Hoi,
Mijn dochter had ook een voorkeurshouding, naar rechts. Alles geprobeert (bedje anders opmaken, andersom op een aankleedkussen, speeltjes aan de linkerkant). Niets hielp. Uiteindelijk heeft het cb mij doorverwezen naar de huisarts en die heeft mij weer doorverwezen naar de kinderarts in het ziekenhuis. Geen fysio, want dat heeft alleen zin als ze het nekje niet goed naar links kán bewegen. Maar iedereen had al geconstateerd dat ze wel goed naar links kon bewegen, maar het gewoon niet deed, ze zakte elke keer weer met haar hoofd naar rechts. Niemand heeft enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn.
De kinderarts heeft haar nu een helmpje voorgeschreven. Die mogen baby's vanaf dat ze 6 maanden oud zijn. Maar als je later dan 6 maanden begint, is de kans weer veel kleiner dat het nog helpt. Ze moet hem nu dragen tot ze 1 jaar is en heeft hem 24 uur/dag op.
Maar ze vindt het helemaal niet erg, ze was er na enkele dagen al helemaal aan gewend. En ik ook, hoor! En je kunt tegenwoordig zelf een kleurtje uitkiezen, dus ze komt weer flitsend voor de dag!
De afplatting wordt nu al minder (na 2 weken). Ik ben blij dat we dit gedaan hebben. Ze heeft straks tenminste wel een mooi hoofd. En al die mensen die zeggen "niemand is helemaal symmetrisch" of "als haar haar langer is, zie je het niet meer" moet je gewoon negeren. Het is jouw kind, en wat als ze straks besluit d'r haar kort te willen, loopt ze altijd met een scheef hoofd. En je weet ook niet of de ongelijke druk op haar rugwervels misschien problemen kan gaan veroorzaken op latere leeftijd ...
"de helm" is nog een groot taboe. Als het helpt je kind van de voorkeurshouding en scheef hoofd af te helpen zónder de helm, juich ik dat absoluut toe.
Maar als je kind met 4-5 maanden nog steeds een voorkeurshouding heeft en de afplatting van het hoofd wordt niet minder, dat raad ik iedereen aan om zich door te laten verwijzen naar huisarts/kinderarts of huisarts/revalidatiecentrum (in regio rotterdam worden de helmpjes gemaakt door livit, in revalidatiecentrum rijndam)
Als je baby ouder dan 5 maanden is, is de kans (voor zover ik mij heb laten vertellen) niet zo groot dat het vanzelf (zonder helm) overgaat. En waarom zou je een beetje hulp niet accepteren ...
Succes iedereen.