Voorkeurshouding

Heeft er iemand ervaring met een voorkeurshouding?
Damian heeft namelijk een voorkeur voor de linkerkant, vanmorgen is de fysio geweest en ik ben nogal geschrokken toen ze liet zien dat de oortjes al wat scheef staan. Gelukkig is het schedeltje nog niet zo erg afgeplat en ze zegt dat ze het nog een heel eind goed krijgt. Nu ben ik al de hele dag bezig om hem niet op de linkerkant te laten liggen. Van de fysio moest ik de gordijnen dicht laten (is aan zijn linkerkant) zodat hij naar de deur gaat kijken (is rechts), nu helpt dit nog niet want ik heb hem al diverse malen omgedraait en iedere keer als ik ga kijken ligt hij weer op zijn linkerzij! Ik hoop dat  dit naar verloop van tijd beter gaat.

Groetjes Nancy

hoi Nancy,
Nynke had ook een voorkeurshouding. Ze had echt binnen een paar weken een afgeplathoofdje links. We zijn er meteen wat aan gaan doen. Nynke kregen we ook met geen mogelijkheid de andere kant op. Als ze heel diep sliep konden we haar hoofdje de andee kant opleggen, maar als ze niet diep sliep lag ze meteen de verkeerde kant weer op. We deden alles al zoals: van de andere kant benaderen, zorgen dat het licht aan de goede kant is, eigenlijk alles van de andere kant doen, hielp niks.
We zijn toen naar een osteopaat gegaan. We zijn er één keer geweest en ik weet niet wat hij gedaan heeft maar sindsdien gaat het ontzettend goed. Ze ligt zelden nog naar de verkeerde kant en de afplatting is al een stuk minder. (dat je bijna denkt: ligt ze niet teveel naar die goede kant ha ha!).
Ook krijgt ze nu nog fysio maar is eigenlijk niet meer nodig is meer ter controle. We waren eerst naar de osteopaat gegaan en daarna kreeg ze pas fysiotherapie, dus ik denk nog steeds dat het door de osteopaat komt. Kijk anders eens op www.osteopathie.nl

succes,
Daphne

Hoi Nancy,

Danaë heeft ook een voorkeurshouding naar rechts....ze draait zich wel in haar bedje met haar hoofdje, maar in de wandelwagen gaat ze helemaal na de rechterkant liggen.. op de commode etc... dus we waren vanmiddag bij het CB en nu werd het ook tijd voor de fysio.
Dus ik ben benieuwd wat daar uitgaat komen

Heel veel sterkte in ieder geval en ik hoop dat de tip met de gordijnen wat gaat helpen

Groetjes sabrien

Hoi Hoi

Onze fabian, nu precies 11 wkn, heeft ook een sterke voorkeurshouding naar rechts. We hadden dit al snel in de gaten. Op het buro zeiden ze dat we zoveel mogelijk de linkerkant moeten stimuleren.
Ze hadden een paar tips.
Van links benaderen, verschonen op een aankleedkussen wat verticaal ligt, af en toe op zijn linker zijde leggen, en meer op buikje laten liggen als je er bij bent.
Dat hebben we gedaan en doen we nog steeds. Maar het bedje is toch een probleem, elke keer als we gingen kijken lag hij naar rechts. Toen ben ik knuffels aan zijn rechter kant gaan leggen, zodat hij het hoofdje niet die kant op kon draaien, dit ging een tijdje goed, maar nu "gooit" hij de knuffels aan de kant.
Nu heb ik van de  buurvrouw  de baby sleep te leen gekregen, en dat helpt wel, hij draait zich nu niet meer zo snel om met het hoofdje.
En qua hoofdje zie ik echt al verbetering.
Succes ermee.

Groetjes Carol

Hoi

Mijn zoontje is nu ruim 4 maanden maar hed al vanaf de geboorte een voorkeurshouding naar links. Hij kon wel heel goed naar rechts kijken maar vond links denk ik leuker hahaha.
Eerst zelf vanalles geprobeerd zoals het bedje anders neer zetten en hem van de verkeerde kant benaderen.op zijn buik leggen (vond hij gelukkig heel fijn)
maar helaas platte zijn hoofdje aan de linker zijkant al; snel af.
Snel begonnen met fysio. We moesten vanaf het begin oefeningen doen omdat zijn balans in zijn nekje niet goed was. Steeds kregen we weer andere oefeningen.
Nu inmiddels een poosje onderweg gaat het hartstikke goed en maakt het hem niet veel meer uit op welke kant hij ligt. volgens mij ligt hij net zo vaak op rechts als op links. Je kunt de afplatting nog wel iets zien maar het is zeker niet storend. Aan de voorzijde van zijn gezicht zie je gelukkig niets (andere zien het eigenlijk ook niet goed).
Wel draaien we als hij slaapt zijn hoofd nog naar rechts als hij slaapt maar dit is meer voor het idee.

groetjes Judith

Onze tweede, Daan, had ook erg een voorkeurshouding, je kon het ook aan zijn hoofdje al zien. Alle bovenstaande tips helpen. Denken jullie ook aan het voeden? Als je BV geeft, kun je hem/haar telkens op dezelfde zij leggen door in verschillende houdingen te voeden (liggend/zittend/zittend met baby in rugby houding). Aangezien ze nog veel drinken, liggen ze zo een tijdje op de goede kant zonder dat je ingewikkelde trucjes hoeft uit te halen. En het werkte prima bij Daan!

groetjes,
Sabine

Mijn zoontje heeft ook een voorkeurshouding naar links. Ook vanaf het moment dat hij op zijn rug mocht slapen, sliep hij met zijn hoofdje naar links. We hebben van alles geprobeerd. Bedje omgedraaid, lampje neergezet, maar dat hielp allemaal niet veel. Uiteindelijk zijn we bij een osteopaat terecht gekomen, waar bleek dat zijn linkersleutelbeentje vast zat. Inmiddels heeft Max 4 behandelingen gehad en hoeft hij nog maar 1x terug. Ik moet zeggen dat ik een hele goede vooruitgang zie. Max beweegt zijn hoofdje nu zelf alle kanten op. Slapen is nog een probleem, vandaar dat hij in een speciaal kussen slaapt. Hierdoor ligt hij op zijn zij en wordt zijn hoofdje ontzien. Gelukkig begint zijn bolletje nu ook weer mooi rond te worden. We zijn er nog niet helemaal, maar het komt goed!

Terug
Bovenaan