voor Sarah3

Hoi Sarah..

Ik heb vol bewondering jou note gelezen net en ik moet zeggen dat ik door jou positieve kijk op dingen al een stuk opgeluchter ben!
Zal me eerst aan je voorstellen.. Ik ben Bats.. 36 jaar en morgen 5 weken zwanger van mijn vierde kindje.. (ons eerste kindje samen van mijn vriend en mij) Heel blij was ik toen de test positief was!
Nu had ik de verloskundige gebeld en haar gevraagd wanneer ik ivm mijn leeftijd voor de eerste controle mocht komen en we werden gelijk gebombardeerd met een aantal onderzoeken die we mochten laten doen... We hadden al wel over gehad dat ik het kindje niet zou laten weghalen als het down ofzo zou hebben.. Ik vind nl dat ik niet degene ben die mag beslissen over leven en dood, en ik daar niet mee zou kunnen leven...
Aan de andere kant ben ik ook wel heel bang als ik die kansen zie staan bij elke leeftijd, maar toen ik zag hoe jij dat omdraaide naar de positieve kant stelde mij dat  best weer gerust..     Zo had ik het nog niet eens bekeken...  

Ik hoop voor jullie dat je na al die jaren een prachtige gezonde baby zullen krijgen..

liefs Bats  
 
Hallo Bats,

Hartelijk dank voor je berichtje. Weet je met alle nieuwe technieken en mogelijkheden in de medische wereld worden keuzes ook juist veel moeilijker naast de winst die ze opleveren. Ik heb een boekje gekocht dat : "Zwanger uitgerekend rond je 40ste" heet en van Marlies van der Velde & Willy Slingerland is. Het zijn interviews van vrouwen die tussen 39 en 48 jaar zijn bevallen van een kind. En van de 15 vrouwen deden er velen geen PreNatale Diagnostiek (PND), bovendien heeft slechts een van die vrouwen een kind met Down gekregen. Als je kijkt naar  kansen wordt altijd  gekeken naar hoe groot de kans is dat het fout gaat ipv goed gaat.  Daardoor "vergeet"   je bijna dat de kans dat het goed gaat veel groter is. Als je 41 bent zoals ik is de kans op een kind met Down 1: 85 dat wil zeggen 1,18 % en op andere chromosomale (erfelijke) afwijkingen 1: 58 dus 1,72%. Totaal dus een kans van 2,9% dat het kind een afwijking heeft. De kans dat door een vlokken test of een vruchtwater punctie je een miskraam krijgt is respectievelijk 0,3% en 0,2%. Dus als je die verhoudingen ziet en dat vergelijkt met de kans dat het goed gaat dan slaat de weegschaal al iets door voor mij en mijn man. Daarnaast is het zo dat ze van veel afwijkingen niks met zekerheid kunnen zeggen, alleen of je kans groter is. Tsja dan ben je ruim 20 weken in onzekerheid en dan is het nog vaker zo dat het toch goed is bij de bevalling dan dat de kans uitkomt. Na zoveel jaren wachten en vruchtbaarheidsbehandelingen slaat voor mij de weegschaal dan definitief door naar niet doen.
Op je 36ste jaar is de kans Down 1: 300 (= 0,33%) en dus net zo groot dan dat je een miskraam krijgt door een vlokkentest. Je totale kans dat je kind een afwijking krijgt met een afwijking is 1,01 %. Dus aan jou en je man de keus en overwegingen. Je kan altijd een afspraak bij de afdeling PND maken voor voorlichting zonder nog te kiezen. Veel succes bij je besluit en vooral veel plezier van je zwangerschap.
Warme groet, Sarah
 
Terug
Bovenaan