voorkeurshouding, jullie ervaringen...

Hoi iedereen,

Mijn zoon Raaf is bijna 11 weken oud en is sinds deze week onder behandeling van een kinderfysio voor zijn voorkeurshouding. Ik vroeg me af wie hier nog meer ervaringen mee heeft en al verder in het proces is.
Raaf heeft als voorkeur om gewoon recht te liggen met een kleine afwijking naar links. Hij heeft dus een plat achterhoofd. Vandaag hebben we met de fysio allerlei oefeningen en nieuwe manier van dragen, tillen voeden doorgenomen. Ik vind het erg lastig moet ik zeggen. Zeker het voeden. Ik ben gewend om hem heel lekker dichtbij me te hebben met het voeden en ik kijk altijd naar hem en hij naar mij. Nu en. Als ik hem dan voed, zie ik zijn oogjes niet eens...
Hij moet ook op zijn zij gaan slapen om zijn hoofdje weer rond te krijgen, dus ik heb zo'n speciaal kussen besteld, werd me aangeraden door de fysio.
We moeten Raaf vooral nu leren dat naar rechts kijken net zo leuk is als naar links kijken.

Dus heeft iemand ervaringen met dit proces waar we aan begonnen zijn?? Hoe is het bij jullie verlopen?? En hoe gaat het nu?

groetjes, Sas
 
Hi,

Wij hebben niet hetzelfde mee gemaakt als jullie, alleen Tom had wel een voorkeurshouding.

In het begin leg je ze nog voor elk slaapje op de zij, en die wissel je dan af.
Maar in de box of als hij op zijn rug lag, ging zijn hoofdje altijd naar rechts.

Op het cb konden ze dit ook zien aan zijn hoofdje, het was een beetje afgeplat.
De kinderarts, zei dat we moesten oefenen, met bijv. Tom voor de tv leggen zodat door zijn nieuwsgierigheid hij wel de andere kant zou op moeten kijken. Maar dat hielp niets hoor.. meneer bleef lekker liggen zoals hij wilde. Geef hem geen ongelijk, want wie heeft er nou niet een voorkeurshouding. Maar als ze zo klein zijn, is het gewoon niet verstandig voor de lichaamsbouw.

Van een vriendin van mij heb ik toen de tip gekregen, om als Tom sliep gewoon zijn hoofdje zelf voorzichtig te draaien. Dit hebben we een paar weken heel concequent vol gehouden, en dit heeft echt geholpen!

Nu heeft hij nergens meer last van...

Nens
 
Hey Sas,

Veel kindjes die een voorkeurshouding hebben komen bij een osteopaat terecht, die vervolgens 9 van de 10 keer een verschoven nekwerveltje constateerd en rechtzet..
Nu weet ik niet of een fysiotherapeut  daar ook zo op let, (ik weet wel dat osteopaten stage lopen bij fysiotherapeuten om vervolgens nog een studie erachteraan te doen maar weet dus niet of de fysio ook die dingen doet of dat je daar osteo voor moet zijn...) misschien dat daar ook nog naar gekeken kan worden als dat nog niet gebeurd is??
Wij hebben ook vaak het hoofdje omgedraaid als hij sliep. Dat werkte bij ons prima maar ik deed dat meer ter voorkóming van een voorkeurshouding dan dat hij er werkelijk een had...Ik weet niet of het ook werkt voor kindjes met al een voorkeurshouding.
Mijn vriendin kreeg toen wel de tip van de kraamhulp om het bedje andersom op te maken, dat mochten ze graag naar een bepaald deel van de kamer kijken bv het raam, dat ze ook meer van de andere kant gebruik maken!
Maar nogmaals als er echt een nekwerveltje scheef zit of zoiets dan moet dat eerst opgelost worden natuurlijk anders wordt het een lange weg denk ik!

Succes Sas,

Groetjes Saskia
 
Hallo,

Merel had ook een voorkeurshouding maar dan voor rechts.
En een iets afgeplat hoofdje. Heeft ze nu nog steeds maar het is al voor een groot gedeelte weggetrokken en als ze ooit haartjes krijgt zie je er ws niks meer van.
Helemaal zal het ws wel niet wegtrekken.

Merel krijgt ook fysiotherapie. en dan krijgen we allerlei oefeningen om te doen.
OOk inderdaad zoveel mogelijk alles recht van voren aanbieden en anders aan de andere kant.
In het begin was het vooral voor mama wennen om de luier aan de andere kant van de commode aan te trekken. Je bent zelf op dat punt ook zo een gewoontedier he
INderdaad ook 's avonds het hoofdeje draaien maar mevrouw werd dan altijd wakker en draaide weer vrolijk terug.
OOk was haar spierkracht aan de linkerzijde altijd minder. Je merkt het nu nog een beetje ze rolt makkelijker de ene kant op als de andere.
Maar inmiddels slaapt ze wel op haar andere zij en gaat het steeds beter met haar.
Merel moest ook leren om dingetjes te pakken met twee handjes of met het linkerhandje ipv rechts.
Wat ik dus moest doen was alles aan de voor haar verkeerde kant aanbieden.


En we blijven gewoon met alles oefenen. (merel is ook een beetje lui dus moet ook nog extra gestimuleerd worden)

 
Fijn dat je er zo snel bij bent, 11 weken is nog heel jong. Bij mijn dochtertje (nu 5) heb ik heel lang met een kinderfysiotherapeute oefeningen gedaan, maar het mocht niet baten. Ook dezelfde voorkeur als bij jouw zoon. Plus overstrekken. Ik ben uiteindelijk naar een osteopaat gegaan en die hoefde maar 3x te behandelen, toen was de voorkeurhouding weg. Ik ben groot voorstander van de osteopaat bij voorkeurhouding!
 
Bedankt voor jullie reacties.

Raaf is wel helemaal onderzocht of ie geen motorische stoornis had of blokkades in zijn nekje, maar dat was niet het geval. Het rare vind ik wel, is dat als ie op zijn rug ligt eigenlijk prima en ook best wel graag naar rechts kijkt. Maar zodra ie op zijn buik gelegd wordt of als ik hem op mijn linkerschouder leg, dan wil die niet naar rechts kijken. Het lukt me niet goed om dat tegen te houden.

Van de fysio moet ik hem op mijn linkerschouder dragen zodat hij niet (vanuit zijn oogpunt) naar links kan kijken. Ik moet hem dan tegen houden met mijn wang. Ik heb dan echt een grommende kreunende baby in mijn linkeroor... Heel lastig.
Morgen komt met de post de zij-slaper, zodat we dan eindelijk kunnen gaan werken aan de vorm van zijn koppie, want hij heeft echt een plat achterhoofd.

Mocht ie nou zo geforceerd blijven doen met zijn hoofd naar links te doen, dan ga ik inderdaad nog eens een afspraak maken bij een osteopaat. (wat ik begrepen heb van de osteopaat bij ons in de buurt is dat je eerst fysiotherapeut bent en dan je dan verder gaat leren voor osteophaat).
 
Hey Sas,

Nog ff kort tipje: als je wel naar een osteopaat wilt zou ik niet heel lang wachten!
Kyan heeft in totaal 4 behandelingen nodig gehad voor het nekwerveltje, wat spierbehandelingen in het nekje en nog zijn darmpjes. Het enige wat hij vréselijk vond was dat die man zijn hoofdje vasthield. Echt pijn kon het niet doen maar het maakte hem zó boos dat je dat beter niet kunt doen met een kindje dat al ouder en dus sterker is  De beste man vond het niet erg hoor, maar hij gaf wel aan dat hij sneller behandelde bij jongere kindjes. Mijn ervaring is ook dat je met een osteo sneller klaar bent dan bij een fysio. Ging voor mezelf altijd naar de fysio maar ga nu ook een afspraak maken bij de osteo om mezelf weer ff los te laten rammelen!

Succes met je zijslaper! vond het zelf een fijn ding!
Je kunt ook  nog een aerosleepmatras overwegen zodat het niet gelijk gevaarlijke situaties opleverd als hij een keer doorrolt op zijn buikje, uitvinding van de eeuw!

Groetjes Sas
 
Nogmaals iedereen bedankt. We zijn nu 2 weken bezig met de fysio, ze komt 2x per week langs. En we maken stappen vooruit. We zijn de tijd dat Raaf wakker is hem heel erg aan het stimuleren om de andere kant op te kijken dan ie het liefs doet en dat doet ie heel goed. Daarnaast doen we elke dag oefeningen met hem en vandaag legde hij voor het eerst zelf zijn hoofd de andere kant toen ie op zijn buik op mijn buik lag. Gaaf om te zien, dat we zo'n jong mannetje echt dingen kunt leren.
Hij slaapt sinds gisteren ook overdag op zijn zij. Dat is voor hem wel echt even wennen, maar hij slaapt redelijk goed. Ik geloof dat we op de goede weg zijn!

Ik heb het met mijn fysio nog over de osteopaat gehad, zij zei dat dat voor Raaf niet nodig was, want hij heeft geen blokkades in zijn lijfje. Maar mocht ze denken dat er toch niet iets goed zit, wat ze over het hoofd heeft gezien, dan heeft ze in haar praktijk ook een osteopaat.
 
Terug
Bovenaan