Voor Wasabi

quote: wasabimammie reageerde

Yvonne om even in te gaan op kritiek op bvinstellingen. Ik heb een informatieavond gevolgd van jouw vereniging. Na mijn borstverkleining ging ik er altijd vanuit dat ik geen borstvoeding zou kunnen geven. Toen in week 20 al mijn borsten gingen lekken ben ik toch maar eens naar zo'n info avond gegaan. Er werd me een stapeltje folders aangesmeerd en gezegd dat het me vast ging lukken. Er was 1 dame die zei: nou het zal haar wel veel moeite gaan kosten toch? Maar daar werd niet op ingegaan en mijn verwachtingen dat het zou gaan lukken waren hoog.

Hoi Wasabi,

Ik heb je reactie even vanuit een ander topic gekopieerd...

Ik vind dit echt een hele serieuze klacht waar ik, als jij dat ook wilt, echt iets mee wil doen. Om er iets mee te kunnen doen, heb ik echter details (hoe, wat, waar, wanneer, wie)  nodig; ik denk niet dat dit forum daar i.v.m. privacy  de aangewezen plaats voor is. Wanneer je jouw ervaring met de VBN graag met mij wilt delen, zou je me dan willen mailen? Je kunt kijken op de VBN regiopagina; mijn e-mailadres is te vinden bij de regio Drenthe onder de tweede woonplaats die genoemd staat.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Er komen hier op het Jonge Gezinnenforum overigens vaker moeders met een borstverkleining voorbij, die vragen hebben over borstvoeding. Dit is wat ik dan als antwoord geef:

In welke mate je je kindje geheel of gedeeltelijk zelf kunt voeden na een borstverkleining, is afhankelijk van de operatie (de hoeveelheid weefsel die is weggenomen, of de tepel is verplaatst en er dus melkkanaaltjes zijn doorgesneden). Maar naar wat ik ervan begrijp, is dat er tegenwoordig wel steeds vaker rekening gehouden wordt met de mogelijkheid om na de operatie nog borstvoeding te kunnen geven, door een weefselsparende operatie uit te voeren.
Al kun je je kindje misschien niet volledig zelf voeden, toch is het dan nog mogelijk om een borstvoedingsrelatie met je baby aan te gaan. Je zou dan een borstvoeding hulpset kunnen gebruiken. Dit is een soort containertje die je om je nek hangt en waar de (bij)voeding in wordt gedaan. Er loopt dan een sondeslangetje langs je borst naar je tepel en als je baby aan de borst drinkt,   zal hij op die manier ook de bijvoeding krijgen. Meer informatie over het gebruik van een bhs kun je vinden op VBN-bhs.
Je kunt je baby bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding, maar je zou ook kunnen overwegen om je kindje donormoedermelk bij te geven? Het moedermelknetwerk brengt vraagmoeder en donormoeder bij elkaar. Meer informatie hierover kun je vinden op www.moedermelknetwerk.nl .

Wanneer je graag meer ervaringsverhalen wilt lezen van moeders die borstvoeding geven na een borstverkleining, zou je eens kunnen kijken op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Bovenaan dat forum kun je zoeken op trefwoord. Ook is er een Yahoo-mailinglist voor vrouwen die borstvoeding geven na een verkleinende operatie; moeders wisselen daar ervaringen, tips en informatie uit. Het is een besloten list, dus als je graag mee wilt doen moet je je eerst even aanmelden: BVNV.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan