voor sjana 1

Hallo,

Ik ben geboren in appelscha, en daar praten ze echt wel veel fries. zo ook mijn familie en mijn oudere broers. Tuurlijk heb ik wel eens wat nederlandse woordjes opgevangen, maar ik kon geen nederlandse zinnen maken. Ik heb nu trouwens nog wel dat ik er wat Friese woorden door heen gooi. Dus ik heb echt pas goed nederlands leren spreken toen ik op school ging. Ik had trouwens wel een Friese juf dus die heeft mij altijd wel begrepen.

Verder vind ik het heel belangrijk dat mijn zoon Fries word opgevoed, we leven tenslotte in Friesland en het is mijn moedertaal. Mijn kende trouwens geen fries dus die heb ik het ook geleerd.

Waar woon jij dan? omdat ze daar bijna geen Fries praten?
Ik woon nu in Wolvega en daar is het ook minder, maar ben je in Heerenveen dan is het weer echt Fries.

Groetjes Geeske

Hoi Geeske!

Ik lees nu pas je berichtje, vandaar de late reactie!
Ik woon in Franeker. Tuurlijk wordt er hier en daar wel Fries gesproken, maar meestal is het toch Nederlands. Het maakt mij ook helemaal niks uit. Als men Fries wil spreken (en men vraagt het ook, want het is onbeleefd om er maar van uit te gaan dat iedereen Fries verstaat) is dat voor mij nooit een probleem. Ik vind het zelfs prachtig!
Mijn zoontje is nu anderhalf en leert van mij en mijn man geen Fries (mijn man is geboren in de Friese klei maar is op zijn vierde jaar naar Lelystad verhuisd met zijn rasechte Amsterdamse ouders). Maar ik vind het wel heel leuk (en belangrijk)  om hem naar een Friestalige peuterschool te sturen ( er zijn er vier in Franeker, waaronder één Friestalige bij ons in de wijk).
Ik ben onderwijzeres op een basisschool hier in Franeker. Het valt mij op dat mijn groep kinderen (groep 4) eigenlijk geen Fries spreekt en zelfs bijna niet verstaat! Een heel klein deel van de leerlingen op school spreekt van huis uit Fries  (sommige collega's wel trouwens)
Mijn stagiaire geeft 1 keer per week Frysk, want dat moet je maar niet aan mij overlaten...en als ik geen stagiaire heb....dan moeten ze het een paar keer per jaar met een Fries liedje of verhaaltje doen...(schandalig he)
Het is misschien per regio of per dorp/stad(je) weer verschillend. Franeker is maar een klein stadje, dus eigenlijk klopt het niet.
Maar ach, het maakt ook niet zoveel uit. als we elkaar maar verstaan toch?

Terug
Bovenaan