Voor Nanna24

Hee,

Ik las dat je de mededeling hebt gekregen dat je contract niet wordt verlengd vanwege je zwangerschap? Dat is mooi lullig.

Ik zit in hetzelfde schuitje maar ben nu druk bezig met mijn advocaat om te kijken welke mogelijkheden ik heb wat betreft het arbeidsrecht. Ik heb geen contractverlenging gekregen toen duidelijk werd dat ik me ziek had gemeld ivm mijn zwangerschap. Volgens mijn advocaat mag dit niet en is dit in strijd met de discriminatiewet.

Ik wil je nog een tip geven; laat je door je werkgever ziek uit dienst melden bij UWV.
Als je kan aantonen dat je ziek bent door je zwangerschap ontvang je 100% van de laatst verdiende loon i.p.v. 70% in de WW of ZW.
(Misschien weet je dit al wel, dan is het een overbodige tip )

Groetjes Marieke
10 weken, 4 dagen

Hee Marieke, bedankt voor de tip. Dat wist ik inderdaad nog niet!!

Het lullige is ook dat ze zelf natuurlijk de zwangerschap niet als reden aanvoeren. In plaats daarvan allerlei vage dingen als "Het risico wordt te groot met iemand die niet lekker in zijn vel zit" etc.... En natuurlijk het feit dat men opeens mijn contract niet ging verlengen toen ik een week lang door extreme misselijkheid thuis ben gebleven.....

Ik probeer nu met man en macht antwoorden te krijgen. Ik wil weten WAAROM ik nu opeens geen contractverlenging krijg na een succesvol beoordelingsgesprek twee maanden geleden. Maar goed, men blijft er maar omheen draaien en eerlijk gezegd word ik er steeds chagrijniger van. Wil genieten van het weer en mijn kindje(s) en niet hier in deze deprimerende omgeving mijn dagen aftellen (moet nog 2 maanden)....
Misschien moet ik mijn advocaat ook maar weer eens met een bezoekje vereren.

Zit jij nu volledig thuis dan? En valt dat niet rauw op je dak zo opeens? Ik weet niet hoeveel je werkte maar ik werk 32 uur en vraag me echt af hoe ik straks mijn tijd doorkom. Nu heb ik wel een zoontje van 2 en voor hem zal het best goed zijn, die rust, maar ik ben een beetje een rusteloos type...
Aan de andere kant. Voor de zwangerschap zal het zeker schelen dat ik niet als een kip zonder kop blijf rondrennen :)
Wat voor werk deed je eigenlijk?

Liefs, nanna

Hey nanna,

Bij mij was dit hetze;fde afgelopen zomer. Mijn contract werd niet verlengd en ik ben ziek uit dienst getreden. Kreeg nog gewoon mijn loon door het uwv uitbetaald en daarna zwangerschapsuitkering.(weet zo even niet of dat het goede woord is maar goed je weet vast wat ik bedoel) Mijn zwangerschapsverlof zat er 10 januari op. (ben in juli "ontslagen") Zit nu door andere omstandigheden nog steeds thuis en moet volgende week op vervolgafspraak om te kijken of ik weer aan het werk moet/kan.
Volgens mij kan je binnen een maand je nog ziekmelden bij het uwv nadat je te horen hebt gekregen dat je contract niet verlengd wordt. Succes!

groetjes Lydia

Hee Nanna,

Ook bij mij op het werk draaiden ze om de hete brij heen.
Op 15 januari kreeg ik mondeling een vast contract toegezegd. Op 17 januari besloten wij daarom te starten met onze ICSI behandeling. Gelukkig voor ons was het de eerste poging raak. Begin februari werd ik plotseling heel erg ziek en dat modderde heel februari door. Op 26 februari moest ik op kantoor komen; ze hadden zo niets aan mij en ze konden niet op mij bouwen dus werd mijn contract niet verlengd. Op dat moment werd ook ontkent dat ik een toezegging had voor een vast contract.

Op 13 februari heb ik een test gedaan en wist ik dat ik zwanger ben. Toen heb ik het ook verteld aan mijn leidinggevende omdat hij ook wist dat ik gestart was met de ICSI. Ik heb er dus nooit geheimzinnig over gedaan. Nu zeggen ze dat ze niet wisten dat ik zwanger was. Ook ben ik bij de huisarts geweest halverwege februari en heb ik het advies gekregen om me voor onbekende tijd ziek te melden.

Volgens mijn advocaat heb je als zwangere vrouw het voordeel.
De werkgever moet in dit geval bewijzen dat het niet verlengen van mijn contract niets te maken heeft met mijn zwangerschap.

Tuurlijk proberen die werkgevers zich te drukken en allerlei smoezen te bedenken.
Ze weten donders goed dat dit lijkt op discriminatie van een zwangere vrouw en dan hebben ze een groot probleem. Er liggen volgens mijn advocaat uitspraken aan het europese hof waarbij een vrouw een schadevergoeding krijgt toegekend in een soortgelijke situatie.  Wellicht is een bezoekje aan je advocaat niet zo'n slecht idee.
Zeker als je een goed functioneringsgesprek hebt gehad 2 maanden terug.

Wat voor werk doe jij dan? En mag je nu nog 2 maanden uitwerken? Met welk gevoel ga jij nu naar je werk toe? Lijkt me niet makkelijk!

Ik werkte bij Bureau Jeugdzorg als gezinsvoogd.
(ja, shoot me hahahaha)

Groetjes Marieke
10,6 weken

Terug
Bovenaan