Voorkeurshouding veranderen

Heey mama's, onze zoon is nu 12 weken en heeft sinds een paar weken een voorkeurshouding naar links gecreëerd. Het is er langzaam ingeslopen want tot een week of 6 hebben we het altijd nauwlettend in de gaten gehouden en keek hij alle kanten op. We zijn er achter gekomen bij de osteopaat omdat hij daar was voor zijn darmpjes. De osteopaat heeft het wat los gemaakt en als hij tegen mijn borst op zijn buik ligt kan hij alle kanten op kijken maar op zijn rug wilt hij dat nog steeds niet. Wat ik ook probeer hij kijkt er niet naar. Ook zijn linkerhand heeft hij nu ontdekt maar zijn rechter nog niet. Iemand tips hoe ik hem op zijn rug ook naar rechts kan laten kijken? Alle tips zijn welkom en zal ze vol hoop uitproberen, want ik weet het even niet meer.

Bij ons hielp rond die tijd de boxmobiel, dat maakte dat hij weer omhoog ging kijken. Ook hielp het hij mijn dochter om haar andersom
in bed te leggen (af en toe van hoofdend het voeteneind maken).

Mijn zoontje heeft dit ook gehad en daardoor ook een afplatting aan 1 kant. Hiervoor bij de Osteopaat geweest en kinderfysio. Van de fysio heb ik toen verschillende oefeningen meegekregen. Sowieso heel veel oefenen met buikligging. Wat ook helpt is om je kindje op het verschoonkussen te leggen waar je aan beide kanten erbij kunt (of op een kleed). Een leuk gekleurd speeltje boven je kindje houden en dan helemaal naar links en naar rechts laten kijken, zodat het hoofdje echt helemaal plat ligt. Wij moesten ons zoontje ook zo in bed leggen dat hij met zijn “slechte” kant richting het licht moest kijken. Ook alles in de box zoveel mogelijk aan de kant die hij op moest kijken, bijvoorbeeld een activiteitenspeeltje met geluidjes aan de zijkant vast maken. Ik moest hem ook altijd zo erin leggen dat wanneer er iemand naast de box stond hij gestimuleerd werd om die kant op te kijken. En als het lukt wanneer je kindje slaapt toch steeds proberen om het hoofdje de andere kant op te leggen. Het kost wel wat moeite en je moet wel consequent zijn, maar bij ons heeft hee echt zijn vruchten afgeworpen! En als het niet lijkt te werken kun je altijd overwegen om er zelf een fysio bij te halen om eens mee te laten kijken. Hopelijk heb je er wat aan. Veel succes ?

Ik weet niet of je borst- of flesvoeding geeft. Bij het geven van de fles kun je nl met opgetrokken knieën op de bank gaan zitten, je kindje daar op leggen en dan vanaf de (slechte) zijkant de fles geven. Beginnen in het midden en dan langzaam steeds verder de slechte kant op draaien. Dat kan natuurlijk ook als hij/zij in een stoeltje ligt ofzo.

Super bedankt voor de tips ik ga er zeker mee aan de slag. Afgelopen nacht heeft hij wel op rechts geslapen waar ik natuurlijk heel blij mee was. Overdag is het nog wat moeilijker maar idd zo neerleggen dat hij de goede kant op kijkt. Dat probeer ik wel al een tijd maar meneer keek eerst dan gewoon naar een kale witte muur wat dan ook interessant bleek?dat met het voeden is ook wel een goed zal ik ook eens proberen

Terug
Bovenaan