voorkeurshouding op de buik

A

Anoniem

Guest
Hallo

weten jullie misschien of een voorkeurshouding op de buik kwaad kan? Loek heeft op zijn rug allang geen voorkeur meer, na een bezoek aan de chiropractor. Maar sinds kort draait hij op zijn buik om te slapen en dat doet hij altijd via dezelfde zij (maakt niet uit, juist makkelijk want we leggen hem aan een kant van het bed zodat hij niet tegen de spijlen draait) en ook altijd met zijn hoofd dezelfde kant op.
Ik vroeg me af of dat niet slecht is. Net als afplatting aan de achterkant, kan dat ook aan de voorkant? Of maakt dat niet meer uit met 6 mnd.

groeten
Rosanne

Goedemorgen!

Ik denk dat het niet zoveel kwaad kan. Sinds Evi kan draaien slaapt ze ook op haar buik en ze duimt. Dus haar hoofdje ligt heel vaak naar links, omdat daar haar favoriete duim zit. Ik zie niks aan haar hoofdje, geen afplatting of zo.
Maar het is lastig als het wel zo zou zijn, want ik draai haar weer terug en 3 sec later ligt ze weer op haar buik.

groetjes Sonja

Ha, goede vraag... dat weet ik eigenijk niet. Denk het niet, want de zijkant van je hoofd is plat. En de achterkant van je hoofd is rond. Dat zal het verschil wel zijn.
Ik heb laatst op het CB gevraagd, en buikslapen op deze leeftijd is niet erg. Ze zijn sterk zat om zich anders neer te leggen.
Wel niet te warm aankleden als je een slaapzakje aandoet. Want het oppervlak is kleiner waar ze hun warmte kwijt kunnen.

Hoi,

Mijn dochter slaapt sinds zij 8 weken oud is al op haar buik en heeft tot een paar weken geleden altijd met haar hoofd dezelfde kant op gelegen. Zij is nu 20 weken. Ik heb nooit iets van een afplatting van haar hoofd gezien. Ik zou me er niet druk om maken hoor! Zeker met 6 maanden zal het wel meevallen.

Goewan-Mats slaapt ook altijd op zijn buik, vond het eerst heel eng, maar nu niet meer, is hier nu gewoon normaal

Volgens mij maakt het iet zoveel meer uit. Als Loek lekekr draait, ligt hij overdag weinig meer stil, behalve als hij slaapt, dus een afplatting o.i.d. zal niet mee optreden.

Wel was ik met Ilyas bij de fysio (hij had en voorkeurshouding naar links) en zij gaf aan dat we wel moesten stimuleren dat hij ook via zijn rechterzij omrolde. Kinderen van die leeftijd moeten het eigenlijk biede kanten op deon. Dat hoeft niet 50-50 te zijn, als ze maar af en toe ook via de andere kant draaien. In verband met de spierontwikkeling aan beide kanten.

Groetjes,
Mienetje

Terug
Bovenaan