voorkeurshouding

hoi,
ik heb een vraag hebben jullie kindjes ook een voorkeur hoe ze liggen met slapen?
ik maak me zorgen om mijn doctertje van 5 weken die altijd met haar gezichtje naar de zelfde kant kijkt ben bang dat ze een plat hoofdje krijgt heb van alles al geprobeerd bedje andersom, als ze slaapt hoofdje na de andere kant draaien, hoe kan ik dit nu voorkomen,in het ergste geval moeten ze een helmpje op heb ik wel is gehoord.
gr annemieke

Hoi Annemieke,
Mijn Janine (11 weken) heeft ook al vanfa het begin een voorkeurshouding. Ik laat haar vanaf het begin ook alleen s nachts zelf bepalen hoe ze ligt. In de kinderwegen, box of het speelkleed ligt ze altijd de andere kan dan de voorkeurshouding met een handdoekrol in haar rug. Ik heb idd ook gehoord dat ze anders een helmpje op moeten als het hoofdje aan een kant afgeplat wordt. Dit zijn ook de tips die ik kreeg van het cb. Met het hoofdje van mijn dochter is (nog) niets aan de hand. Veel succes!!
liefs, Nathalie

hoi,hoi,
Als ze een helmpje op moeten dan is het wel heel erg hoor!! Zo snel gebeurd dat niet. Zeker niet als je zelf al in de gaten hebt dat ze een voorkeurhouding heeft. Dan ben je echt wel optijd! Evi had ook al gelijk een voorkeur voor links. Ze heeft in de box  zo'n spiraal met zachte speeltjes, dan leg ik haar zo dat ze naar rechts moet kijken als ze ze wil zien. Ook legde ik haar hoofdje naar rechts als ze sliep.
Haar bedje in slaapkamer zo zetten dat de juiste kant op kijkt als ze naar het licht wil kijken.

succes
groetjes Sonja

Goed dat je het in de gaten houdt, want het gaat in elk   geval niet zomaar over. Als geen tip helpt dan kan je naar een osteopaat gaan. Er zijn meer meiden hier die daar goede ervaringen mee hebben. Moet je anders maar eens naar vragen.
Groetjes Veerle

Hallo Annemieke.

Goed dat je het in de gaten houdt hoor. Maar ik wil wel zeggen dat het soms ondanks alle maatregelen niet vanzelf over gaat. Met 5 of 6 weken zagen wij dat Jinte een sterke voorkeurshouding had. De osteopaat heeft de blokkade opgeheven, maar de voorkeur bleef. We zijn toen doorgestuurd naar de fysio. Ondanks intensieve therapie, het hardnekkig benaderen van ons aan de niet-voorkeurskant, rolletjes, baby-sleeper etc etc bleef de voorkeur. Bij sommige kindjes werkt niets. Nu moet Jinte (bijna 5 mnd) een helmpje. Niet leuk, wel noodzakelijk! Houdt het goed in de gaten, ga op je gevoel af en trek je niet teveel aan van het CB. Bij ons zeiden ze dat het wel mee viel. Dat hoor ik van veel moeders met helmpjes kinderen. Het CB is absoluut niet thuis in deze materie!! En het hoofd van Jinte is écht héél plat! Dus goed dat je er op tijd bij bent en in de gaten houdt, maar durf ook op tijd de volgende stap te zetten!
Succes ermee!

Mirjam

Hoi,

Mijn dochtertje van nu 10 weken had ook een voorkeurshouding. Ze keel meestal naar links. Ik slaapt nu afwisselend op haar ene dan op haar andere zij in bed met een stabilisatiekussen. Verder heb ik in de box alle speeltjes aan de rechterkant gezet. En de tip die ik verder nog van het CB kreeg was regelmatig op haar buik leggen.
En ik weet niet of ze flesvoeding krijgt, want dan kun je ook afwisselen met op welke arm je je kindje laat liggen met het flesje drinken. met BV doe je dit al automatisch.

Wij merkten het op toen ze ongeveer 3 weken was en nu met 10 weken kijkt ze bijna even veel naar rechts als naar links, al zien we nog wel een lichte voorkeur maar het is niet meer zo erg als in het begin.

Groetjes Lucielle

Hoi,

Onze dochter Nikki had ook een voorkeur naar rechts. Dit zagen we al heel snel en bij het eerste bezoek aan het cb hebben we dat ook vertelt. We hebben er van alles aan gedaan om te zorgen dat ze van de voorkeur af kwam en als het goed is is ze er vanaf. Als ze in de box ligt en ze wil ons zien, dan moet ze naar links kijken. Als ze in bed het lichtje wil zien idem dito.
Wij zijn er dus snel achter gekomen en hebben snel maatregelen genomen om te zorgen dat ze de andere kant op keek. Maar het kwaad is al geschied. Ze heeft rechts achter een klein beetje een plat hoofd. Je ziet het eigenlijk alleen duidelijk als ze nat haar heeft, maar het is er wel. Ondanks dat ze nu dus nauwelijks meer op rechts slaapt, is het nog steeds een beetje plat. En ik heb zo'n vermoeden dat dat ook zo blijft. (aangezien het in de afgelopen 2 maanden (ze is nu bijna 4 maanden) niet is bijgetrokken)
Eind van de maand moeten we weer naar het cb. Zal eens vragen of het nog wegtrekt of niet.

Groetjes,

Marieke

Sanne ligt altijd met haar hoofd in het midden dus echt recht op haar achterhoofd. Ze heeft een klein vlak plekje...ik hoop dat het nog weggaat....... Ik leg haar in box voortdurend op haar zij of buik, maar daar is ze niet echt blij mee.

Groetjes, Tess.

Terug
Bovenaan