Voor Stephanie en Odette

A

Anoniem

Guest
Hoi Stephanie en Odette,
Het was mij al eerder opgevallen dat Odette iets heeft met hebreeuwse/Israelische namen (wij zijn alletwee in april uitgerekend volgens mij). Nu ben ik zelf met een Israelier getrouwd en ons kindje zal ook een Israelische naam krijgen. We zijn er echter nog niet uit. Voor een jongetje was het makkelijk, maar het blijkt dat we een meisje krijgen.
Verder gaan we proberen om onze baby tweetalig op te voeden.
Hebben jullie nog leuke meisjes namen ?
Birgit

Hoi Birgit,

Het klopt, zowel mijn man als ik zijn joods en zijn dus ook op zoek naar Hebreeuwse namen. Nu hoor je in Nederland ook heel veel namen die uit het hebreeuws komen maar zo "gewoon" zijn geworden in nederland.

Mijn zussen heten Naomi en Rachella. Nu zijn dat toch best veel voorkomende namen en voor ons geen mogelijkheid. Mijn dochter heeft als tweede naam Aviva wat lente betekend wij zaten te twijfelen tussen Liora (licht)  of Aviva. Uiteindelijk is het Isabelle Aviva geworden. We wilden als eerste naam voor een meid niet een heel joodse naam omdat Polak onze achternaam is en dan is het wel heeeeeel duidelijk!!

Tja en nu zitten wij met de tweede naam discussie want we weten niet wat we nu zullen doen als dit weer een meid is.....ben nu 20+5 en weten vanavond wat het worden gaat.
Voor een jongen zijn we er al een paar jaar uit maar voor een meid niet.

Mogelijke opties:(voor mij dan, mijn man is er niet blij met mijn namen voorkeur!!)

Sarah,    Liora, Channa, Esther, Chaja, Thamar(mijn 2e naam betekend dadel), Mirjam.

Nou op dit moment ben ik er nog niet uit en het kan zo zijn dat we uiteindelijk alsnog een hele andere naam uitzoeken. Er bestaan genoeg namen boekjes met Hebreeuwse namen dus misschien is dat iets voor jullie? Hoewel als je man Israeli is weet hij zelf misschien wel wat namen

Als jullie een zoon hadden gekregen hadden jullie hem dan laten besnijden?? Ben gewoon benieuwd, voor ons geen twijfel wij zouden dat laten doen.

groetjes Odette

Het klopt ook dat we beide in april zijn uitgerekend, ik 6 april en jij??

Ben benieuwd welke naam jullie uiteindelijk zullen kiezen, heb je een hele israelische (of joodse) achternaam of valt  het nog wel mee?? En voeden jullie je dochter dan ook op met een dubbel geloof. wij voeden Bellie op met de joodse feestdagen en wetten, niet orthodox hoor, maar ze gaat waarschijnlijk wel naar de joodse school en we gaan ook vaak met haar naar de synagoge. Kerst, pasen en alle christelijke feesten vieren wij niet, vanuit vroeger ook nooit gedaan en wij weten dan ook niet beter. Behalve dan sinterklaas!! Dat is er bij ons altijd wel gevierd en dat willen we Isabelle niet onthouden.

groetjes Odette

Hoi Odette,
Ik ben zelf niet joods, maar mijn man wel (onze kinderen dus ook niet), maar we zullen ze zeker ook opvoeden met de joodse feestdagen en natuurlijk met de hebreeuwse taal. Ik spreek zelf wel bijna vloeiend hebreeuws, omdat ik drieenhalf jaar in Israel heb gewoond. Mijn man heeft Yasur met zijn achternaam en wij willen dus als voornaam ook wel iets dat verstaanbaar is in het Nederlands. En weet je, voor een jongetje waren wij er ook al uit ! Wij gaan ook minstens 1 keer per jaar naar Israel naar safta en de rest van de familie, dus wil ik ook graag dat ze de taal goed beheerst.
Ik ben overigens 2 april uitgerekend, dus we zitten erg dicht op elkaar. Zijn jullie lid van de joodse gemeenschap ofzo ? Bij ons in de buurt zit verder niet echt iets, maar met pesach zijn we bijvoorbeeld in Amsterdam bij vrienden geweest, om met hun kinderen matzot te bakken !
Ik hoop dat je echo vanavond goed verloopt !
groetjes Birgit

Terug
Bovenaan