jammer lijkt me dat.
Het is soms ook wel een beetje waar ik bang voor ben. Zeker op dagen zoals deze. Normaal drinkt ze 's avonds altijd twee borsten en overdag als ze mag drinken doet ze het ook altijd. Nou gister en vandaag dus niet. Maar ik geef haar nog niets anders (expres ook eigenlijk, dus ze heeft de melk gewoon nodig om te kunnen drinken). Maar gelukkig wil ze nog steeds wel drinken (ze heeft me nog steeds niet gebeten). Ze wilde vandaag ook niets eten, dus dat ze dan minder drinkt zal wel komen doordat ze echt niet lekker is.
Gaf jij al ander drinken naast de bv? Volgens het cb hier moest ik daar namelijk mee beginnen, maar volgens het borstvoedingscentrum nog helemaal niet. Dus zolang ze nog bij mij wil drinken doe ik dat ook maar (vanavond ging het trouwens alweer een stuk beter en gelukkig ligt ze nu te slapen in bed, wordt nog wel elk uur wakker, maar een borst doet dan weer goed haar werk).

Trouwens, nog een ander vraagje (als je hier geen antwoord op wil geven moet je het niet doen hoor). Maar ben jij alweer ongesteld geweest? Ik  namelijk nog steeds niet (zal wel komen door de bv), maar heb de laatste tijd wel het gevoel alsof het er tegen aan hangt. Dacht dat daardoor ook de smaak kon veranderen van de bv, dus dat Wieteke daar misschien even aan moet wennen. Maar tot nu toe blijft alles uit, dus dat weet ik nu ook niet zo zeker meer.

Groetjes,
Geeske mv Wieteke (15-09-2006)

hoi Geeske,
sorry dat ik inbreek maar ik wil me er even mee bemoeien  Ik geef ook nog steeds bv namelijk. Ik vind het vreemd dat het bv-centrum je heeft verteld dat je geen extra vocht hoeft te geven, het is namelijk wel degelijk nodig. Als een kindje bijvoeding krijgt (vanaf 6 maanden dus bij bv) dan heeft hij aan bv niet genoeg qua vloeistof, omdat de bv het eten en drinken tegelijk is. Ik geef Milo water naast het eten en ik zie dat hij dat echt nodig heeft.
Over je vraag over ongesteld zijn: hier ook al bijna 3  JAAR geen always meer aangeraakt, haha (zwanger, 3 mnd bv, 3 x ongesteld, weer zwanger, 9 mnd bv and still counting!)
groetjes Stephanie

Hoi Stephanie,

Mag ik vragen hoeveel water jij je kind aanbiedt en op welk moment van de dag?
Ik heb Wieteke wel eens water gegeven (zit altijd smachtend te kijken als ik het drink), maar ze spuugde het direct weer uit. Ik zou haar graag willen leren drinken uit een beker (ipv uit een fles). Hoe bied jij het water aan?

Ik ben benieuwd.
Groetjes,
Geeske mv Wieteke

P.S. Hier wordt de 'always' ook helemaal niet gemist hoor, alleen dat zeurderige gevoel is zo vervelend de laatste tijd......

hoi!
Ik geef Milo alleen water als hij aan het eten is en vlak daarna, en dan op de manier die dan toevallig aanwezig is. Dus heb ik geen fles, dan in een glas. Vanmiddag toevallig met een rietje, maar meestal in een fles met grote opening (1-2-3 speen van avent). Een glas gaat ook prima, het wordt wel een natte boel maar dat droogt vanzelf weer ;) Water moet een kindje vaak echt leren drinken dus wanhoop niet als het niet lukt!

Hoi Geeske,

Inderdaad jammer dat de bv niet meer lukte maar als ze zo duidelijk aangeeft dat ze niet meer wil dan houdt het echt op. Ik heb zes maanden volledig bv gegeven en de laatste drie maanden alleen smorgens en savonds en dan smiddags een fles. Daarnaast kreeg ze idd wel water en sap. Ik merkte dat ze dit absoluut niet uit een fles wilde (dit schijnt bij haar alleen geassocieerd te worden met melk?!!) maar wel uit een tuitbeker en het liefst uit een gewone beker. Ze wil het het liefst zelf doen maar dat wordt zo'n geknoei, dat mag ze alleen in een anti-lek beker. (Alleen krijgt ze dan niet veel binnen). Ik bood iedere keer wat drinken aan en verder smorgens fruit, smiddags brood en savonds warm eten bij twee keer bv dus. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je nog lang met de bv door mag gaan want ik mis het erg!!! (weer zo'n 'emo'momentje!!)
Liefs, Marcia mv Puck.
ps: helaas hoorde ik bij de 'gelukkigen' die ondanks de borstvoeding na zes (!) weken alweer gewoon ongesteld was grrr. ZO zie je maar weer hoe verschillend het kan zijn! Beterschap nog met je kleine meid!

Nog even voor de duidelijkheid: met 'na zes weken weer ongesteld'bedoel ik dus zes weken na de bevalling alweer! (mijn zus had trouwens hetzelfde, ook bv gegeven maar toch vlug weer ongesteld!)
Groetjes!

Hoi hoi,

Als je bv wilt blijven geven, moet je juist géén ander vocht aanbieden dan bv! Tuurlijk, ik geef mijn uk ook wel eens een slokje water uit een glas, voor de leuk. Maar als je de bv op peil wilt houden, hoef je echt geen ander vocht aan te bieden. Wel uk vaak genoeg aanleggen dat'ie toch genoeg vocht binnen krijgt natuurlijk!
Lees anders deze link  (hoop dat het werkt!)

Groetjes!

Hai,

En nog even een aanvullinkje puur voor hier...   Als er meer bijvoeding gegeven wordt, past je lichaam zich aan en wordt de borstvoeding dus meer dorstlessend. Je "hoeft" helemaal geen ander vocht naast de bv aan te bieden, je kind krijgt zeker voldoende uit de borst!

Heb mijn dochter wel wat water gegeven, vanaf een maand of negen omdat ik meer dan zeven voedingen per dag toch iets te zwaar vond worden. Zij lust er wel pap van... dus dan maar op deze manier. Maar ook als ze geen water erbij drinkt, zijn haar plasluiers goed gevuld (zelfs nu ze bijna twee is) De borstvoeding blijft voldoende vocht bieden.

Mocht je echt een dip hebben (vanwege ongesteldheid, ziekte of stress) mag je water bijgeven natuurlijk.... maar regeldagen instellen werkt veel beter voor je productie.

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere (borstvoedende) ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Terug
Bovenaan