voorkeurshouding

mijn zoontje is 5 weken terug met vacuum geboren en wou alleen maar met zijn hoofdje op rechts liggen toen ben k steeds zijn hoofdje ook op links gaan draaien tot die hem zelf zo hiedl en dat ging goed maar tis weer heelmaal mis want had wel zo`n kussen daar heeft die 3 weken ingelegen toen moest k t zonder prober van t consultatiebureau en t ging even goed k had van alles geprobeert een fel knuffeltje steeds meedraaien met de kant van zijn hoofdje en dan ana het bedje maken tot het bedje omdraaien dat die na t licht kon kijken en toch met hoofdje goed lag maar t hielp niet meer dus weer in t kussen maar meneer werkt zich nu omhoog en draait dan weer zijn koppie op de voorkeurshouding, ik maak me best wel zorgen want straks krijgt die plat koppie of moet die een helmpje. maak ik me te druk? en zal een giropracter misschien helpen? heeft iemand nog andere tips? want dat kussen nhelpt dus ook niet echt

Hoi,
Onze jongste zoon had ook een voorkeurshouding naar rechts (veroorzaakt door  een snelle, maar  voor hem zware bevalling).  Alle tips die ik kreeg werkten in het begin ook niet, maar na een tijdje hielp het wel erg goed.
Inderdaad het bedje met de andere kant naar het raam zetten, aan de goede kant voeden, hem (of haar) aan de goede kant aanspreken en aanraken, in de box op de linkerzij leggen (in dat kussentje wat je beschrijft, had ik ook). En je schrijft dat je kindje nog maar 5 weken oud is, je bent er heel erg op tijd bij. Ik ben pas na bijna 3 maanden bij de kinderfysiotherapeute terecht gekomen en toen was zijn hoofdje al aan een kant wat scheef.
Nu is hij ruim 6 maanden en zijn hoofdje is weer helemaal goed, nog een heel klein beetje afgeplat achter maar ook dat gaat goedkomen.
Probeer je kindje altijd te stimuleren om naar de andere kant te draaien, op een zeker moment gaat hij dat dan ook veel vaker doen, ook tijdens zijn slaap. Mijn zoon bleef in het begin ook nog heel erg naar de 'foute' kant gedraaid liggen, hoe vaak ik hem ook weer op de andere kant legde.... soms dacht ik ook, dat gaat noooit goedkomen.
Nu rolt hij om, en wel heeft hij nog steeds een voorkeur om dat rechtsom te doen. Dus ook nu stimuleren wij hem om ook de andere kant om te rollen. De fysio zegt ook dat straks bij kruipen en lopen je kindje een voorkeur KAN hebben om ook steeds de rechterarm of het rechterbeen eerst te gebruiken.... ook dan moet je de linkerkant stimuleren.
Ik ben zelf helemaal niet voor het aanmeten van een redressiehelm, dus mij was er alles aan gelegen om dit met fysio op te lossen.
En zoals het er nu naar uitziet gaat dit ook prima lukken.
Succes!
Groetjes, Noor mv Skip en Bo

Nog even wat. De fysio heeft bij mijn zoon een opgerekte nekspier geconstateerd. Dit deed hem natuurlijk pijn (vooral in de weken net na de bevalling), waardoor hij de voorkeur heeft ontwikkeld. Ze heeft bij de eerste behandeling wel gekeken of hij wel de andere kant op KAN kijken. Er zijn ook baby's waarbij het gewoon veel teveel pijn doet om naar de andere kant te kijken of te draaien. Dan zal je baby dit dus ook uit zichzelf niet doen. Als je zelf denkt dat je kindje echt veel pijn heeft aan zijn nekje, dan zou ik dit toch even overleggen met het CB of je huisarts.

Hoi Vlindertjuhh,,

Vorig jaar is mijn zoontje ook op de wereld gekomen met een vacuum, en daar heeft hij net als m'n voorgangster een opgerekte nekspier aan overgehouden.
Ook zat er een hematoom in z'n nekje, een zwelling in de spier met vocht.
Hier kwamen we twee weken na z'n geboorte achter.

Ook hij had een voorkeurshouding wat door een (vervangende) huisarts niet serieus werd genomen, want een voorkeurshouding, dat hebben toch alle kinderen!!!   En die zwelling? Tsja, er zat wel wat,maar wat dat nou was dat wist hij ook niet, maar we moesten ons maar geen zorgen maken. Nou, dat deed ik dus wel.Je kon gewoon merken dat hij pijn had als hij de andere kant op wilde kijken.
Omdat ik er geen goed gevoel bij had, ben ik naar het CB gegaan, en de arts daar constateerde gelijk die opgerekte spier en zwelling, wat dus door de bevalling kwam.

Met behulp van een kinderfysiotherapeut is het helemaal goed gekomen, en heeft hij er gelukkig, omdat we er heel vroeg bij waren, geen plat of scheef hoofdje aan overgehouden. Zij heeft ons oefeningen geleerd die we bij ons zoontje konden toepassen, zodat hij steeds meer z'n nekje uit zichzelf de andere kant op draaide.

Overigens heeft het wel zeven maanden geduurd voordat het helemaal over was, maar we zijn blij dat we toch ons eigen gevoel gevolgd hebben.
Anders waren we waarschijnlijk veel verder van huis geweest. Ook heeft hij tot een half jaar in een zijligkussen gelegen.

De CB arts heeft ons doorverwezen naar de kinderfysio, misschien ook iets voor jou. Ik weet natuurlijk niet of jou kindje ook dit heeft, maar dat je er op tijd bij moet zijn dat is wel duidelijk. Een plat of scheef hoofje hebben ze zo, maar om er weer vanaf te komen, kost veel meer tijd.

Succes en ik hoop dat het goed komt.

Terug
Bovenaan