voorhuidje

Haai

Ik ben de trotse moeder van een jongentje. Nu heb ik al eens gelezen dat je in het begin niet het voorhuidje mag wegtrekken om het schoon te maken omdat dat nog verkleeft zit. Maar wanneer mag/moet dat dan wel?
Beetje rare vraag misschien, maar ja, wel belangrijk.

Alvast bedankt

Tamara24
mama van Niels 26-02-2006
 
Hoi Tamara,

Die vraag heb ik een keer op het CB gesteld. Het antwoord wat ik toen kreeg was dat het voorhuidje met de leeftijd van 3-4 jaar volledig los is. Af en toe"check" ik het wel door heel voorzichtig terug te trekken. Dit doe ik in schoon badwater zodat het meteen reinigt. Dit mocht ook van de CB-arts, maar niet te vaak doen ivm irritatie/pijn o.i.d.
Bij mijn broertje heette het terugtrekken van het voorhuidje "ploep". Dus iedere keer dat hij onder de douche kwam vroeg mijn vader of hij ook ploep had gedaan... Ik vind het een leuke uitdrukking (mede ook omdat er een stukje sentiment bij zit) welke ik later ook bij onze zoon zal gebruiken.

Groetjes Marieke
mv Stan 21 mnd
 
Hoi,

Ik ben ook mama van 2 jongens en toevallig heb ik met 2 jaar controle gevraagd op het consultatieburo wanneer dat dat moet kunnen en zij zei dat we de mannetjes dat zelf zouden doen doordat ze zelf ontdekken dat ze een plasser hebben en er mee zullen spelen, mijn oudste zoontje is nu 2 1/2 en heb vorige week geprobeerd terug te halen en dat ging goed.

groetjes ilona mv milan en jordy
 
Terug
Bovenaan