voordelen/nadelen 2e kindje snel na de 1e

A

Anoniem

Guest
Meiden,

ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met
2 jonge kindertjes, ik bedoel dus  2e vrij snel na de 1e.
Wij zitten nl te twijflen of we snel voor een tweede willen gaan of nog een poosje wachten. Onze eerste is nu trouwens 9 maanden oud.

Wat vinden jullie?
Het grote voordeel lijkt mij dat je nog redelijk in het ritme zit van een jonge baby. Dus met 's nachts eruit etc etc. Daarentegen is het dan natuurlijk wel aardig druk overdag met 2 kleintjes aangezien de oudste nog niet naar een peuterspeelzaal oid gaat...

Graag jullie mening en ervaring!

Hoi Hoi

Zelf schelen mijn kindjes bijna 4 jaar, maar dat ligt ook aan hoe makkelijk het allemaal gaat of niet...

Mijn vriendin heeft 2 kleintjes binnen 11 maanden gekregen. Dat is wel heel vlot he? Ze was meteen weer zwanger!!

Voor haar zijn de voordelen idd dat ze allebei nog een beetje in dezelfde fases zitten. Ze vinden hetzelfde nog leuk om te doen, en later zullen ze ook dezelfde interessen hebben in televisie, spelletjes  e.d.

Ik merk wel dat het echt heel druk is, en dat de oudste eigenlijk al als heeeel groot gezien word, maar ook nog maar net 1 is! Dus eigenlijk heel klein nog is.

Mijn kids schelen dus bijna 4 jaar. Ik vind het lekker dat de grootste een beetje kan en wilt helpen. Hij is zo zelfstandig e.d. Een nadeel is wel dat de kleinste steeds overal mee naartoe moet. Zwemles, ophalen van school e.d.

Tja, voor beide is wat te zeggen. Het moet ook allemaal maar lukken he?

Succes

Groeten Kirsten

Hai,

Inderdaad het is niet vanzelfsprekend. Mette heeft 5 jaar op zich laten wachten dus of een tweede snel komt hangt af van hoe snel wij de molen weer instappen en of het nog een keertje lukt. Maargoed los van dit zou ik persoonlijk kiezen voor wat meer tijd ertussen omdat ik het vrij heftig vind een kindje. Komt denk ik ook omdat wij te maken hebben gehad met VEEEEL slapeloze nachten en dus zelf nogal afgebrand zijn. Het voordeel van snel een 2e is inderdaad dat ze nog een soort van in dezelfde fase zitten en je als die fase is afgelopen weer wat rust in de tent krijgt. Voor en nadelen dus al vind in het voorbeeld hierboven erg sneu voor kindje 1 want die heeft juist die eerste jaren die aandacht hard nodig.

gr.Ing

Hoi!

Wij hebben "gekozen" voor 2 dicht op elkaar. Ik zie de volgende voordelen bijv...
De oudste heeft nog geen besef om jaloers te zijn. De oudste slaapt nog zeker 1 keer per dag. Je kan straks weer sneller dingen met zn allen ondernemen. Bijv naar een pretpark. Als de oudste bijv  4 jaar is en dus net de leeftijd heeft om mee te gaan, zit je niet weer met een kleine baby in de luiers en alle voedingen etc.
Mijn broer heeft 2 dochters van 6 en 7. Ze spelen altijd samen! Maar goed... tis iets heel persoonlijks! Succes!

Hoi Hoi

Mijn kinderen schelen dus 4 jaar en mijn zoon is juist niet jaloers. Hij weet dat hij aandacht krijgt op het moment dat de kleine naar bed is. < ook daarbuiten natuurlijk...>  Dan lezen we samen een boek, of doen een grote jongens spel! Hij vind dit heel gezellig en voelt zich ook echt een grote broer.

Ook als je kids weinig schelen hoeft dat niet te betekenen dat ze gezellig samen kunnen spelen. Ze kunnen elkaar ook in de haren vliegen hoor. Het ligt natuurlijk per situatie...

Ik zie het bij   mijn vriend. Hij en zijn broer schelen niet veel, maar delen helemaal niets met elkaar. Als ze elkaar 6 keer per jaar zien is het veel!!Terwijl ik en mijn zus bijna 6 jaar schelen en elkaar iedere dag bellen en mailen....het hoeft dus niets te zeggen...

Groetjes Kirsten

Hallo meiden,

Ik ben zelf juist voor de wat grotere leeftijdsverschil, zodat de oudste het echt mee kan maken, wat er gebeurt en wat erbij komt kijken, en dan straks z'n broertje of zusje kan helpen met allerlei dingen. Maar ook, als de oudste op school zit, ik gewoon even tijd heb voor de jongste....dus hier gaat de pil er pas volgend jaar weer uit!!

En ik ben één van een tweeling en mijn broertje en ik delen ook niets hoor, we hebben een leuke jeugd gehad, maar echt iets delen dat hadden we niet. Alleen waren we nooit jaloers op elkaar, maar dat heeft onze oma ons geleerd, die kwam elke week op visite en bracht de ene week iets voor mij mee, en de andere week voor m'n broertje....gewoon uitleggen dat ik de volgende keer weer aan de beurt was, dat ging heel goed! In de pubertijd hebben we elkaar de hersens ingeslagen hoor....zo lief waren we toen niet voor elkaar....en nu, nu gaat het wel weer beter, maar ik heb nog steeds niet veel met m'n broertje...behalve dan dat we tegelijk jarig zijn!

Dus elk voordeel heeft z'n nadeel en vice versa!!

Tussen 1 en 2 zit 16 maanden, tussen 2 en 3 6,5 jaar en tussen 3 en 4 12 maanden.

Persoonlijk vind ik snel op elkaar makkelijker dan de lange tijd er tussen.

Onze tweede dochter moest nog naar school gebracht worden toen ozne zoon (nr 3) geboren was. Dat was een heftige tijd. Nu gaan de oudste twee (8 en 9 ) zelfstandig naar school en nu makat dat dus niet meer uit. Wel merk ik soms dat ik dingen niet doe vanwege de ukkies, maar ach aan de andere kant ze krijgen er weer veel moois voor terug met hun kleine broertje en zusje.

WAt heel belangrijk is in welke situatie dan ook is dat je tijd voor jezelf neemt en ook tijd voor de kids afzonderlijk en ook heel belangrijk tijd voor je man.

Maar wat je ook wil en hoe het ook loopt, belangrijkste is dat je er van geniet!!!!

Miep

Hoi,

Mijn kinderen zitten ook kort op elkaar, althans de oudste 4. Tuusen nummer 1 en 2 zit 11 maanden, tussen 2 en 3 zit 18 maanden, tussen 3 en 4 zit 14 maanden. Had de oudste 4 dus in 3 jaar en 9 maanden. Tussen nummer 4 en 5 zit bijna 4 jaar door omstandigheden en tussen 5 en 6 zit 2 jaar. Vond het heerlijk bij de oudsten zo kort op elkaar, maar ook de andere leeftijdsverschillen vond ik wat hebben. Het is maar net wat de natuur voor je in petto heeft. Ik vond het niet zwaar om ze kort op elkaar te hebben, ondanks de allergieen, slapeloze nachten etc.

Doe wat je hart je ingeeft en niet te veel of te lang over nadenken!

Groetjes mama van 6

Terug
Bovenaan