voorhuidje

Hoi,
misschien kan iemand me hier advies over geven. Ik heb een zoontje van bijna 2 jaar. Als ik bij het consultatiebureau vroeg naar de verzorging van de plasser werd altijd gezegd niet aankomen, is niet nodig.Toen hij ongeveer 1 jaar was, heeft hij een pussende ontsteking gehad.Bij de huisarts kreeg ik juist te horen dat je de plasser wel moet schoonmaken. Tevens vertelde ze dat hij een nauw voorhuidje heeft ~een speldeknopje~.Nu ben ik pas naar de uroloog geweest(als hij plast wordt zijn plasser eerst opgeblazen, en dan komt er plas)en die zei dat hij beter besneden kan worden.Maar nu blijkt dat alle jongens in onze kennissenkring dit hebben.Wie kan mij hier iets meer over vertellen en wat is wijsheid?
Alvast bedankt,
groetjes,Nancy

In het begin zitten de voorhuidjes van jongetjes nog vast en kun/mag je er niets aan doen (dat hoeft ook niet, want waar huid vast zit, kan er gene viezigheid onder komen), maar als hij bijna twee is, zou het toch echt wel los moeten zitten. Sinds die van mijn zoontje los is, maken we ook schoon, want onder losse huid kan wel viezigheid komen, en dat kan inderdaad gana ontseken.
Zo'n ontsteking, da's echt niet de bedoeling, dat opbollen bij het plassen ook niet hoor, dan zit er dus urine en de restjes kun je niet schoonmaken. En hoe zou hij later een erectie kunnen krijgen en kunnen vrijen, als zijn voorhuidje niet teruggetrokken kan worden?
Nee hoor, dit klinkt niet goed, en ik weet niet of je kennissenkring het helemaal begrepen heeft, maar met twee jaar is dit niet meer standaard.

Groetjes,
Michelle.

toen mijn zoontje 4 jaar was, had hij ook altijd een rood ¨puntje ¨ van zijn plasser, ben toen naar de huisarts geweest omdat ik ook vond dat het zo klein was, je kon het eigenlijk niet terug schuiven om te wassen.
heb toen een creme mee gekregen en de mededeling...... als het met de 5 jaar nog zo is dan kunnen we het altijd operatief openmaken. dus.. wacht nog ff want het kan nog best een tijdje duren.
groetjes sonja.

Hoi,

Ook mijn zoontje van drie heeft eerst een opbolling voor de plas eruit komt. 1 1/2 jaar geleden is mijn zoontje geopereerd aan zijn blaas, dit ging met een kijkoperatie en daardoor moesten alle operatie attributen door zijn piemeltje naar binnen. Hiervoor hebben ze hem "gedeeltelijk" besneden Na deze ingreep en dus na de gedeeltelijke besnijdenis heeft hij nog steeds dat zijn piemel eerst opbolt voor er plas uitkomt. Kinderurologen hebben hem daarna nog bekeken en alles was prima. Het is natuurlijk goed dat een arts je zoontje bekijkt, maar wees vooraf zeker of het echt niet goed is dat er eerst een opbolling komt voordat de plas komt. Dat de arts echt goed snapt wat je bedoelt!Zou zonde zijn wanneer het niet echt nodig is.

SUCCES

P.S. De afwijking aan zijn blaas had dus verder niks te maken met een eventuele opbolling e.d. hoor!!!

Volgens mij hoeft dit inderdaad ook pas op de kleuterleeftijd los te zitten. Bij ons zoontje van bijna 3 zit er echt nog geen beweging naar achteren in hoor, en het ziet er allemaal prima uit, zonder opbolling ofzo. Ik maak me hier zelf absoluut niet druk om, ga ik er vanuit dat dit op de kleuterleeftijd wel komt.

groetjes Mosy

Mijn broertje had ook een te nauwe voorhuid, alleen dit werd bij hem pas later geconstateerd. Hij was al 6. Als die tijd daarvoor heeft hij last er van gehad, want je kan de eikel niet voldoende schoonmaken, en uiteindelijk gaat dat infecteren. Het feit dat dat al eenmaal is gebeurt bij je zoon zou ik zeker heel serieus nemen!! Ik kan mij nog levendig herinneren hou mijn broer stond te janken van pijn als hij moest plassen, want dat deed zeer, de pus bleef aan zijn broekje plakken waardoor hij zijn onderbroek niet meer kon uit doen en zo nog veel meer praktische maar voor hem pijnlijke problemen. Toen uiteindelijk "spaanse kraag" werd geconstateerd (te nauwe voorhuid)moest hij zo snel mogelijk geopereerd worden. Als je arts het nu al aangeeft zou ik het serieus overwegen want onze ervaring is dat het dan niet vanzelf wijder gaat worden.
Mijn broer heeft nog nachtmerries van het schoonmaken van zijn piemeltje toen hij klein was. (Inmiddels word hij nu zelf bijna papa).

In een van de vele blaadjes over kinderverzorging las mijn man laatst een interessante tip hierover: er schijnen ook artsen te zijn die peuters met dit probleem helpen, niet door besnijden maar door oprekken van het voorhuidje. Ik zou er eens naar vragen als ik jou was...
groet, Sarah

Ons zoontje van 2 had het zelfde probleem: phimosis (?). Pijn bij plassen en als hij ging plassen dan 'blies'hij zijn piemeltje op. Naar een kinderuroloog in Zwolle geweest. Hij vertelde dat ze liever niet aan (gedeeltelijke) besnijdenis doen omdat dat later voor 'problemen'kan zorgen. Hij heeft ons een zalf met homonen gegeven en binnen een week was het probleem opgelost.
Succes
ps. was het een kinderuroloog?

Terug
Bovenaan