voor Pat78

Lieve Pat,

ben erg benieuwd of je er nog bent en hoe het met je gaat.

ik hoop dat je lichamelijk in elk geval weer beter bent en langzaam je leven kunt oppakken, hoe moeilijk ook met je gemis.

vind het zelf ook nog erg moeilijk om te merken dat alles gewoon doorgaat en dat ik vaak een masker opzet tegenover "buitenstaanders".

Ik denk al enkele dagen aan je en ben echt heel benieuwd hoe het met je is. Hoop snel wat van je te horen.

Liefs Sylvia

lieve Syllie,
wat lief dat je naar me vraagt. De weken na de geboorte/overlijden van Bas* heb ik veel op dit forum gekeken. Alle reacties op mijn bericht waren fijn om te lezen. En dan zie je dat jouw onderwerp steeds verder wegzakt en dat er geen reacties meer komen, dat vond ik moeilijk. Net als dat ik bijna dwangmatig iedere dag nog meelas bij het forum van de mei-mama's. Het deed/doet pijn om te lezen waar zij nu mee bezig zijn (dikke buiken, kinderkamers) Daar had ik zo graag ook aan mee willen doen.
Ik heb me ingeschreven bij een maillijst van Lieve Engeltjes. Daar zit ik in een lijst bij vrouwen die allemaal hun kindje geboren hebben moeten laten worden. Dat helpt me wel, sinds ik daar schrijf, hoef ik niet meer iedere dag hier te kijken.

ja hoe gaat het met me. Dat is een vraag die ik regelmatig hoor. Ik gaf eerst het antwoord slecht. Nu zeg ik dat het wel gaat als ik niet te hard nadenk. En dat is ook echt zo. Als ik mijn 'gewone' leven leef kom ik de dagen wel door. Als ik denk aan mijn zwangerschap, de plotselinge vergroting van de nieren de opgewekte bevalling 4 dagen later, de geboorte van Bas*, het afscheid moeten nemen dan kan ik eigenlijk alleen maar huilen. Het wisselt nu zegmaar of ik erg slechte of slechte dagen heb.
Ik ga er maar vanuit dat dit bij het proces hoort.
Slapen is nog een ramp, hier gebruik ik nog medicatie voor. Soms probeer ik stoer te zijn en zonder te gaan slapen, maar als ik dan 2 uur wakker lig terwijl ik wel moe ben, neem ik toch maar weer een tabletje.
Van de bedrijfsarts 'moet' ik in de week van 25 februari weer gaan werken. De afleiding zal me goed doen, maar ik weet niet of ik me kan vinden in het opbouwplan. Volgens mij zijn de stappen iets te groot. Binnen 4 weken naar 32 uur, arbeidstherapeutisch en daarna 50% beter melden en zo door.
Ach ik zal het moeten zien.
Ondertussen zijn we alweer bezig voor een broer of zus voor Bas*. Dit is heel snel, maar voorlopig voelt dit goed en dit gevoel volgen wij. Ik ben nog niet ongesteld geworden na de bevalling (8 jan) dus wie weet. Het zou mooi zijn als het in 1x lukt, omdat het de andere 2 keren (MK en Bas*) 8 en 9 maanden duurde. Nu zijn we dus al 2 jaar bezig met onze kinderwens en zijn we wel vader en moeder, maar geen papa en mama. Het is moeilijk.

Ik zag van jou een berichtje staan bij 'als zwanger worden langer duurt' daarin lijkt het dat jij het allemaal goed een plekje kan geven. Is dit ook zo?
Sterkte in ieder geval,

liefs
Patricia

hoi Sylvia (heb nu wel naar je echte naam gekeken)

ik kan niet zo goed onthouden wat anderen tikken. Zag nu dus in jouw berichtje staan dat je het er moeilijk mee hebt dat het gewone leven van anderen doorgaat. Ook jouw berichtje bij het andere forum was niet zo positief geschreven als ik in gedachten had. (komt waarschijnlijk door een reactie van iemand?)
Het is gewoon retemoeilijk om een o zo gewenst kindje te moeten verliezen!!
Niemand begrijpt dat. Gelukkig snap je het ook alleen maar als het je zelf is overkomen, maar het is moeilijk.
Na alle visite van de 1e 2/3 weken ervaar ik ook een leegte hoor. 2 mensen hebben op 8 februari iets laten weten (1 maand erna)
In het begin mag je ook bij iedereen je verhaal/verdriet kwijt, daarna is er geen visite meer en blijft je verhaal en verdriet ook wat hangen. Tenminste zo ervaarde ik het.
Liefs
Patricia

Lieve Patricia,

wat fijn om even van je te horen, aangezien we hetzelfde hebben meegemaakt, op bijna dezelfde tijd (ik ben 9 januari "bevallen" van *Angel) heb ik de afgelopen weken veel aan je gedacht. jij was natuurlijk veel verder in je zwangerschap en hebt lichamelijk veel meer meegemaakt nog.

tja enerzijds gaat het goed met me, anderzijds gaat het nog helemaal niet. ik ben erg goed in een masker opzetten naar de buitenwereld. ik heb lichamelijk gezien absoluut geen zware bevalling gehad. wel heb ik 3 dagen erna met heftige buikkrampen nogmaals in het ziekenhuis gelegen en bleken dit naweeën te zijn geweest. verder is alles lichamelijk gezien snel opgeknapt.

ik ben 2enhalve week na mijn bevalling weer begonnen met werken. ik werk op een klantenservice, dus kan de hele dag zitten, wat heel erg scheelt. gelukkig heb ik hele lieve collega's en een geweldige werkgever. zij houden allemaal rekening met me en ik mag doen en laten wat ik wil. als ik ff een uurtje niks doe is het goed, als ik vrij wil kan dat. mijn man is in een ander deel van het bedrijf werkzaam en ook hij kan en mag een hele hoop gelukkig. we mochten(moesten)  zowiezo altijd samen naar de VK van de werkgever, nu de nacontroles alles doen we samen.

Inderdaad de eerste weken krijg je nog veel mensen over de vloer die je steunen. de eerste dag dat ik alleen thuis was, ben ik ook helemaal ingestort. heb de hele dag alleen maar gehuild en geschreeuwd. dit was wel een omschakeling voor mij, dat was het besef dat alles weer doorgaat. ik vind het vaak nog moeilijk om te zien inderdaad hoe alles verder gaat, je werk, je leven, maar vooral andermans leven. heb het idee soms dat ik niet mag klagen en weer verder moet. vaak zeggen mensen al, "volgende keer gaat het beter hoor". dat is zo moeilijk om te horen!

Omdat *Angel nog niet "oud" genoeg was om officieel te mogen begraven hebben wij haar dus geen "massaal" afscheid kunnen geven. wij hebben *Angel in een mooi doosje gedaan en samen in het graf van mijn schoonvader begraven. dit mag officieel niet, maar we hebben het samen gedaan en wij hebben *Angel naar haar opa gebracht. tja we weten niet wat het geslacht was, maar krijg met de dag sterker het gevoel dat *Angel een meisje was geworden.

Inmiddels heb ik ook een topic geplaatst dat we naar de gyn zijn geweest en weer groen licht hebben gekregen. gelukkig is de menstruatie al op gang gekomen (31 dgn) dus nu even afwachten. gyn vertelde dat doordat mijn lichaam zelf het kindje heeft afgestoten het heel "logisch" is dat het de gewone cyclus weer oppakt. als je een zwangerschap moet afbreken blijven de hormonen langer in je lichaam, waardoor dat wel 8 weken kan duren.

Pfff wordt weer een heel lang verhaal. ik ben erg blij even van je te lezen, zoals ik al zei heb ik ook heel veel aan je gedacht. kan me voorstellen dat je er erg tegenop ziet om te gaan werken. weet niet of je ook zittend werk hebt, of veel loopwerk, maar blijf het rustig aan doen en volg je eigen gevoel. Het is allemaal niet niks wat je hebt meegemaakt en dat moeten hun ook maar accepteren (vind ik dan). het is allemaal erg moeilijk het een plaatsje te geven en wat je zegt, alleen iemand die het heeft meegemaakt kan begrijpen wat je voelt. ik heb me niet bij Lieve Engeltjes aangemeld, maar wel bij 2 hyves. daar is het behoorlijk rustig, maar wel veel gedichten die een hoop betekenen. één van die gedichten wil ik met je delen en zal ik zo erbij plaatsen.

ik hoop snel weer wat van je te horen. vind het erg fijn dat ik erover kan praten met iemand die het ook heeft meegemaakt en hoop dat dat ook voor jou geld.

Hou me op de hoogte hoe het nu op je werk gaat, ben erg benieuwd.

Liefs Sylvia

dit is het gedicht wat ik vond op één van de hyves. vond het zo mooi en toepasselijk

My Mom is a survivor

My Mom is a survivor,
or so I've heard it said.
But I can hear her crying,
when all others are in bed.
I watch her lay awake at night
and go to hold her hand.
She doesn't know I'm with her
to help her understand.

But like the sands upon the beach,
that never wash away,
I watch over my surviving mom,
who thinks of me each day.
She wears a smile for others,
a smile of disguise.
But through heaven's open door,
I see tears flowing from her eyes.

My mom tries to cope with my death
to keep my memory alive.
But anyone who knows her,
knows it's her way to survive.
As I watch over my surviving mom,
through heaven's open door,
I try to tell her
angels protect me forevermore.

I know that doesn't help her,
or ease the burden she bears.
So if you get a chance, talk to her
and show her that you care.
For no matter what she says,
no matter what she feels.
My surviving mom has a broken heart
that time won't ever heal...

Lieve Sylvia,
Hier gaan mijn emoties op en neer. De ene dag gaat het wel, de andere een stuk minder goed. Boos ben ik (nog?) niet echt geweest.
Ik merk dat het een automatische is om op de vraag: hoe gaat het met je? goed te antwoorden. Ik hoor mezelf dat dan zeggen en dan zeg ik nu erachter aan, nou ja.... Ik heb gelukkig geen mensen die vinden dat ik er al overheen moet zijn of die zeggen volgende keer beter. Zelf zeg ik dit wel, maar dat mag. Ik heb voor Bas* een miskraam gehad, nou bij Bas* was ik 23 weken en 4 dagen. Dus de volgende moet dan wel goed gaan, we komen tenslotte steeds een stukje verder :))

Mijn bevalling was niet zwaar. Ik moest op zaterdag een pil innemen om de werking van de hormonen in de placenta te verminderen. 'sMaandags kreeg ik vaginaal tabletten ingediend. Na de 1e dosis reageerde mijn baarmoeder meteen. Ze hadden echter aangegeven dat ik geen pijn hoefde te hebben. (Na 4 bijna slapeloze nachten kon ik ook weinig hebben) Bij de 2e dosis na 3 uur, heb ik meteen om pijnstillling gevraagd. Ik kreeg een ruggeprik. Daar werd ik echt superontspannen van. Emoties schoven zelfs naar de achtergrond.
Pas vlak voor de bevalling voelde ik wat. Ik denk dat het de net ingebrachte katheter voor de nacht was. Maar toen de gyn voelde, had ik voldoende (5cm) ontsluiting en mocht ik persen. Dat was heel bizar, want daarvoor had ik gevraagd of Bas* ook tijdens mijn slaap geboren kon worden. Hij zou eruit kunnen komen, maar dan zou ik wel wakker worden zij de zuster. Dat je dan ineens je benen op moet trekken en moet persen had ik dus niet verwacht. Maar goed Bas* was er snel. Een mooie jongen van 650 gram. Van buiten helemaal mooi en gaaf.

Lichamelijk knapte ik snel op. Ik vond zelf dat ik niet veel bloedverlies had. Tevens kreeg ik pilletjes tegen de stuwing. Deze werken goed!!
Door deze pillen schijnt de menstruatie gemiddeld tussen de 4 en 6 weken weer op gang te komen, maar het kan ook 3 maanden duren. Ik zit nu op 5,5 week en ben nog niet ongesteld. En ik hoop het ook niet te worden eerlijk gezegd, want dan zit er weer een wondertje, maar daar probeer ik niet te hard op te hopen.

Na de bevalling heb ik best drukke dagen gehad. Dinsdag gingen wij uit het ziekenhuis, woensdag hebben we Bas* opgehaald en heeft hij een nachtje thuis 'geslapen' Ik heb veel naast zijn kistje gezeten, wat ook weinig rust bied. Donderdag hebben we hem naar het crematorium gebracht en vrijdag zijn we zijn as gaan halen. Donderdag kreeg ik van de verloskundige te horen dat ik echt goed mijn rust moest nemen, dus ben ik daarna maar wat minder gaan doen. Gelukkig voelde ik me goed genoeg om Bas* iedere keer op te halen en weg te brengen. Het zou niet goed gevoeld hebben om dat niet te doen.

Wij hebben trouwens zelf contact opgenomen met het crematorium om hem te laten cremeren. Officieel hoefde dat inderdaad niet, maar dat wilden we graag. Iemand anders bij mij uit de buurt die toevallig de week voor ons bevallen is met 23,5 week heeft haar dochtertje begraven. Dus in die zin vind ik het gek dat jullie daar niks voor konden doen. Hier kan het in ieder geval allemaal.

Ik werk binnen de jeugdhulpverlening in een crisisopvanggroep voor kinderen van 4-12 jaar. Deze kinderen worden uithuisgeplaatst omdat hun ouders psychische problemen hebben of verslaafd zijn enz. Ik doe hier voornamelijk kantoorwerk. Dit betekent dat ik veel contacten heb met bureau jeugdzorg en de ouders van de kinderen, wat het meteen ook weer lastig maakt. Want zij verzieken het leven van hun kind en krijgen de kans om hun leven te beteren, zodat zij hun kind terugkrijgen. Ik had een goede plek voor Bas* met heel veel liefde en moet hem voorgoed verliezen.
In de week van 25 februari moet ik weer gaan werken. Dit na een gesprek met de bedrijfsarts besproken. Hierin is ook besproken dat ik arbeidstherapeutisch begin en iedere week 8 uur meer ga werken. Met 4 weken zit ik dan op 32 uur (mijn contract), daarna ga ik me 16 uur beter melden enz.
Bij de bedrijfsarts vond ik dit wel een leuk plan. Nu echter niet meer. Ik wil wel gaan werken, maar vind de opbouw een beetje snel gaan. Dit moet ik echter nog bespreken. Ik merk dat ik daar niet zo'n zin in heb. Dit geeft wel aan dat ik in die zin nog een lange weg te gaan heb, want normaal pak ik zoiets meteen op.

Mijn collega's zijn heel lief, zij geven me alle ruimte. 2,5 jaar geleden heeft iemand uit het team (toen werkte ik er nog niet) haar vriend tijdens een verkeersongeluk verloren. Zij heeft er nog steeds last van en valt regelmatig ziek uit. Wij denken dat haar lichamelijke klachten voortkomen uit het feit dat ze te weinig rust neemt voor haar psychische dingen. Dit voorbeeld maakt wel dat ik voorzichtig doe. Ik ben wel een ander persoon, maar je weet nooit hoe het loopt.

Hoe is het voor jou om het geslacht van *Angel niet te weten?   Lijkt me moeilijk.

liefs
Patricia

ps: als je dat fijner vindt mag je ook naar me mailen. Mijn adres is: patriciastorm@hotmail.com

Terug
Bovenaan