Voor Simone 75 en Monique2

Hoi Simone en Monique!

Bedankt voor jullie reacties op mijn eerdere berichtje.

Super dat jullie nu ondanks die onregelmatige cyclus zwanger zijn!

Vraagje voor Simone:

Hoe weet je met die ovulatietesten dan wanneer je moet beginnen met die tests?
Juist als die eerste periode onregelmatig is is het zo moeilijk te bepalen wanneer je met zo'n test moet beginnen...
Of heb jij het een beetje op de gok gedaan?

Groetjesss,

Billie, 26 jaar, ga voor eerste kindje.
 
Sorry, ik zie nu pas je berichtje, vandaar mijn late reactie.

Met een onregelmatige cyclus is het inderdaad wat moeilijker om je eisprong te bepalen. Ik was al een half jaar bezig en heb het ruim genomen, dat betekent dat ik ovulatietesten ging gebruiken een paar dagen voordat ik  volgens mijn kortste cyclus mijn eisprong verwachtte. Je moet dan wel elke dag (liefst 's ochtends) testen. De ene keer ben je dan al ruim  een week aan het testen voordat je ei komt, maar de andere keer heb je na een dag al een positieve ovulatietest.
Om het niet al te duur te maken, gebruikte ik Persona-staafjes als ovulatietest, die zijn een stuk goedkoper en werken net zo goed. Je kunt ze bij elke drogist en apotheek halen. Ik zal de gebruiksaanwijzing er even bij zetten.



Begin te testen een paar dagen voor je je eisprong verwacht.
Je test het beste met ochtendurine, vang het op in een potje en hang de test er 15 sec. in of plas over de teststrook heen. Doe dan de dop op de test en wacht tot er streepjes verschijnen.
Om de test goed af te lezen moet je de test met de schuine kant naar links houden (ofwel dop rechts).
Het eerste (linker)streepje geeft je oestrogeen-gehalte aan; dit is hoog aan het begin van de cyclus en na je eisprong.
Het tweede streepje (rechter) streepje geeft je LH-gehalte aan, dit is hoog als je eisprong nadert.
Als het linker streepje heel blauw is en rechts niets (of weinig) dan heb je nog geen eisprong.
Als links gaat vervagen en het rechter streepje wordt duidelijker dan komt je eisprong in zicht.
Als beide streepjes gelijk zijn heb je wrs. binnen 2 dagen je eisprong.
Als het rechterstreepje echt blauw is dan komt je ei (meestal twee dagen heel blauw, linkerstreep is dan heel vaag)
Na je eisprong vervaagt het rechterstreepje weer en wordt links weer duidelijker.
Als je je NOD bereikt hebt, kun je met de test ook spieken of je zwanger bent: een of twee dagen voor je NOD rechts heel blauw is zwanger (links kan dan ook gewoon net zo blauw zijn), links heel blauw en rechts vaag is niet zwanger.

Veel succes!!

groetjes,
Simone
 
Terug
Bovenaan