Voorhuidje

Hallo mama's en papa's,

kan iemand mij vertellen vanaf wanneer je het voorhuidje naar achter mag halen om voorzichtig schoon te maken?

Onze kleine man is nu 12 wkn en het is nog niet nodig hoor maar ik vroeg het me gewoon even af..

bedankt alvast
gr
saskia
 
Hoi,
Ik weet het antwoord niet (want heb een dochter gekregen), maar je kunt het volgens mij lezen in je kraamwijzer en in het groeiboekje van het CB.
Gr. Roelinde
 
Het komt vanzelf loszetten. Vanaf plus minus 5 jaar moet het wel los zijn. (Dat je het naar achter kan halen dus). Wel altijd in de gaten houden dat de top niet dik, rood en pijnlijk wordt.
Groetjes Esther
 
hallo,

ik ben kinderverpleegkundige en moeder van drie kindjes (dat moet natuurlijk eigenlijk op de eerste plaats staan) Het loslaten van de voorhuid is bij ieder kindje anders. Ik heb het aan de kinderarts bij ons in het ziekenhuis gevraagd en met 7 jaar moet het los zitten. Ga vooral niets forseren!!! want dan doe je meer kwaad dan goed...als je het ga forseren dan maak je wondjes en die wondjes zijn natuurlijk pijnlijk maar wat nog vervelender is dat die wondjes litteken weefsel gaan vormen en daar kunnen ze dan weer las van gaan krijgen als ze ouder zijn bv een vernauwde voorhuid.
Probeer het gewoon over een paar jaar gaat het dan kun je het regelmatig naar achteren schuiven (voorzichtig) en als het niet gaat dan gewoon zo laten. Je zal ook merken dat als je zoontje wat ouder is en hij moet smorgens heel nodig naar de toilet dat hij een "stijf" piemeltje heeft. Dan kun je ook zien of de voorhuid al aan het loslaten is...

kortom...laat de natuur gewoon zijn gang gaan en wacht af...vertrouw je het niet dan kun je het altijd aan de huisarts vragen...
 
Terug
Bovenaan