voorkeurs houding

mijn dochertje van 11wk, ligt altijd maar op haar rechter kant van haar hoofdje te slapen ik ben met haar al naar de giroprakter geweest maar dit heeft weinig geholpen.Een handoek in het rugetje helpt ook niet.Wie o wie heeft de oplossing voor mij,want het achter hoofdje begint al erg te misvormen.
 
hallo angelique,

onze dochter kijkt ook graag naar rechts (8 weken). Wij proberen als ze wakker is haar zoveel mogelijk naar de linkerkant te laten kijken. Ook in het wippertje. Dit door het ligt aan die kant te laten schijnen , aan die kant te gaan staan en met een speeltje als ze zin heeft om te kijken. Misschien helpt het ook om het bedje van je dochtertje anders om op te maken. Nu is het raam misschien aan haar rechterkant (ze kijken vaak naar het licht) dus probeer zo op te maken dat het licht aan haar linkerkant is. Ook heb ik een formulier van het consultaiteburo gekregen om hetkijken te stimuleren naar de linkerkant, met hoe je haar tilt en vasthoudt. Misschien hebben ze dit bij jou consultatieburo ook. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het verder goed gaat met jou en je dochtertje. Groetjes
 
Laat ze ook regelmatig op haar buik liggen. En voor in bed heb je een slaaprol te koop in baby zaak waar je ze tussen kunt liggen afwisselend links rechts en inderdaad in de box een speeltje hangen aan de kant die gestimuleerd moet worden.
SUCCES
 
Hallo Angelique,

Die slaaprol die werkt, maar voor overdag want ze worden langzamerhand wat meer wakker, is de wipper een goede oplossing. Kijk wat ze graag doet, kijkt ze graag naar het licht of niet, dat betekend gewoon dat je dan de wipper om moet draaien. Dan gaat ze vanzelf de goede kant op slapen.

suc6 Ella
 
Wat een toeval ik heb vorige week bezoek gehad van een kinderfysiotherapeut ivm de voorkeurshouding van mijn zoontje (nu 16 weken ) zijn hoofdje is ook wat afgeplat.
Via haar kreeg ik een halve maan kussen voor in de box en een rolkussen voor in zijn bed.
Met t rolkussen verplicht je ze om op hun zij te liggen en mijn zoon slaapt er zeeeeeer goed op.
Het halve maan kussen voor in de box vind ik persoonlijk niet zo hij zit als een boedha in zijn box en t belemmert ook zijn beweging.
Overleg met t consultatiebureau of er een verwijskaart geschreven moet worden voor fysio daarna ga je naar je huisarts en dan bel je een speciaale kinderfysio.
Zo kun je kosteloos (je verzekering dekt dit ) info krijgen en verschillende dingen uitproberen.
SUCCES
 
Een wippertje raad ik ten zeerste af..........een jong kind moet zoveel mogenlijk plat liggen ivm blijvende nek en rugvervorming !!!
Er zijn onderzoeken gedaan naar de maxicosi en per dag 1 uur kan , maar langer is af te raden.
Ophangen van kijkdingen rond de box cq bed werkt vaak zeer goed.
Dit hoeft niet altijd speelgoed te zijn denk bv aan aluminiumslingertjes (buiten bereik vh kind ) dit beweegt en schittert.
Succes!!!
 
Hoi,
Mijn dochter had ook een voorkeurshouding, naar rechts. Alles geprobeert (bedje anders opmaken, andersom op een aankleedkussen, speeltjes aan de linkerkant). Niets hielp. Uiteindelijk heeft het cb mij doorverwezen naar de huisarts en die heeft mij weer doorverwezen naar de kinderarts in het ziekenhuis. Geen fysio, want dat heeft alleen zin als ze het nekje niet goed naar links kán bewegen. Maar iedereen had al geconstateerd dat ze wel goed naar links kon bewegen, maar het gewoon niet deed, ze zakte elke keer weer met haar hoofd naar rechts. Niemand heeft enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn.

De kinderarts heeft haar nu een helmpje voorgeschreven. Die mogen baby's vanaf dat ze 6 maanden oud zijn. Maar als je later dan 6 maanden begint, is de kans weer veel kleiner dat het nog helpt. Ze moet hem nu dragen tot ze 1 jaar is en heeft hem 24 uur/dag op.
Maar ze vindt het helemaal niet erg, ze was er na enkele dagen al helemaal aan gewend. En ik ook, hoor! En je kunt tegenwoordig zelf een kleurtje uitkiezen, dus ze komt weer flitsend voor de dag!

De afplatting wordt nu al minder (na 2 weken). Ik ben blij dat we dit gedaan hebben. Ze heeft straks tenminste wel een mooi hoofd. En al die mensen die zeggen "niemand is helemaal symmetrisch" of "als haar haar langer is, zie je het niet meer" moet je gewoon negeren. Het is jouw kind, en wat als ze straks besluit d'r haar kort te willen, loopt ze altijd met een scheef hoofd. En je weet ook niet of de ongelijke druk op haar rugwervels misschien problemen kan gaan veroorzaken op latere leeftijd ...

"de helm" is nog een groot taboe. Als het helpt je kind van de voorkeurshouding en scheef hoofd af te helpen zónder de helm, juich ik dat absoluut toe.
Maar als je kind met 4-5 maanden nog steeds een voorkeurshouding heeft en de afplatting van het hoofd wordt niet minder, dat raad ik iedereen aan om zich door te laten verwijzen naar huisarts/kinderarts of huisarts/revalidatiecentrum (in regio rotterdam worden de helmpjes gemaakt door livit, in revalidatiecentrum rijndam)
Als je baby ouder dan 5 maanden is, is de kans (voor zover ik mij heb laten vertellen) niet zo groot dat het vanzelf (zonder helm) overgaat. En waarom zou je een beetje hulp niet accepteren ...
Succes iedereen.
 
Terug
Bovenaan