Voorbereiden op (gelande) keizersnede

<p>Hoi allemaal, </p><p>Wij hebben vandaag tijdens de groei echo te horen gekregen, dat de kleine man hoogstwaarschijnlijk met een keizersnede gehaald gaat worden. <br />Ten eerste omdat hij nog steeds in stuit ligt en wel al lekker aan het indalen is. Ten tweede omdat hij nu zelfs boven de bovenste groeicurven uitkomt qua groei (geen zwangerschapssuiker en verder gewoon gezond). Maar om die reden gaan ze dus ook niet beginnen aan een draaipoging of een stuitbevalling. Maar dit ter zijde. <br /><br /></p><p>Heel graag wil ik wat tips/adviezen/verhalen van jullie als ervaringsdeskundige. Ik merk dat ik het namelijk toch best spannend vind. <br />Wat moet er bijvoorbeeld allemaal in de vluchtkoffer? En wat draag je na een keizersnede? Ook qua ondergoed en heb je sokken aan tijdens de ingreep? Hoe zit het met borstvoeding? Ik wil zelf namelijk heel graag borstvoeding geven. Nou alle adviezen zijn zeer welkom in elk geval! </p>

Ik heb 13 weken terug een geplande keizersnee gehad. Dochter lag ook in stuit en was groot (3990 gram met 38+5). Draaipoging was niet gelukt.
Tijdens de keizersnee ben je volledig naakt, op je sokken na? (ik kreeg speciale ziekenhuissokken) En je hebt zo'n operatiekleed aan. Maar je merkt er echt niks van dat je naakt bent. Ze snijden op de bovenste lijn van je haargrens, dus erg laag. Je kan dus geen ondergoed aan hebben.
Het was erg warm in het ziekenhuis (bij mij was het zomer) Ik droeg de dagen in het ziekenhuis alleen een sportBH en grote onderbroeken (krijg je ook in het ziekenhuis) Anders zou ik alleen dikke sokken meenemen en een nachthemd en een joggingsbroek en groot shirt voor als je naar huis gaat. Je kan de eerste weken écht nog geen strakke broeken aan!
Ondergoed en kraamverband krijg je in het ziekenhuis, evenals luiers en evt. flesvoeding. Je ksn zelf grote boxers kopen bij de Hema, maatje groter dan normaal. T is fijn als ondergoed tot op je navel komt. Niet charmant, maar dan doet het geen pijn op de wond.
Make-up enzo hoef je écht niet mee te nemen. Je ligt de eerste 1.5 dag aan je bed gekluisterd en ziet geen spiegel ? Op de tweede dag mocht ik douchen en zelf naar de wc. 
Ik heb flesvoeding gegeven vanaf dag 1, dus geen ervaring hoe het gaat met borstvoeding.
Voor de keizersnee krijg je een katheter. Ik heb gevraagd of ze die vooraf in de kamer wilden inbrengen waar ik alleen was met mijn man, en niet op de operatietafel waar 10 doktoren bij staan. Dat vond ik gewoon geen prettig idee.
Tja, verder neem je natuurlijk kleertjes enzo mee voor de baby en wat tijdschriften. Ik had veel te veel kleren voor mezelf mee, ik had dus echt genoeg aan een sportBH, meer niet.
Veel succes en sterkte. Ik vond het een heel bijzondere en mooie ervaring , maar het herstel vond ik zó zwaar! 2 Jaar terug ben ik gewoon vaginaal bevallen, dat 100x liever dan weer een keizersnee.. hoe 'makkelijk' het ook klinkt omdat je geen weeen hebt en down under alles op zn plek blijft ?

Ik heb 13 weken terug een geplande keizersnee gehad. Dochter lag ook in stuit en was groot (3990 gram met 38+5). Draaipoging was niet gelukt.
Tijdens de keizersnee ben je volledig naakt, op je sokken na? (ik kreeg speciale ziekenhuissokken) En je hebt zo'n operatiekleed aan. Maar je merkt er echt niks van dat je naakt bent. Ze snijden op de bovenste lijn van je haargrens, dus erg laag. Je kan dus geen ondergoed aan hebben.
Het was erg warm in het ziekenhuis (bij mij was het zomer) Ik droeg de dagen in het ziekenhuis alleen een sportBH en grote onderbroeken (krijg je ook in het ziekenhuis) Anders zou ik alleen dikke sokken meenemen en een nachthemd en een joggingsbroek en groot shirt voor als je naar huis gaat. Je kan de eerste weken écht nog geen strakke broeken aan!
Ondergoed en kraamverband krijg je in het ziekenhuis, evenals luiers en evt. flesvoeding. Je ksn zelf grote boxers kopen bij de Hema, maatje groter dan normaal. T is fijn als ondergoed tot op je navel komt. Niet charmant, maar dan doet het geen pijn op de wond.
Make-up enzo hoef je écht niet mee te nemen. Je ligt de eerste 1.5 dag aan je bed gekluisterd en ziet geen spiegel ? Op de tweede dag mocht ik douchen en zelf naar de wc. 
Ik heb flesvoeding gegeven vanaf dag 1, dus geen ervaring hoe het gaat met borstvoeding.
Voor de keizersnee krijg je een katheter. Ik heb gevraagd of ze die vooraf in de kamer wilden inbrengen waar ik alleen was met mijn man, en niet op de operatietafel waar 10 doktoren bij staan. Dat vond ik gewoon geen prettig idee.
Tja, verder neem je natuurlijk kleertjes enzo mee voor de baby en wat tijdschriften. Ik had veel te veel kleren voor mezelf mee, ik had dus echt genoeg aan een sportBH, meer niet.
Veel succes en sterkte. Ik vond het een heel bijzondere en mooie ervaring , maar het herstel vond ik zó zwaar! 2 Jaar terug ben ik gewoon vaginaal bevallen, dat 100x liever dan weer een keizersnee.. hoe 'makkelijk' het ook klinkt omdat je geen weeen hebt en down under alles op zn plek blijft ?

Ik heb 3,5 week geleden keizersnede gehad en is mij heel erg meegevallen. Ik kan momenteel ook bijna alles weer (incl. Stofzuigen en bedden opmaken). Grotendeels sluit ik me ook aan bij bovenstaande. Voor ondergoed krijg je zo’n netbroekje. Als je dat niet wil koop dan idd ondergoed een maat groter. Wel iets met goed elastiek bovenin. 
Bij mij was het al wat kouder en ik heb daar alleen maar mijn pyjama aan gehad. Maandagmiddag keizersnede en woensdagochtend naar huis. Ik stond dinsdagochtend al onder de douche, dus als jij jebeter voelt met make up oid, vooral meenemen.
Ik wilde de katheter pas als ik al verdoofd was, dus op de operatietafel. Ook ik had alleen mijn sokken aan.
ik wilde wel borstvoeding geven. Kwam alleen niet op gang en uiteindelijk dinsdagnacht hebben ze een kolf gehaald. Ook problemen met aanleggen ivm te vlakke tepels, dus eerst met tepelhoedje geprobeerd. In het ziekenhuis was het bij mij nogal rommelig door een paar andere mensen die erg veel vroegen van de verpleging dus iedere keer een andere verpleegster. Ik lag ook aan het einde van de gang op een kamer die pas net gecreëerd was door ruimtegebrek. Verpleging wilde niet dat ik ging aanleggen zonder dat iemand van hun er was dus dat hielp allemaal niet erg mee. Kan dus alleen maar meegeven dat je duidelijk moet aangeven wat je wil en trek op tijd aan de bel. Geef nu wel afgekolfde borstvoeding. Met hulp van kraamzorg is dit goed op gang gekomen. Kolf nu 4x en hou gelukkig ook over om een voorraadkelder op te bouwen.
hoop dat je met bovenstaande iets kunt. Heel veel succes!

Ik ben vorig jaar met een geplande keizersnede bevallen ook vanwege stuitligging.
Ik mocht dus geen sokken aan op de ok helaas. Al moet ik zeggen dat na de ruggenprik je niet echt voelt of je koude voeten hebt. De ruggenprik werd op de ok gezet, zodat je partner daarbij is. Ik vond het heel erg meevallen. Deed geen pijn en ik voelde snel dat alles verdoofd was. Mijn man zei later dat hij het best eng vond om te zien, want er ging (volgens hem) een gigantische naald mijn rug in! Zelf zie je daar niks van. Ik had een operatiehemd aan, verder niks. 
Ik hoor verschillende verhalen over snijden of scheuren. Bij mij is dus de huid gescheurd. Het idee daarachter is dat je huid bij scheuren beter en netter heelt dan snijden. Daardoor was mijn wond en is mijn litteken geen recht streepje, maar een beetje wiebelig zeg maar. 
Ik merkte wel veel druk op mijn buik tijdens de keizersnede. Het gaat echt super snel! 13 uur werd ik de ok op gereden en 13:14 uur is onze zoon geboren. Snelle controle en daarna op mijn borst. Het hechten duurt nog ongeveer 15-30 minuutjes (leek best lang dus ik weet het niet meer precies). 
Ik moest daarna naar de verkoever en mijn baby mocht niet mee. Dat vond ik best heftig! Gelukkig was er een verpleger die aan mijn bed heeft gezeten en met me heeft gekletst tot ik weg kon daar (lag daar uiteindelijk 45 minuten). Toen ik op de kamer kwam lag mijn man in zijn blote borst met ons zoontje op hem (wel dekentjes erover). Daarna kwam hij bij mij liggen. Ik weet niet eens meer precies wat er toen allemaal gebeurde, ik zat in een roes en kon alleen maar naar ons zoontje kijken (en verder ook wat "stoned" van de morfine). 

Ik heb ook bv gegeven. Geen problemen gehad met de productie! Vanaf het begin kwam het op gang en de productie is altijd goed gebleven (uiteindelijk 8 maanden bv gegeven). In het ziekenhuis willen ze je zeker helpen om het goed te krijgen. Ik had wel wat moeite met aanleggen en onze zoon met aanhappen en toen vond ik het wel heel vervelend dat er elke keer weer een andere verpleegster kwam, met andere tips. 

Verder na de keizersnede.. die eerste keer moeten zitten en staan vond ik echt de hel!!! Wat deed dat pijn... huilend heb ik geroepen dat ik toch niet naar de wc wilde. Maar je moet het doorheen. Vergeet niet; het is nooit meer zo erg als die eerste keer! En echt.. het wordt beter! Het herstel vond ik best heftig. Al snel kon ik wel weer de dagelijkse dingen, maar weer hardlopen heeft een tijd geduurd. Vooral de tijd nemen en niet te snel willen! 

Oh en qua wat je draagt.. 
Ik had boxershorts meegenomen, maar uiteindelijk vooral de netbroekjes van het ziekenhuis gedragen. Die zitten heel hoog en het fijnst met die kraamverbanden. 

Ook had ik een lange pyjamajas met knoopjes. Dus over mijn billen voorals ik moest lopen en de knopen zijn heel handig voor bv. Je knoopt 3 knoopjes open geeft bv ipv helemaal bloot te moeten zitten.
Voor als je naar huis gaat vooral iets gemakkelijks en wat te wijd. Ik had een joggingbroek aan en een grote wijde trui. En schoenen waar ik zo instapte zodat ik niet hoefde te bukken om veters te strikken? 

Ik heb 4,5 week geleden een ongeplande keizersnede gehad.
Ik had een natuurlijke bevalling verwacht dus daar had ik ook m'n koffer op gepakt. Ik heb geen netbroekjes aangehad maar m'n eigen extra grote mannenboxers van de zeeman. Die kwamen inderdaad tot aan m'n navel, dus ideaal met de buikwond. 
Daarnaast had ik het bevallingsjurkje, maar die mocht dus niet aan tijdens de bevalling. Daarna wel plezier van gehad omdat je (net zoals hierboven beschreven) de bovenste knoopjes open kan doen.
Ook handig is een broek die tot aan je navel komt, om aan te trekken naar huis. Ik heb m'n zwangerschaps-joggingsbroek aan gehad. Die drukte in ieder geval niet op m'n wond.

Mijn zoon mocht op de "uitslaapkamer" aangelegd aan de borst. Op mijn eigen kamer kwam de verpleegster goed helpen. Uiteindelijk een tepelhoedje gebruikt ivm een te lage tepel. 
Hij is 's avonds geboren en de volgende dag kwamen ze al direct met het kolfapparaat om de productie op gang te helpen. Dit kan door veel bloedverlies wat minder goed op gang komen.
Handig om te controleren of je kraamverzorgster standaard een kolfapparaat bij zich heeft om in de eerste week te gebruiken. Mocht je borstvoeding daarna op gang zijn dan kan je er altijd zelf eentje kopen of huren daarna. 

Terug
Bovenaan