voor wietske

A

Anoniem

Guest
Ik heb een vraagje voor je. Misschien wel een stomme.
Ik moet dus ook solliciteren en ben inmiddels 24 weken zwanger en zit al een tijd in de ww.
Nu wordt er vaak gevraagd naar de kinderwens. Wat moet ik nu dan zeggen?   ze zien ook wel dat ik zwanger ben. Ik vind dit erg moeilijk. Ik weet dat ze het niet mogen vragen maar om niks te zeggen vind ik ook raar.

Wat is de beste oplossing. Ik dacht dat jij wel wist wat je het beste kan zeggen. ongeveer dan.
alvast bedankt
groetjes Sacha

Hoi Sacha,

Een mooi ontwijkend antwoord is: "Ik denk dat ik het daar eerst eens met mijn vriend/ man over moet hebben!" Gewoon vrolijk lachend en dan de vraag terug stellen? En, Heeft u een kinderwens of kinderen? En daarna heel ad rem iets zeggen van: maar goed dit is natuurlijk niet echt relevant voor mijn sollicitatie, wilt u misschien nog wat weten over hoe de functie die ik dar en daar op mijn cv heb staan heb vervuld?
Je kan ook zeggen: dat is wel een erg persoonlijke vraag! Ik ben toch niet per ongeluk op een eerste date beland?
Houdt het luchtig en verdraai de vraag vervolgens naar iets anders. Mocht men toch door vragen, dan kun je altijd nog vragen: "goh, interessant dat u daar naar vraagt, maar mag ik mischien zo vrij zijn om u te vragen waarom u dit wil weten en hoe dit relevant is voor de functie waar ik naar solliciteer?"
Je moet voor de grap eens vragen aan mannen of zij ooit die vraag gesteld krijgen!
Het is niet altijd makkelijk, en ik heb ook hard geoefend voor al mijn sollicitaties op dit soort impertinente vragen. En oefening baart kunst. Ikzelf heb de vraag nog maar 2 keer gehad, de eerste keer had ik (nog) geen kinderwens en kon ik me er dus makkelijk uit redden. En de 2e keer heb ik gezegd dat ik dat toch een beetje vroeg vond in de relatie met mijn werkgever. (Ik speelde het toneelstukje dat hij me aan het versieren was en vroeg of ik kinderen met hem wilde). Hij moest daar erg hard om lachen (hij was 50+) en vervolgens heb ik het gesprek zelf een draai gegeven.

heel veel succes!
groetjes,
Wietske

Terug
Bovenaan